Goede Instagram Story advertenties maken: handige tips!

Dagelijks bekijken miljoenen mensen Instagram Stories: content waar je gemakkelijk doorheen kunt klikken. Ook voor bedrijven liggen op Instagram Story veel kansen. In dit blog vertellen we je hoe je als bedrijf goede Instagram Story advertenties maakt. 

Wat zijn Instagram Story advertenties?

Via Instagram Story kunnen gebruikers hun foto’s en video's van de dag delen via een soort slideshow. Door te tikken op het scherm, kom je bij de volgende story terecht. De stories van verschillende gebruikers (de mensen die je volgt), komen in de slideshow automatisch achter elkaar te staan. 

Binnen 24 uur verdwijnen de stories weer, dus deze worden echt gebruikt als momentopname. Je ziet als het ware wat diegene op dat moment doet, in tegenstelling tot normale Instagram foto’s op de feed. 

Tussen deze stories door, zie je ook Instagram Story advertenties. Je kunt deze advertenties herkennen aan het label ‘sponsored’. Aan de onderkant van de story plaatst het bedrijf vaak een call to action, waardoor je direct omhoog kunt swipen om door te gaan naar de webpagina van het bedrijf. 


Waarom adverteren via Instagram Story?

Instagram Story advertenties en ‘normale’ Instagram stories wisselen elkaar dus af. Je bekijkt de stories van persoon X, vervolgens laat Instagram je een advertentie zien van een bedrijf, en vervolgens ga je door naar de story van persoon Y. 

Deze advertenties zijn dus direct zichtbaar tussen momentopnames van je vrienden en familie. Om deze reden voelen Instagram Story advertenties vaak minder opdringerig, vergeleken met bijvoorbeeld advertenties middenin een YouTube video.

Soorten Instagram Story advertenties

Aan je Instagram Story advertenties kun je op drie manieren invulling geven. We lopen even door de drie soorten advertenties heen:

Foto’s

Instagram heeft de optie om foto’s als story advertentie te gebruiken. Dit zijn dus statische afbeeldingen, welke vijf seconden worden afgespeeld. Ons advies is om deze optie niet te gebruiken. Je maakt hier minder gebruik van waar Instagram echt voor bedoeld is: mooie, ‘echte’ content en entertainment. 

Daarnaast houden video’s vijftien keer langer de aandacht vast dan stilstaande advertenties. Het is hierdoor zonde om je advertentiebudget dan uit te geven aan foto’s. 

Video's

Met video story advertenties op Instagram heb je vijftien seconden de tijd voor een korte video. Ons advies hierin is: zorg dat je een goed haakje hebt waarop mensen kunnen aanhaken. 

Is het december? Zeg dan iets over een kerstaanbieding. Of schets een probleem waar jouw doelgroep last van heeft, en hoe jouw product of service dit oplost. 

Carrousel advertenties

Carrousel advertenties zijn drie stuks aan content. Dit kunnen foto’s of video's zijn. Net als hoe mensen door de stories van hun vrienden heen klikken, kunnen ze dit ook door jouw advertentie doen. Hierdoor zorg je dat de aandachtsspanne wordt verlengd. 


Handige tips

Nu je  weet waarom je dit soort advertenties moet inzetten, en welke soort het best bij jou past, kunnen we de advertentie invullen. We hebben wat tips op een rij gezet. Volg dit lijstje, en zorg daarmee voor een winstgevende Instagram Story campagne! 

Authentieke advertenties

Advertenties die authentiek zijn, werken het allerbeste. Mensen zijn gewend om content van hun vrienden en familie te consumeren via Instagram stories. Ze zijn op dit deel van het kanaal dus niet per se gewend aan hoogstaande kwaliteit. Om deze reden mag de advertentie ook ‘echt’ zijn. Je hoeft geen bedrijven in te huren die gelikte content maken. Je kunt de video’s zelfs los uit de pols opnemen. 

Stories met geluid

60% van de stories wordt gekeken met het geluid aan. 40% van de mensen bekijken de stories met geluid, dus. In je video's kun je hierdoor werken met voice overs of muziek. Houd echter wel in de gaten dat, ook voor de 40% die de stories zonder geluid kijkt, de advertentie helder moet zijn. Dit kun je oplossen door de video te ondertitelen. 

Duidelijke call to action

Waar het bij veel bedrijven fout gaat, is dat ze geen duidelijke call to action in de advertentie zetten. Met de call to action roep je juist op tot actie! Of dat nu gaat om een websitebezoek of het achterlaten van gegevens. 

Eindig de advertentie daarom altijd met een duidelijke call to action, zodat een geïnteresseerde kijker van je story weet wat hij of zij nu moet doen. 

Conclusie

Uit Instagram Story advertenties valt veel te halen. Omdat kijkers de advertentie zien tussen stories van vrienden en familie door, wordt deze minder snel als irritant ervaren. Wel is het belangrijk om de doelgroep eenzelfde ervaring te geven als ze bij hun vrienden en familie ook krijgen. Zorg voor authentieke content, het liefst video's, houd het duidelijk en zorg voor een call to action die aanzet tot actie. 

Als het gaat om Instagram Story advertenties, kan de aanpak de advertentie maken of breken. Weet je, ondanks bovenstaande informatie, niet helemaal waar je moet beginnen? Wij helpen je graag. Bij Switchom kun je je advertenties uitbesteden, zodat je er geen omkijken meer naar hebt, en wij zorgen voor meetbare resultaten. Klinkt dat als iets voor jou(w bedrijf)? Neem dan eens contact met ons op!

Heb je deze blogs al gelezen?

Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Marketing uitbesteden

Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan. 

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen