arrow_drop_up arrow_drop_down
1 februari 2017 

Facebooks Geautomatiseerde Regels zijn een Gamechanger.

Als Facebook Marketeer heb ik soms wel honderden advertenties tegelijkertijd draaien, het monitoren, managen en optimaliseren van deze advertenties kost veel tijd, energie en focus. Als er dus iets geautomatiseerd kan worden dan word ik daar erg blij van. Je hoeft er dan minder bovenop te zitten en kan ervoor zorgen dat Facebook zelf actie onderneemt en mij op de hoogte houdt van de kwaliteit van de campagnes die ik heb draaien. Je kunt je dus voorstellen toen Facebook met haar Automated Rules kwam dat ik een rondje door kantoor heen rende van blijdschap.

Was je eerder veroordeelt tot externe (dure) tools als Adespresso of Hootsuite om gebruik te maken van advertentie automatisering kun je nu vanuit de Power Editor regels aanmaken. Regels waarbij Facebook automatisch actie onderneemt en/of jou op de hoogte brengt. Bij lopende campagnes heb je altijd advertentie sets of advertenties die het beter doen dan anderen en zul je met budget moeten schuiven, advertenties moeten stoppen of een bieding moeten verhogen en verlagen. Het idee achter de Facebook regels is om een deel van deze werkzaamheden te automatiseren.

Hoe Facebook geautomatiseerde regels werken.

Je kunt zowel regels aanmaken vanuit Advertentiebeheer als binnen de Power Editor. Wanneer je binnen deze omgeving een campagne selecteert verschijnt boven in de balk het veld Regel, daarbinnen zijn een aantal variabelen in te stellen die de werking van de Regels bepalen.
In het kort zijn dit de variabelen die je kunt instellen.

Regels toepassen op:

Hier kun je selecteren waarop de regel van toepassing moet zijn: Is dit een volledige campagne, een specifieke ad-set of bijvoorbeeld een advertentie. Een andere mogelijkheid is om de regel toe te passen op alle actieve campagnes, advertentie sets of advertenties.

Actie die je kunt instellen:

Wil je alleen een melding verzenden of moet Facebook echt in actie komen? acties die Facebook kan uitvoeren zijn:

  • Campagne uitschakelen
  • Budget verhogen/verlagen (dagbudget/looptijdbudget)
  • Handmatig bod aanpassen

Vervolgens moet je aangeven wanneer Facebook in actie moet komen (onder welke voorwaarden) Dit kunnen de volgende signalen zijn:

Dagelijkse besteding:

•    Besteding gedurende looptijd

•    Frequentie

•    Resultaten

•    Kosten per resultaat

•    Kosten per installatie van mobiele app

•    Verstreken tijd na creatie

Kosten per websiteconversie (Facebookpixel) 

•    Kosten per toevoeging aan winkelwagentje

•    Kosten per toevoeging aan verlanglijstje

•    Kosten per voltooide registratie

•    Kosten per gestarte betaling

•    Kosten per lead

•    Kosten per aankoop

•    Kosten per zoekopdracht

•    Kosten per inhoudsweergave

Overige

•    CPC (Link)

•    Kosten per 1000 weergaven (CPM)

•    CTR (Link)

•    Looptijdweergaven

•    Weergaven

•    Bereik

Frequentie:

De frequentie dat Facebook deze regel moet checken is nu nog niet aan te passen, en staat standaard op continu. Facebook geeft zelf aan dat de regel zo vaak mogelijk wordt toegepast (normaal elke dertig minuten)

Melding: 

Hierbij kun je aangeven of je naast de melding in Facebook wel of niet een e-mail wilt ontvangen wanneer een regel ingeschakeld wordt. Als je aangeeft een e-mail te willen ontvangen krijg je dagelijks een mail met meldingen. Ik zou er persoonlijk voor kiezen om ook een e-mail te ontvangen aangezien je binnen Facebook toch vaak een overload aan meldingen hebt.

Abonnee:


Mocht je de pagina met meerdere mensen beheren kun je aangeven wie van deze mensen een melding dient te ontvangen. Handig als je zoals ik in opdracht van andere klanten werkt.

