Wat is copywriting?

Wat is copywriting?

Teksten schrijven, dat kan toch iedereen? Misschien heb je dit zelf al wel eens gezegd. Want inderdaad, teksten schrijven lijkt makkelijker dan het is. Zeker wanneer je impact wilt creëren met je teksten. Om een commerciële boodschap professioneel te verwoorden en meer conversie te genereren, schakel je dan ook het beste een copywriter in.

Tekstschrijver of copywriter: het verschil uitgelegd

Wil je begrijpen wat copywriting is? Dan moeten we eerst even het verschil schetsen tussen een tekstschrijver en een copywriter. Een tekstschrijver schrijft teksten. Dat kunnen liedjesteksten of gedichten zijn. En dat is een groot verschil met het 'ambacht' van een copywriter. Dat is in feite een verkoper/marketeer die commerciële teksten schrijft en zo een doelpubliek iets wil laten doen.

Enkele concrete voorbeelden van de schrijfsels van een copywriter: webteksten, blogberichten en brochureteksten. Het grote doel van copywriting? Conversie genereren, mensen iets laten doen. En dat kunnen vele dingen zijn: dankzij goed geschreven brochure- of webteksten nemen mensen veel sneller contact op met het bedrijf in kwestie omdat hun interesse is gewekt.

Een blogbericht focust dan wel in eerste instantie op informatieoverdracht, maar bevat op het einde altijd een weldoordachte call to action, zoals 'neem contact met ons op' of 'ontdek hoe firma X jou hierbij helpt'.

Het arsenaal van de copywriter

Een tekstschrijver schrijft, maar een copywriter communiceert met zijn lezer en met het doelpubliek. Daarbij vraagt de copywriter zich eerst heel wat dingen af, voor hij begint aan het schrijfproces. Wie is mijn lezer eigenlijk? Waarin is hij geïnteresseerd? Hoe zorg ik voor een maximale link tussen de lezer en het product of de dienst waarover ik schrijf?

In dit voortraject legt de copywriter de basis voor een geslaagde tekst. Wanneer noemt hij die content geslaagd? Wanneer de opdrachtgever merkt dat hij meer leads genereert dankzij de commerciële boodschap van de copywriter.

Een professionele copywriter beschikt over een heel arsenaal aan 'contenttrucs' om dat doel te bereiken. Benieuwd welke dat zijn? Lees dan zeker verder!

Herlees deze laatste zin even. Dan valt het op dat die in de vraagvorm is opgesteld. Meer nog, jij werd letterlijk aangesproken. En aangespoord om verder te lezen. Werken met een aantal vragen in de tekst, is voor de copywriter dus een belangrijke manier om de aandacht te trekken van zijn lezer.

Heeft hij die aandacht? Dan is het belangrijk om de lezer zo lang mogelijk bij de les te houden. Dat doet hij door wat langere zinnen af te wisselen met korte zinnen. Als je de vorige alinea even herleest, zie je meteen hoe dat er concreet uitziet.

Wat is copywriting? Concreet en praktisch schrijven

Aandacht van de lezer krijgen is één ding, maar hoe houdt de copywriter de lezer bij de les? Door de voordelen van het product of de dienst die hij aanprijst zo concreet mogelijk te benoemen. Een ellenlange opsomming van alle producteigenschappen is daarbij uit den boze.

Focussen op de concrete en praktische voordelen die een product of dienst de lezer biedt, is des te meer de kerntaak van de copywriter.

Een voorbeeld om het duidelijk te maken. "Deze robotstofzuiger heeft een diameter van 30 centimeter en werd gebouwd uit hoogkwalitatief kunststof". Nou en? Vraagt de lezer zich na het lezen van deze zin af.

"Deze robotstofzuiger neemt jouw taak over en garandeert jou een stofvrije vloer zonder dat jij daarvoor uit je luie zetel moet". Nu krijgt de lezer de concrete voordelen voorgeschoteld. Twee keer raden welke commerciële tekst het best werkt om de lezer aan te zetten een robotstofzuiger in huis te halen.