Page content

Welke Social Media moet ik als ondernemer inzetten?

article content

Welke Social Media moet ik als ondernemer inzetten?

Mij wordt als social media expert vaak de vraag gesteld, moet ik ook actief zijn op Facebook, Instagram of Snapchat? Deze vraag is alleen maar door jezelf te beantwoorden. En er zijn een aantal vuistregels om te bepalen of je als ondernemer actief moet zijn op een social media kanaal.

Orde in de chaos van het Social Media landschap

In de afgelopen jaren zijn de social media kanalen als paddestoelen uit de grond geschoten. Was het vroeger nog relatief eenvoudig met Facebook, LinkedIN en Instagram zijn er ontelbaar veel nieuwe media bijgekomen. Hoe bepaal je als ondernemer nou op welke kanalen je actief moet zijn? En hoe zorg je voor een goede strategie per kanaal.

Afgelopen week was ik bij een training aanwezig van Martin Henley, eigenaar van de Effective Marketing Company. Hij gaf het volgende stappenplan om te bepalen of een social media kanaal jouw kostbare tijd waard is:

  1. Waar is jouw doelgroep?
  2. Heb je het materiaal/content om dit kanaal te gaan inzetten?
  3. Kun je het volhouden om actief te zijn en een strategie te voeren op dit kanaal?
  4. Helpt het kanaal om jouw doelstellingen te behalen?

Waar is jouw doelgroep.

De eerste vraag is gelijk ook de allerbelangrijkste: Waar is jouw doelgroep aanwezig? Je kunt wel een Snapchat account openen, maar als jouw doelgroep bestaat uit actieve 50+ ers. Dan kun je ervan uit gaan dat je die doelgroep niet kunt gaan bereiken via dit kanaal.
Gelukkig bieden de meeste kanalen goede tools aan waarmee je kunt analyseren of jouw doelgroep aanwezig is op dit kanaal. Om je een beeld te geven van hoe dit deze analyse werkt ga ik aan de hand van een case de Facebook Power Editor gebruiken om te bekijken of mijn doelgroep aanwezig is.

Facebook:

Binnen Facebook kun je gebruik maken van het advertentieprogramma van Facebook (Power Editor). Binnen het advertentieprogramma kun je op verschillende manieren onderzoek doen naar of jouw doelgroep hier aanwezig is.

  • Op basis van kenmerken
  • Op basis van jouw eigen data

Kenmerken.

Als jij van jouw doelgroep de volgende kenmerken scherp hebt kun je binnen de Power Editor inzichtelijk krijgen of jouw doelgroep aanwezig is en hoe groot deze is.

  • Geografische kenmerken (locatie)
  • Demografische kenmerken (leeftijd, opleidingsniveau)
  • Interesses
  • Gedrag

Laten we als testcase kijken of we Chihuahua (mooi woord) eigenaren of liefhebbers kunnen vinden. Een collega hier op kantoor heeft een Chihuahua en een Chihuahua website, ben benieuwd of we haar doelgroep kunnen vinden doormiddel van de Power Editor.

Geografie en Demografie

Binnen de Power Editor kun je eenvoudig aangeven waar je doelgroep vandaan moet komen. In het geval van de Chihuahua website zijn dat mensen die in Nederland woonachtig zijn, de leeftijd weet ik in dit specifieke geval nog niet.

Facebook Targeting

Interesses en Gedrag.

Bij Interesses kun je aangeven welke interesses jouw doelgroep zou moeten hebben, in ons voorbeeld zijn Honden en nog specifieker Chihuahua’s de belangrijkste interesses. Wat je nu kunt zien in de power editor is dat er nog maar 13.000 Nederlanders zijn die op basis van hun Facebook voorkeuren als Chihuahua liefhebber kunnen worden aangemerkt.
Al een hele mooie en scherp getargete doelgroep. We kunnen in ieder geval met zekerheid stellen dat deze doelgroep aanwezig is op Facebook en dus ook bereikt kan worden door middel van dit medium.

targeting binnen Facebook

Audience Insights voor inzicht in jouw doelgroep:

Het mooie van Facebook is dat je doormiddel van de Audience Insights functie kunt bekijken welke eigenschappen jouw doelgroep heeft en welke kenmerken je nog meer kunt toedichten aan jouw doelgroep. Zo is in het Chihuahua voorbeeld duidelijk te zien dat er meer vrouwen een voorkeur hebben voor de kleine viervoeter 89% ten opzichte van 11% mannelijke liefhebbers. De leeftijd is uiteenlopend, maar een meerderheid is tussen de 25 en de 54 jaar oud. Het grootste gedeelte is getrouwd of heeft een relatie en heeft een hogere school opleiding gevolgd. Grappig om te zien is dat een groot gedeelte van deze doelgroep of administratief werk doet of in de verkoop zit. Audience Insights is een onwijs waardevolle tool om meer inzichten te krijgen in jouw doelgroep.

Audience Insights Facebook

Veel ondernemers hebben de overtuiging dat doordat zij zich richten op de zakelijke markt Facebook geen interessant  kanaal is en zetten volop in op Linkedin. Prima, maar houd er rekening mee dat ook ondernemers/managers net mensen zijn een ook in hun vrije tijd actief zijn op Facebook, net als 67% van de overige Nederlandse bevolking.

