Facebook statistieken analyseren: waar moet je precies naar kijken?
Wanneer je Facebook statistieken gaat analyseren is het zo dat de Ad Manager binnen Facebook een enorme jungle kan zijn waar moeilijk door te komen is en waar je al snel wordt overweldigd door allerlei statistieken. Super dat je gebruik kunt maken van zoveel statistieken natuurlijk, maar waar moet je nou precies naar kijken? Voor veel ondernemers is dit erg onduidelijk wanneer ze eenmaal zijn begonnen met adverteren op Facebook. Ondernemers vragen mij dan ook vaak waar ze op moeten letten als ze een campagne moeten optimaliseren en hoe ze bepalen of de campagne succesvol is of niet. In dit artikel geef ik je daarom een handleiding voor het optimaal benutten van de statistieken die voortkomen uit je Facebook ads!
Facebook statistieken analyseren: waar te beginnen?
De allerbelangrijkste statistiek is altijd ROI. De Return On Investment. Dit vertelt je immers hoeveel omzet je uit je advertentie inspanningen haalt. Vaak wordt gedacht dat ROAS, de Return On Ad Spend, het belangrijkst is. Maar wat de ROAS aangeeft is: de omzet die gemaakt wordt gedeeld door de kosten van de advertenties.
Stel je verkoopt een online product van 2.500 euro.
Wanneer je 1.000 euro besteedt om 1 sale te maken is de ROAS 2.5.
De omzet die gemaakt wordt minus de adspend = 1.500 euro.
Stel je besteedt 10.000 euro en je verkoopt 8 producten = 20.000 euro.
Dan is de ROAS 2.0. Maar in dat geval heb je 10.000 euro omzet gemaakt minus de ad-kosten.
Waar zou jij blijer mee zijn? Een hogere omzet of een hogere ROAS?
Uiteindelijk moet je op zoek gaan naar de Sweetspot tussen de hoogte van je ROAS en de ROI op je Campagnes. De cijfers die ik net beschreef zijn belangrijk als het gaat om de omzet die je uiteindelijk genereert. Maar het draaien van Facebook campagnes betekent ook dat je moet optimaliseren. Kijken waar het beter kan en hoe je kunt zorgen voor nog meer resultaat. Natuurlijk zijn er mooie functies binnen Facebook zoals Facebooks geautomatiseerde regels, maar je zal het grootste deel van het werk toch nog zelf moeten doen.
Cost Per Click
De CPC, of de Cost Per Click, geeft aan wat je betaalt voor iemand die op je advertentie klikt. Hier is niet goed een gemiddelde voor te geven, maar de vuistregel is dat de kosten bovenin de funnel – laagdrempelige acties zoals clicks naar artikelen/blogs en dergelijke – onder de euro uit moeten komen; het liefst rond de 10-50 cent.
Naarmate je dieper in de funnel komt mogen de kosten per click ook hoger zijn. Denk daarbij aan leads en webinar aanmeldingen. Die mogen rond de €1,- kosten.
Als je aan het retargeten bent – het opnieuw benaderen van je websitebezoekers, bezoekers van je landingspagina of bezoekers van je webshop – mogen de kosten nog hoger zijn, want die clicks leveren als het goed is de verkopen op. Bij die retargeting is het ook goed om te letten op de frequentie.
Frequentie
De frequentie geeft aan hoe vaak één persoon gemiddeld je advertentie voorbij ziet komen. De frequentie mag toenemen naarmate de mensen dieper de funnel inkomen en relevanter worden.
De vuistregel:
- Hoog in de funnel, laag in frequentie (max 4.0)
- Dieper in de funnel, des te hoger de frequentie. (max 6/7)
Zijn de getallen hoger dan bovenstaande vuistregels, dan is het tijd om ad’s te vernieuwen. Het is mogelijk om een maximale frequentie in te stellen voor je ads, zodat ze automatisch worden uitgeschakeld als ze de maximaal ingestelde frequentie bereikt hebben.
Click Through Ratio
De Click Through Ratio, of CTR, geeft aan hoeveel mensen op je advertentie klikken van de honderd mensen die je ad voorbij zien komen. Een hoge CTR betekent dat je de juiste Ad voor de juiste doelgroep te pakken hebt. Je wilt eigenlijk minimaal een CTR van 2 behalen, en het liefst hoger. Als dit significant lager is moet je op zoek naar nieuwe doelgroepen en/of nieuwe ads maken.
Of je deze stappen moet gaan zetten kun je ook vaak zien aan de score die je ad krijgt.
De Relevantiescore
Facebook geeft je ad een relevantiescore. De relevantie wordt bepaald door hoe je ads het doen in vergelijking met andere ads die gericht zijn op dezelfde doelgroep. De relevantiescore wordt bepaald op basis van positieve signalen (Clicks/Videoweergaven/Conversies/Interactie) en negatieve signalen (Negatieve Feedback/Clicks op verbergen). Je ad krijgt dan een cijfer van 1-10, net als vroeger op school 😉
De relevantiescore is een uitvoer score, geen invoer score. Met andere woorden: je ads worden niet goedkoper door een hoge score en de relevantiescore wordt ook niet meegenomen in je score bij de Facebook veiling. Je kan er wel uit opmaken of je ads wel of niet goed aansluiten bij je doelgroep.
Conversiecijfers
Een ander cijfer wat van belang is zijn de conversiecijfers (percentages) van de landingspagina’s.
Stel je hebt een hoop clicks maar er converteren weinig mensen, dat kan betekenen dat er iets mis is met de landingspagina of de shop.
Loop in dat geval altijd het proces helemaal door: werken alle links? Kloppen de bedankpagina’s? Is de pixel actief? etc.
Heb je het hele proces doorlopen en denk je dat alles werkt? Dan kan het zijn dat de ads en de pagina niet goed op elkaar aansluiten.
Met andere woorden: de landingspagina is niet goed.
Er is aantal punten waarop je de landingspagina kunt nalopen:
- Zie je een Call To Action (CTA) boven de vouw van de website (in de eerste oogopslag)
- Zijn er minimaal drie van de volgende elementen aanwezig: Social Proof / Autoriteit / Benefits / Testimonials / Cijfers / Schaarste / Tijdsdruk / Consistentie / Sympathie
- Werkt de landingspagina ook op mobiel?
Constant monitoren
Zoals je hebt kunnen lezen zijn er heel wat cijfers waar je naar kunt kijken bij de advertenties die je hebt draaien. Ik heb de belangrijkste hierboven voor je geselecteerd, dus als je stapsgewijs kijkt naar de cijfers die ik in dit artikel heb behandeld heb je een goede handleiding waarmee je kunt beoordelen of je advertenties het goed doen en waar ze nog te optimaliseren zijn.
Hopelijk krijg je zo meer overzicht en natuurlijk ook nog mooiere resultaten! Als je er niet uitkomt of te weinig tijd hebt om er zo diep in te duiken, dan kun je natuurlijk altijd denken aan het uitbesteden van je Facebook marketing.