Wat zijn long read advertenties en waarom werken deze zo goed?
Veel mensen hebben het idee dat advertentieteksten zo kort mogelijk moeten zijn. In één of twee zinnen vertellen wat jouw bedrijf doet. Niet te lange teksten want 'mensen lezen immers 'niet. Het tegendeel blijkt waar te zijn.
Long read advertenties - dus advertenties met lange teksten - werken goed. In dit blog vertellen we je meer over long read advertenties, waarom ze goed werken en hoe jij een goede long read advertentie schrijft.
Wat zijn long read advertenties?
Een long read adverentie is een advertentie met veel tekst over een bepaald onderwerp. In deze tekst kun je jezelf al gaan onderscheiden, door aan de doelgroep te laten zien dat jij kennis over een bepaald onderwerp hebt.
Waarom werken long read advertenties zo goed?
Eén van de redenen waarom long read advertenties goed werken, is dat je hierin gebruik kunt maken van stortyelling. Al sinds de oudheid zijn mensen verslingerd aan verhalen. Bij het kampvuur werden de mooiste verhalen gedeeld. Diezelfde magie werkt nu nog steeds. Ze zeggen niet voor niets: facts tell, stories sell.
Met storytelling kan je een verhaal vertellen dat aansluit bij jouw doelgroep. Het is al bijna vanzelfsprekend dat je specifieke advertenties voor specifieke doelgroepen maakt, maar bij storytelling is dit nóg belangrijker. Als je een verhaal vertelt dat volledig resoneert bij de doelgroep, roep je emoties op, en emoties zetten aan tot actie.
Er is eens een onderzoek gedaan in de kunstsector. Er werd vergeleken hoeveel mensen wilden betalen voor een kunstwerk. In de eerste groep werd slechts het kunstwerk getoond. Bij de tweede groep werd het kunstwerk inclusief verhaal van de schilder getoond. De tweede groep wilde hierdoor 11% meer voor het kunstwerk geven. Facts tell, stories sell.
Goede long read tekst
Het schrijven van een goede long read tekst vereist veel kennis van de doelgroep. Je moet precies begrijpen wie jouw doelgroep is, welk probleem de doelgroep heeft (pain) en wat de doelgroep wil bereiken (gain).
Als je dit nog niet duidelijk voor je hebt, kun je een klantavatar invullen. Door deze informatie zal de klant echt het gevoel hebben dat je in zijn of haar hoofd zit. Op deze manier raak je de klant precies waar je hem of haar wil raken.
Tips voor een goede long read advertentie
Wij hebben tips beschreven voor een goede long read advertentie.
Pijnpunten benoemen
De inhoud komt dus vooral neer op het pijnpunt van de klant en de manier waarop jij dit oplost. Je begrijpt de pijn en weet dat jouw product deze pijn kan oplossen. Hoe vervelend het ook klinkt: ons brein is verslaafd aan problemen. We zijn, onbewust, altijd op zoek naar problemen.
Met jouw long read weet jij de klant te triggeren met een oplossing voor het probleem. Soms weet de klant zelfs niet dat hij of zij een probleem heeft, maar komt daar via jouw tekst achter. Problemen zorgen voor emoties, en de lezer wil het probleem zo snel mogelijk oplossen. Jij hebt deze oplossing.
Onverwachtse dingen schrijven
Wat ook goed werkt, is iets onverwachts in je tekst schrijven. Denk bijvoorbeeld aan vragen of tegenwerpingen die je vaak te horen krijgt in je verkopen. Dit zijn zaken die vaak bij meerdere mensen uit de doelgroep spelen. Door hier júist op in te gaan, zorg je voor interactie en emotie.
Deze vragen of tegenwerpingen vind je vaak in (haat)comments van eerdere advertenties.
Heb je bijvoorbeeld een SEO tekst bureau? Dan zou het kunnen zijn dat potentiële klanten denken ‘Je kan toch niet allemaal op 1 staan’. Dit is een mooi haakje om je long read advertentie aan op te hangen.
Ingaan op het waarom van de onderneming
Ook een advertentie waarin je in gaat op de ‘waarom’ van je onderneming kan goed werken. In de tekst leg je uit waarom je doet wat je doet. Met zo’n verhaal maak je je advertentie persoonlijker en authentiek.
Koptekst en intro: super belangrijk
Koptekst en intro is key! De eerste zin van je advertentie is belangrijker dan ooit. Facebook heeft namelijk de zichtbare tekst steeds korter gemaakt. Hierdoor moet de gebruiker verleid worden om op de ‘lees meer’ knop te klikken.
In de eerste paar woorden van je advertentie kun je daarom gebruikmaken van de volgende strategieën:
- Kom met schokkende cijfers. ‘Meer dan 80% van de mensen heeft last van…’
- Schrijf een spannende cliffhanger. Hiermee verleid je de lezer om verder te lezen.
- Maak een controversieel statement. De lezer wordt benieuwd en wil verder gaan lezen.
- Waar het op neerkomt is dat je emotie wilt losmaken, mensen wilt raken. Of deze emotie positief of negatief is, maakt in principe niet uit. Shockeer ze, vermaak ze, verleid ze, dan worden ze aangespoord om actie te ondernemen. Dan zullen jouw campagnes pas echt gaan rocken.
Foto’s en visuals gebruiken
Visuals mogen kneuterig zijn. Niet te gemaakt, maar juist persoonlijk. Mensen kopen namelijk niet alleen producten, maar juist ook de persoon achter het bedrijf. Mensen kopen van mensen. Daarom maken zelfs megabedrijven als Coolblue gebruik van hun eigen medewerkers op hun websites, in de commercials en op hun social media kanalen.
Om deze reden maken ook wij vaak gebruik van persoonlijke foto’s van de oprichters of gebruikers van het product. Dat hoeven echt niet de allermooiste gelikte foto’s te zijn; juist minder mooie, echte foto’s werken beter dan stockfoto’s.
URL’s noemen
Zorg dat er URL’s in de long read staan die direct naar het product gaan. Zo wordt de potentiële klant als het ware door de tekst naar het product toe geleid. Er is geen twijfel over welke volgende stap de potentiële klant moet ondernemen; jij leidt de klant de weg.
Gebruik emoticons
Maak gebruik van emoticons! Hele lappen tekst kunnen er nog wel eens saai uit zien. Met emoticons geef je wat flare aan je tekst. En uiteraard valt de tekst zo nog iets extra op.
Social proof gebruiken
Maak gebruik van social proof. Mensen kopen snel van mensen die ze vertrouwen. Misschien doe je dat zelf ook wel; voordat je naar een restaurant gaat, zoek je het restaurant eerst even via Google Reviews op.
Hetzelfde geldt voor jouw product. Staan er negatieve comments onder jouw advertentie, dan is dit funest voor de verkopen vanuit deze advertentie. Let hier dus heel goed op! Via Facebook kun je eenvoudig de comments beheren.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:
- Naamsbekendheidcampagnes opzetten: zinvol of niet?
- Je online business opschalen: handige tips
- Omnichannel adverteren of omnichannel marketing
Marketing uitbesteden
Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.
Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!