Facebook marketing voor webshops

Ook voor webshops kan social advertising een goede manier zijn om conversies te verhogen en nieuwe klanten te bereiken. In dit artikel ga ik dieper in op Facebook marketing voor webshops.

Facebook marketing voor webshops

Een aantal voorwaarden voor succesvol adverteren voor webshops is:

  • De marges op de producten moeten goed zijn, er moet genoeg ruimte zijn om budget te steken in het binnenhalen van nieuwe klanten
  • De producten moeten onderscheidend zijn in kenmerken, prijs of verhaal (why van het bedrijf)
  • De doelgroep moet makkelijk te definiëren zijn.
  • De webshop draait het liefst al een tijdje zodat er genoeg data is om op te varen.
  • Er moet een goede koppeling zijn tussen de Webshop en Facebook (Facebook Catalogus)

Zoals bij alle campagnes begin je bij webshops bij het laaghangende fruit. Als webshop bezoekers de webshop verlaten zonder een aankoop te doen kun je ze retargeten. Je kent het wel: wanneer je op hotels hebt gezocht op Booking.com en je krijgt ze daarna allemaal nogmaals te zien.

Retargeting

Om bezoekers te kunnen retargeten zal je een aantal stappen moeten doorlopen. Voor het reguliere retargeten van bezoekers is alleen de Facebook Pixel nodig. Het mooiste is wanneer deze Facebook Pixel de juiste aankoopfases communiceert vanuit de webshop.

De grote webshopsystemen bieden tegenwoordig een gratis koppeling aan met Facebook (Shopify, SEO-Shop, etc).

Heb je een Woocommerce webshop dan kun je het beste gebruik maken van de gratis Plugin PixelYoursite.

Als het goed is zie je vervolgens alle aankoopstappen in je Advertentie Manager: van het plaatsen tot een product op verlanglijstje in je winkelmandje tot het starten met een betaling tot de uiteindelijke aankopen.

Ook wordt de waarde van een uiteindelijke aankoop geregistreerd. Je weet dus exact wat mensen gekocht hebben en voor hoeveel euro.

Wil je exact weten welke producten er specifiek gekocht worden, dan kun je nog een aangepaste conversie maken op het aankoop event en aangeven welk ID erbij hoort.

In de retargeting kun je de boodschap aanpassen op waar de bezoekers zijn gebleven. Zijn ze alleen op de productpagina geweest dan kun je met schaarste of tijdsdruk de bezoeker verleiden om alsnog de aankoop te doen.

Hebben ze een betaling gestart maar niet afgemaakt? Dan kun je bijvoorbeeld een retargeting ad draaien met een Call To Action naar de contactpagina of chat voor hulp bij betalen.

Een stapje verder

Naast de algemene retargeting kun je ook een stapje verder gaan. Ik gaf net al het voorbeeld van Booking.com. Van hen zie je ook geen random hotels, maar zie je exact de hotels waar jij al een keer naar gekeken hebt.

Om dat te kunnen inrichten zal  je een product catalogus moeten maken.

Hierin kan Facebook de producten laden die in jouw webshop staan. Binnen de catalogus kun je ook weer nieuwe collecties maken en de producten beheren. Als je vervolgens een campagne maakt met als doel om de mensen die een product bekeken hebben maar niet gekocht dan kun je hier een dynamische AD van maken.

In de AD krijg je dan de producten te zien die de mensen daadwerkelijk bezocht hebben op de webshop. Je kunt zelfs de AD-Copy dynamisch maken door product-titels in de AD-Copy te verwerken, op die manier kun je schaarste wel heel specifiek maken. Het mooiste is om te werken met Carrousel AD’s, dan kun je meerdere producten in een oogopslag tonen en weet je zeker dat de bezoeker weer terug komt bij het juiste product.

Een Catalogus is in Facebook snel gemaakt, alleen moet die daarna ook nog gevuld worden. Een catalogus vullen kun je doen door je Product Feed te koppelen of je pixel te koppelen aan de catalogus in Facebook, hierdoor wordt de content up-to-date gehouden. Zo kun je ervoor zorgen dat je prijzen altijd kloppen en je ook alleen maar adverteert op producten die op voorraad zijn.

Lees hier meer over het maken van een Catalogus in Facebook.

Om nieuwe bezoekers naar de webshop te trekken kun je Facebook aan het werk zetten.
Facebook heeft onnoemelijk veel data van haar gebruikers en weet zelfs wanneer ze op het punt staan om bepaalde producten aan te schaffen. Je wordt immers over het hele internet nauwlettend in de gaten gehouden. Wil je gebruik maken van deze functie?

Selecteer dan onder Campagne doelstelling, Verkopen uit Catalogus.

In de vervolgstappen kun je dan de Catalogus en eventuele collectie kiezen waar je ad’s voor wilt gaan maken.

Vervolgens kies je voor de tweede optie: Toon relevante producten aan potentiële klanten, zelfs als ze je website of app niet hebben bezocht.

Facebook gaat dan op zoek naar mensen die in de markt zijn voor het kopen van jouw producten.

Ook kun je lookalike audiences maken van de kopers uit je webshop, en vervolgens die mensen retargeten met een aanbod die ze niet kunnen weigeren. Het is zelfs mogelijk om op basis van de klanten met de hoogste LTV (Lifetime Value) deze doelgroepen te maken of klanten die vaker bij je gekocht hebben. Als Facebook op zoek gaat naar lookalike doelgroepen van jouw meest waardevolle of trouwe klanten, dan is dat een recept voor succes.

Andere ideeën voor mogelijke doelgroepen voor Webshops zijn:

  • Mensen die binnenkort een verjaardag hebben in hun omgeving
  • Mensen die net een nieuwe relatie hebben
  • Mensen die een specifieke telefoon gebruiken (als je accessoires verkoopt)
  • Mensen die in een specifieke levensfase zitten (kids gekregen, binnenkort trouwen)
  • Mensen die online aankopen doen
  • Mensen die regelmatig op vakantie gaan
  • Betrokken kopers

Uiteraard verschilt dit per case en webshoptype.

Stelregel is dat een webshop met de eerste aankoop quitte moet draaien en vervolgens de winst moet halen uit de vervolgaankopen via E-mailmarketing.

Heb  je vragen over Facebook marketing voor webshops of zoek je hulp? Neem gerust contact met ons op.