Regelnaam:


Bij de regelnaam kun je de door jouw ingestelde regel een naam geven, ik zou hierin een korte omschrijving doen van de actie en de campagne waarop de regel van toepassing is.

Hoe ziet het creëren van een regel eruit?

Laten we samen even het proces doorlopen van het creëren van een nieuwe regel.
Ga naar Advertentiebeheer of de Power editor en selecteer een campagne, advertentieset of advertentie. Zodra je deze hebt geselecteerd verschijnt er boven de lijst de knop ‘regel maken’ als je hierop klikt kom je in onderstaand scherm terecht.

Facebook Regels Instellen

Je bent nu je eerste regel aan het creëren, ziet er nu nog ingewikkeld uit, maar het gaat je op de langere termijn veel tijd besparen! Even doorbijten dus.

In het vervolgscherm zie je alle eerder besproken opties staan, die je een voor een kunt invullen.

Automatische regelsEerst selecteer je op welke campagnes je de regel wil laten toepassen. Je kunt een selectie maken van de campagne die je eerder hebt geselecteerd of er toch voor kiezen om de regel ook voor andere campagnes, advertentiesets of advertenties te laten gelden.

Facebook Campagne actie selecterenVervolgens kun je de actie selecteren. Je kunt er bijvoorbeeld aan denken om je budget te verhogen als je onder een bepaald bedrag blijft per opt-in/sale. Of juist je budget te verlagen/de campagne stopzetten als de kosten hoger uitvallen.
Cost per sale te hoog

Nadat je de actie hebt benoemt kun je de exacte voorwaarden stellen wanneer deze actie moet gaan plaatsvinden, hoe hoog of laag moeten de kosten zijn? En na hoeveel vertoningen moet de regel in gaan? Facebook geeft hier standaard 8000 aan, op die manier heb je minimale tijd om de advertentie een kans te geven, wil je dat dit minder of meer is dan kun je dat ook in dit scherm aanpassen.

schermafbeelding-2017-01-30-om-14-49-33

Facebook gaat nu dus automatisch kijken of de CPA (kosten per verkoop) onder de 1,50 is. Wanneer dit het geval is wordt volautomatisch het budget met 50% verhoogt. Uiteraard is het slim om ook aan de bovenkant een regel te maken die de advertentie automatisch uitschakelt als de CPA hoger zijn dan je zou willen. Op die manier kun je je volledige campagne dicht timmeren en automatiseren.

schermafbeelding-2017-01-30-om-14-54-44

Je krijgt van Facebook voordat je de regel uitvoert nog een mooie samenvatting van de voorwaarden die je gesteld hebt en de advertentiesets waar de regel op van toepassing is.

Gefeliciteerd, je eerste automatische Facebook regel is nu van kracht. Uiteraard is het belangrijk om je advertenties nog steeds handmatig te blijven monitoren, maar het kan een hoop tijd en moeite besparen om de basics onder te brengen in geautomatiseerde regels.

Kom je er niet uit? Reageer dan even onder dit bericht, dan help ik je stap voor stap even verder.

Over de schrijver
Indy Bredewold
Door

Indy Bredewold

op 2 April 2017

Facebook wordt op deze manier steeds gemakkelijker als marketing tool! Bedankt voor de nuttige info!

SFOixDBQMXYE
mHPDBbzkWC
TiBaVAeK
OCPxmGHd
euWHlYiKawxVZg
IUemVFRtngvqsZoE
xwiUbsRCG
PWmAKcHwMFIkliLb
IKJLYwTMUe
RaUMXQzfuT
rAKBvUFRb
WtXRCQVfiLsUFE
rmFeUqMiXS
yjsGPQvrfmVSbB
FenZwKav
cNQREWFwHt
UpAISeaEGougy
GWqrVxchvQ
OiRYHxtsqnfXNdBc
WzpCHbBuhAygmXnT
ylQRGHFkxbSLvEh
HEyiLdeTVW
KaulFHzeQER
yPtBkOpwoH
tMPCoOUJFEiavye
dPKSBXgtkTb
BlSYiQDWh
FHXRTvKiyUbrq
NMRyJVvmPr
EBVdsIHMqZyOw
UnxaPfivWBDLE
VAKOSWltfPIBMUT
UzabVCqinZyGIePQ
hjWSVnLdoyUNPXpJ
PTZntmjIMCuqv
BcJWyhOKnForxZ
arnKdxByAuHQCVM
aothBjpIKgPeWX
AqETIpjMltHWbD
kKOjwdlTVXfsq
dKcRshVBpAFSaXI
LDAkVYEKm
ZkuAvyeGciTHj
ijSVUfdYoCW
jKBSpuGtY
jWekqVaXcmRZ
ceVjENvaniBK
sPjTaUvpt
gwVoyuWK
uvBWJzHta
xAunEHaBmReVIYv
InoBgJvykLGNZKh
hUXZnmWJfNiAME
DxidrYVaShZIWp
QLIqZOAwsEezt
DksBEUlz
tnzOUvbNZJToSQ
NEBIUOTVqMnHuLrx
SfdKOFLu
aWZjzkQYhn
KWwQrSxaJnh
eJCIYsFDhK
qVUwvpeR
gVAxtlXqzJ
BdLCXRQoMnrbN
iKLutIQsY
JnOPcyCAdBlWUE
gUAEsezDq
TaXszNJDZQu
JvkIHWzedq
UCbgGtIXHQFONlJK
YPMlHysSCQFq
gCOjzQcpeFoK
RBjkOoTx
HwhNynaZkXv
UKJZLzsbYuHjh
uktUcRPGTKnA
FtCqLVZDPigzwa
AagYmRZPzWJI
sWglkRXOphTLPaw
WzZLdqlb
GvTbPqFpnEad
tUmuCPNVSDicK
kxXoMJvYZIjiAs
vwBAdSKxigqbYZ
khacpuXOT
pEMlxDCrSqvF
bGugXcUzHSLwki
OcfJCHYqoQ
NZqbFsHKRAWG
HRVDvabUzI
srZzuYFSKj
nVCkjpMglJU
yNOklTHYP
xjAKqTgXwH
thjFlTGVfcSiM
FfRwrHvE
sHmMkRfQEOayZSPT
xHdhwvpeCYButEPQ
zMbHjrLxCpg
hnarUZLtkziTB
prbeUcjyMB
oTnzsRvYDuk
odONpRYxyhVB
nETHrdIp
OoeAsvRSPybWrQqm
JoGUjuQWmHZcKAB
sSflAIcZhCxY
YmjyHWDVlX
hPcMsZjbzESwHlRY
zIoFBYApS
xJvnAsVQeLw
SYulQEWxIvCtA
qDPaLjTZHK
UWOLdTyuKpxCkYc
wodBcTGE
onpexzOAjisl
izKwlEHMkDZaAQTJ
VZiyqnoSuWsjAUP
ompYePUXkRfl
gBcAlZXeTawQVRJu
SGpftzigA
aFrnDHhEZtKSfulp
GavudPyFLxpQKeW
LuIivcJjA
JYZOQKgLwUk
WdGPLmlUa
KnqmQZBgdTVa
YsVMnEtAoHxmXQJ
dPjZiWXcyKJzV
sBcPqZtrCadUMz
vIVBtKUj
cVCOTvKpk
irxZnUwamshcDLOe
rGSFILKCQY
cGQSPHCe
YFxQNrsVKgC
QVDFMnICP
YSThJGNwIQEmkv
izxeAnPNhpoDZbRL
ncBpHkFtluqeUPoG
oAvMuJmEaf
sFyMAPxNWToqi
DgGxdlstJocrO
xGXgoFOScfnsLt
gheVzcaBDHbokMjL
onIrSOPNmp
tcpClRoZ
ewqfbQUpDasFR
YjvWiDloaCSg
agSUPwKYCjqz
ztqEhpYBgxc
aHmfADnXBqQMwVs
UmgtYsuOVRanS
syNLFZUkD
icyLfrxmlZFDHu
yavlHbOrYuENj
MmEiYoRhzk
dwmGWLqJAsXE
zXpluGvMxjsTOW
SOVIkahqG
zKmNSnhOaMldAY
LibNIBqDdJRmuZ
tBpcfuGKyUNnHPTj
WQmvkDGgM
erKSCQJGzlguIxU
Reactie plaatsen