Op basis van jouw eigen data

Mocht je zelf al data beschikbaar hebben van jouw doelgroep of mogelijk zelfs een klantenlijst kun je deze data gebruiken om onderzoek te doen naar de aanwezigheid van jouw klanten/doelgroep op Facebook.
Je doet dit doormiddel van het aanmaken van een aangepaste doelgroep. Een aangepaste doelgroep kun je aanmaken op basis van een e-maillijst/klantenlijst of bijvoorbeeld het verkeer op jouw website.
Facebook matched vervolgens jouw klantdata met de data die bij Facebook bekend zijn. Hier rolt vervolgens een doelgroep uit op basis van jouw data. Als die doelgroep groter is dan 1000 personen kun je hiermee ook inzicht krijgen doormiddel van de Audience insight functie van Facebook! Waardevol als je niet direct een beeld hebt van wie je klanten/prospects zijn. Aan de hand van deze doelgroep kun je vervolgens ook lookalike doelgroepen maken waardoor je soortgelijke mensen kunt gaan bereiken. Meer hierover kun je hier teruglezen.

Facebook Custom Audience

De tweede vraag die je je moet stellen is:

Heb ik het materiaal wat nodig is voor dit kanaal

of ben ik in staat om dit materiaal te creëren? Als je kijkt naar Instagram, wat een visueel kanaal is, moet je in staat zijn om mooie beelden te creëren, iets visueel aantrekkelijks. Mocht je een administratiekantoor zijn, dan wordt het lastig om op regelmatige basis iets visueels en krachtigs te kunnen posten. No offence, ik ben dol op administratiekantoren 😉 Hoewel ik het een gave case zou vinden om voor een administratiekantoor een contentstrategie op Instagram op te stellen en uit te voeren. Het kan namelijk ook iets zijn waarmee je je kunt onderscheiden van het gros van de administratiekantoren. Maar uit de praktijk blijkt dat het voor dergelijke bedrijven een opgave is om aan kwalitatieve content te komen, zeker op regelmatige basis.

Content Creeren

Are you in for the long run?

En als er iets belangrijk is als het gaat om social media dan is dit consistentie en regelmaat.
Dat breng ons ook direct bij de derde vraag die je jezelf als ondernemer moet stellen:
Ben ik in staat om ook op langere termijn actief te blijven op dit kanaal en een strategie te voeren? Er is in social media niks sneuers dan een Facebook pagina die zijn laatste update 3 jaar geleden heeft gedaan of een Twitter Account die sinds de oprichting niet verder is gekomen dan 2 Tweets. Als je succesvol wil worden op een social media kanaal dan zul je voor de langere termijn een commitment moeten afgeven.

Behaal ik met dit kanaal mijn doelstellingen?

De laatste vraag die je jezelf als ondernemer moet stellen is of het kanaal jou gaat helpen om je doelstellingen te bereiken. Doelstellingen die je zou kunnen bereiken met social media zijn:

  • Branding
  • Naamsbekendheid verhogen
  • Interactie aangaan met doelgroep
  • Klantenservice
  • Reviews verzamelen
  • Traffic genereren (naar website)
  • Leads vergaren
  • Rechtstreekse sales

Social media plan

Uiteraard zijn er nog meer doelstellingen te bedenken, de bovengenoemde zijn in mijn ogen de belangrijkste voor de meeste ondernemers. In de meeste gevallen heb je als ondernemer meerdere doelstellingen met je social media kanalen. Maar laten we bijvoorbeeld kijken naar het drijven van traffic naar je eigen website. Welk kanaal kun je dan het beste gebruiken en welke kanalen zijn onhandig voor deze doelstelling? Als je hoofddoel is om traffic te genereren naar een externe website dan zijn Twitter en Facebook (Reddit) de belangrijkste kanalen. Instagram is al lastiger, je kunt in dit kanaal geen gebruik maken van externe linkjes in de posts, je moet het echt hebben van een link in je Bio (profiel) Instagram is een kanaal wat beter ingezet kan worden voor je branding en het verhogen van je naamsbekendheid.

In een notendop:

In het kort, bepaal waar je doelgroep aanwezig is, kijk of je de benodigde content hebt of kunt creëren en of je dit ook op langere termijn kunt volhouden. Daarnaast bepaal je of het kanaal jou gaat helpen om jouw doelstellingen te bereiken.
Zorg er ook voor dat je content creëert per platform, ga niet voor de gemakkelijke weg door alle content via alle kanalen naar buiten te brengen. Elk kanaal heeft zijn eigen regels en wil je succesvol zijn dan moet je hier rekening mee houden.

Een goede tool die ik vaak gebruik om content te maken voor diverse kanalen is Canva, met deze tool kan iedereen een designer zijn. Mocht je geen designaspiraties hebben kun je altijd een goede designer vinden via websites als Fiverr en Freelancer.

Het hebben van een Facebook, Instagram of Twitter account gaat je nog niet helpen jouw doelstellingen te bereiken. Verplaats je in je doelgroep en bekijk hoe jij waarde kunt toevoegen voor jouw doelgroep, als je dat op consistente wijze kunt doen dan is effect bijna onvermijdelijk.

Comment Section

1 reactie op “Welke Social Media moet ik als ondernemer inzetten?


Door Kanalen kiezen op 14 februari 2018

Een zeer bruikbaar artikel. Het is belangrijk om allereerst stil te staan bij welke social media kanalen het meest effect heeft voor jouw bedrijf.

Plaats een reactie


*