Page content

Facebooks Geautomatiseerde Regels zijn een Gamechanger.

article content

Facebooks Geautomatiseerde Regels zijn een Gamechanger.

Als Facebook Marketeer heb ik soms wel honderden advertenties tegelijkertijd draaien, het monitoren, managen en optimaliseren van deze advertenties kost veel tijd, energie en focus. Als er dus iets geautomatiseerd kan worden dan word ik daar erg blij van. Je hoeft er dan minder bovenop te zitten en kan ervoor zorgen dat Facebook zelf actie onderneemt en mij op de hoogte houdt van de kwaliteit van de campagnes die ik heb draaien. Je kunt je dus voorstellen toen Facebook met haar Automated Rules kwam dat ik een rondje door kantoor heen rende van blijdschap.

Was je eerder veroordeelt tot externe (dure) tools als Adespresso of Hootsuite om gebruik te maken van advertentie automatisering kun je nu vanuit de Power Editor regels aanmaken. Regels waarbij Facebook automatisch actie onderneemt en/of jou op de hoogte brengt. Bij lopende campagnes heb je altijd advertentie sets of advertenties die het beter doen dan anderen en zul je met budget moeten schuiven, advertenties moeten stoppen of een bieding moeten verhogen en verlagen. Het idee achter de Facebook regels is om een deel van deze werkzaamheden te automatiseren.

Hoe Facebook geautomatiseerde regels werken.

Je kunt zowel regels aanmaken vanuit Advertentiebeheer als binnen de Power Editor. Wanneer je binnen deze omgeving een campagne selecteert verschijnt boven in de balk het veld Regel, daarbinnen zijn een aantal variabelen in te stellen die de werking van de Regels bepalen.
In het kort zijn dit de variabelen die je kunt instellen.

Regels toepassen op:

Hier kun je selecteren waarop de regel van toepassing moet zijn: Is dit een volledige campagne, een specifieke ad-set of bijvoorbeeld een advertentie. Een andere mogelijkheid is om de regel toe te passen op alle actieve campagnes, advertentie sets of advertenties.

Actie die je kunt instellen:

Wil je alleen een melding verzenden of moet Facebook echt in actie komen? acties die Facebook kan uitvoeren zijn:

  • Campagne uitschakelen
  • Budget verhogen/verlagen (dagbudget/looptijdbudget)
  • Handmatig bod aanpassen

Vervolgens moet je aangeven wanneer Facebook in actie moet komen (onder welke voorwaarden) Dit kunnen de volgende signalen zijn:

Dagelijkse besteding:

•    Besteding gedurende looptijd

•    Frequentie

•    Resultaten

•    Kosten per resultaat

•    Kosten per installatie van mobiele app

•    Verstreken tijd na creatie

Kosten per websiteconversie (Facebookpixel) 

•    Kosten per toevoeging aan winkelwagentje

•    Kosten per toevoeging aan verlanglijstje

•    Kosten per voltooide registratie

•    Kosten per gestarte betaling

•    Kosten per lead

•    Kosten per aankoop

•    Kosten per zoekopdracht

•    Kosten per inhoudsweergave

Overige

•    CPC (Link)

•    Kosten per 1000 weergaven (CPM)

•    CTR (Link)

•    Looptijdweergaven

•    Weergaven

•    Bereik

Frequentie:

De frequentie dat Facebook deze regel moet checken is nu nog niet aan te passen, en staat standaard op continu. Facebook geeft zelf aan dat de regel zo vaak mogelijk wordt toegepast (normaal elke dertig minuten)

Melding: 

Hierbij kun je aangeven of je naast de melding in Facebook wel of niet een e-mail wilt ontvangen wanneer een regel ingeschakeld wordt. Als je aangeeft een e-mail te willen ontvangen krijg je dagelijks een mail met meldingen. Ik zou er persoonlijk voor kiezen om ook een e-mail te ontvangen aangezien je binnen Facebook toch vaak een overload aan meldingen hebt.

Abonnee:


Mocht je de pagina met meerdere mensen beheren kun je aangeven wie van deze mensen een melding dient te ontvangen. Handig als je zoals ik in opdracht van andere klanten werkt.

Regelnaam:


Bij de regelnaam kun je de door jouw ingestelde regel een naam geven, ik zou hierin een korte omschrijving doen van de actie en de campagne waarop de regel van toepassing is.

Hoe ziet het creëren van een regel eruit?

Laten we samen even het proces doorlopen van het creëren van een nieuwe regel.
Ga naar Advertentiebeheer of de Power editor en selecteer een campagne, advertentieset of advertentie. Zodra je deze hebt geselecteerd verschijnt er boven de lijst de knop ‘regel maken’ als je hierop klikt kom je in onderstaand scherm terecht.

Facebook Regels Instellen

Je bent nu je eerste regel aan het creëren, ziet er nu nog ingewikkeld uit, maar het gaat je op de langere termijn veel tijd besparen! Even doorbijten dus.

In het vervolgscherm zie je alle eerder besproken opties staan, die je een voor een kunt invullen.

Automatische regelsEerst selecteer je op welke campagnes je de regel wil laten toepassen. Je kunt een selectie maken van de campagne die je eerder hebt geselecteerd of er toch voor kiezen om de regel ook voor andere campagnes, advertentiesets of advertenties te laten gelden.

Facebook Campagne actie selecterenVervolgens kun je de actie selecteren. Je kunt er bijvoorbeeld aan denken om je budget te verhogen als je onder een bepaald bedrag blijft per opt-in/sale. Of juist je budget te verlagen/de campagne stopzetten als de kosten hoger uitvallen.
Cost per sale te hoog

Nadat je de actie hebt benoemt kun je de exacte voorwaarden stellen wanneer deze actie moet gaan plaatsvinden, hoe hoog of laag moeten de kosten zijn? En na hoeveel vertoningen moet de regel in gaan? Facebook geeft hier standaard 8000 aan, op die manier heb je minimale tijd om de advertentie een kans te geven, wil je dat dit minder of meer is dan kun je dat ook in dit scherm aanpassen.

schermafbeelding-2017-01-30-om-14-49-33

Facebook gaat nu dus automatisch kijken of de CPA (kosten per verkoop) onder de 1,50 is. Wanneer dit het geval is wordt volautomatisch het budget met 50% verhoogt. Uiteraard is het slim om ook aan de bovenkant een regel te maken die de advertentie automatisch uitschakelt als de CPA hoger zijn dan je zou willen. Op die manier kun je je volledige campagne dicht timmeren en automatiseren.

schermafbeelding-2017-01-30-om-14-54-44

Je krijgt van Facebook voordat je de regel uitvoert nog een mooie samenvatting van de voorwaarden die je gesteld hebt en de advertentiesets waar de regel op van toepassing is.

Gefeliciteerd, je eerste automatische Facebook regel is nu van kracht. Uiteraard is het belangrijk om je advertenties nog steeds handmatig te blijven monitoren, maar het kan een hoop tijd en moeite besparen om de basics onder te brengen in geautomatiseerde regels.

Kom je er niet uit? Reageer dan even onder dit bericht, dan help ik je stap voor stap even verder.

Comment Section

1 reactie op “Facebooks Geautomatiseerde Regels zijn een Gamechanger.


Door Indy Bredewold op 2 april 2017

Facebook wordt op deze manier steeds gemakkelijker als marketing tool! Bedankt voor de nuttige info!

Plaats een reactie


*