Naamsbekendheidcampagnes opzetten: zinvol of niet?
Al bied je de allerbeste producten of services aan voor een goede prijs: als niemand jouw bedrijf kent, zal niemand iets bij je kopen. Daarom kun je in je advertentiecampagnes inzetten op naamsbekendheid, zodat potentiële klanten op de hoogte zijn van jouw bedrijf.
De meningen over de effectiviteit van naamsbekendheidcampagnes zijn nogal verdeeld. In dit blog vertellen we je of deze campagnes zinvol zijn, of dat je ze beter links kunt laten liggen.
Wat zijn naamsbekendheid campagnes?
Naamsbekendheid spreekt voor zich: de bekendheid van je bedrijf binnen je doelgroep. Bij een grote naamsbekendheid zullen consumenten eerder voor jouw bedrijf kiezen, je bent nu eenmaal top of mind.
Een simpele manier om de naamsbekendheid te vergroten, is door een advertentiecampagne op te starten. Via zo’n campagne komt jouw product vaak voorbij, niet per se met het doel om de klant te laten klikken op de link, maar gewoon om ze kennis te laten maken met jouw product of bedrijf.
Waar voer je deze campagnes uit?
Wij verdelen de merkbekendheidscampagnes in twee opties: Facebook en Google. Dit zijn de meestgebruikte kanalen om deze campagne uit te voeren. We duiken per kanaal even iets dieper in de materie!
Facebook Ads
Via Facebook kun je de doelgroep bewust maken van het bestaan van jouw merk. Je kunt dit doen door het merk op een uitnodigende wijze te presenteren aan mensen die nog niet eerder bekend waren met het bedrijf. Via Facebook kun je kiezen tussen brand awareness en reach advertenties.
Brand awareness
Door te kiezen voor brand awareness, dus merkbekendheid, gaat Facebook op zoek naar mensen binnen de doelgroep, die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in de advertentie. Het Facebook algoritme bepaalt hierdoor hoe vaak en wanneer deze personen de advertentie zien.
Reach
Kies je voor reach, dan is het doel om zo veel mogelijk mensen te bereiken binnen de gekozen doelgroep. Hierdoor zien meer mensen jouw advertentie, maar blijft de frequentie - dus hoe vaak ze deze voorbij zien komen - lager dan bij een brand awareness campagne.
Google Ads
Ook Google Ads kun je inzetten voor naamsbekendheid. Hoewel het misschien gek klinkt, is het een goed idee om te adverteren met jouw eigen merknaam. Dit heeft een aantal voordelen.
Ten eerste sta je altijd bovenaan in de zoekresultaten als een klant jouw merknaam opzoekt.
Daarnaast is het adverteren op jouw eigen merknaam ontzettend goedkoop. Omdat Google Ads werkt op basis van een veilig, en er waarschijnlijk weinig vraag is naar een advertentie op jouw merknaam, ligt de prijs laag.
Nadeel naamsbekendheid campagne
Het lijkt misschien vooral voordelig om een naamsbekendheid campagne te starten, maar er zitten ook wat nadelen aan.
Ten eerste is het lastig om te meten of je campagne resultaat heeft. Je weet niet of een klik uiteindelijk converteert naar een koper. Dit komt omdat naamsbekendheid vaak pas op de lange termijn resultaten oplevert.
Daarnaast zien we in de praktijk vaak dat een naamsbekendheid campagne via Facebook veel goedkope kliks oplevert. Veel bezoekers op de website, dus. Toch levert het uiteindelijk qua verkoop weinig rendement op.
De doelgroep is te verspreid, waardoor je niet per se de juiste klanten op je website krijgt. In feite is je advertentie hierdoor relatief duur, als je kijkt naar het uiteindelijke resultaat in harde euro’s.
Wanneer wél inzetten op naamsbekendheid campagne
Om bovengenoemde redenen raden wij vaak af om in te zetten op naamsbekendheid. Er is slechts één situatie waarin we deze campagnes juist wél adviseren: wanneer je al omnichannel presenteert.
Omnichannel is een strategie waarbij de ondernemer inzet op alle kanalen. Hierdoor is het bedrijf over het gehele internet goed zichtbaar: denk aan de social media kanalen en Google, maar ook offline. Op deze manier zet je je bedrijf op volle bak in op naamsbekendheid en branding. Naamsbekendheid campagnes kunnen hier goed aan bijdragen.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:
- Zero cookie toekomst: hoe te adverteren?
- Give-away of weggever inzetten in emailmarketing
- Je online business opschalen: handige tips
Marketing uitbesteden
Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.
Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!