Seizoensgebonden of momentum marketing: hoe zet je ads efficiënt in?

Is het december? Dan zijn veel mensen op zoek naar kerstcadeaus. Terwijl in juni, met de zomervakantie voor de deur, er meer maar campers of vakantiebestemmingen gezocht wordt.

Dit laat de essentie van seizoensgebonden (ook wel momentum) marketing zien: de content of advertenties afstemmen op het seizoen. In dit blog leggen we je uit hoe je seizoensgebonden marketing voor jouw bedrijf kunt inzetten.

Wat is seizoensgebonden of momentum marketing?

In marketing werkt het prettig wanneer je een product ophangt aan een 'virtueel' haakje. Naast haakjes als het benoemen van pijn en verlangens van consumenten kunnen dit ook momenten zijn waaraan je jouw marketing ophangt.

Deze momenten zijn specifieke periodes in het jaar, waar je in je marketing op inspeelt. In december post je iets over kerstproducten of -aanbiedingen, in juni post je iets over de vakantie. Ook kun je deze haakjes verzinnen op basis van problemen die mensen in een bepaald deel van het jaar ervaren.

Een bekend voorbeeld is januari: in deze maand zijn veel mensen bezig met hun gezondheid en goede voornemens, waardoor dit een gouden periode is voor bijvoorbeeld personal trainers en diëtisten. In januari is de druk immers hoog. Klanten hebben hun goede doelen voor het nieuwe jaar gesteld. Hierdoor is er momentum.


Voorbeelden van momenten voor je marketingstrategie

Een aantal voorbeelden van momenten die je in je marketingstrategie kunt gebruiken zijn:

  • Feestdagen
    • Moederdag
    • Valentijn
    • Kerst
    • Sinterklaas
  • Evenementen
    • Lowlands
    • Huishoudbeurs
  • Seizoenen
    • Lente
    • Zomer
    • Herfst
    • Winter
  • Milestones
    • Kinderen
    • Trouwen
    • Begrafenis

Door deze momenten slim te gebruiken, kun je in je campagnes duidelijke links maken met de momenten door heel het jaar heen.

Seizoensgebonden marketing inzetten

Hoe je deze haakjes dan gebruikt? Dat is makkelijker dan je zou denken. Voor elke branche zijn er veel voorbeelden te bedenken.

Om seizoensgebonden marketing in te zetten, kies je een aantal momenten in het jaar. Bij deze momenten verzin je een verhaal, waar je je visuals op aanpast.

Laten we kijken naar twee voorbeelden:

Stel, je bent een personal trainer.  Zoals eerder al verteld, is januari een gouden maand. Maar dat betekent niet dat je de rest van het jaar niet aan momentum marketing kunt doen. Juist wel!

  • In januari heeft iedereen goede voornemens. Daar pas jij je content en visuals op aan. Zo zou je een advertentie kunnen plaatsen met ‘Begin het jaar goed bij …’
  • In het voorjaar wordt het publiek zich bewust van de zomervakantie die er bijna aan komt. Daar kun je gemakkelijk op inspelen door iets te posten met ‘Deze zomer in bikini op het strand? Ik help je om nog voor de zomer jouw droomlichaam te behalen!’
  • Met Kerst is er minder momentum om hard te sporten. Veel mensen stellen het uit tot 1 januari. Toch betekent het niet dat je Kerst niet kan gebruiken voor seizoensgebonden marketing. Je zou een haakje kunnen vinden als ‘Geef een personal training cadeau voor Kerst!'

Een ander voorbeeld is een camping.  Ook hier kan je niet alleen de zomer, maar ook de winter gebruiken als haakje.

  • De content in de zomer spreekt voor zich. Je zou een afbeelding kunnen plaatsen van een caravan in de zon, met de tekst ‘Claim je laatste plek op de camping!’.
  • In de winter zal er minder momentum zijn, maar opnieuw kun je dit gebruiken in je marketing. Je zou bijvoorbeeld een foto van de camping in de sneeuw kunnen plaatsen, met de tekst ‘Kom bij ons in alle rust genieten’.

Door seizoensgebonden marketing slim in te zetten, kun je met dagen als Moederdag, Kerst, of Valentijnsdag extra verkopen. Dit kun je doen door de verpakking van de product aan te passen, een seizoensgebonden aanbieding te creëren, of simpelweg het verhaal dat je vertelt aan te passen.


Adverteren met seizoensgebonden marketing

We hebben een aantal handige tips voor je op een rij gezet met betrekking tot seizoensgebonden marketing en de inzet van Ads.

Begin op tijd!

Veel mensen beginnen te laat met het adverteren. Op het moment dat het momentum al daar is, zoals de week voor Kerst, is de concurrentie enorm.

Veel ondernemers willen dan immers dezelfde doelgroep bereiken. Omdat advertenties werken op basis van veilingen, gaan de prijzen dan omhoog. Probeer daarom al een aantal weken vóór het gekozen moment te beginnen met adverteren.

Wees creatief!

Veel ondernemers adverteren op dezelfde momenten. Denk aan Kerst en Pasen, bijvoorbeeld. Hierdoor zijn de prijzen voor advertenties rond deze periodes soms wel drie tot vier keer zo hoog.

Probeer dus te kijken naar momenten met lage prijzen en vind een nieuw haakje.

Test wat wel en niet werkt

Door op tijd te beginnen met adverteren (voor een bepaald momentum) kun je niet alleen met lage advertentieprijzen werken, maar heb je ook genoeg tijd om te zien wat wel en niet werkt.

Begin vier of vijf weken van tevoren, zodat je - als het momentum dichterbij komt - precies weet wat wel en niet goed werkt bij de doelgroep. Op dit moment kun je dan effectief gaan opschalen.

Heb je deze blogs al gelezen?

Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Marketing uitbesteden

Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen