Google Ads versus SEO: wat is de beste aanpak voor jouw website?

Je hebt vast wel eens gehoord van SEO en SEA. Hoewel de benamingen niet veel van elkaar verschillen, is de techniek achter beide marketing strategieën compleet anders.

Welke aanpak past het best bij jouw bedrijf? Laten we eerst kijken naar het verschil tussen SEO en SEA en de voordelen en nadelen van de twee, zodat jij kan zien wat voor jou de beste manier is om meer verkeer naar je website te krijgen.

Verschil tussen SEO en SEA

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. SEA staat voor Search Engine Advertising, in het Nederlands het adverteren in zoekmachines. Google is de meestgebruikte zoekmachine, waardoor we SEA ook wel Google Ads noemen.

SEO of zoekmachineoptimalisatie

SEO gaat om organische zoekresultaten, waar je geen advertentiebudget voor gebruikt. Bij SEO wordt dan ook gefocust op een hoge positie in de zoekmachines. Een hogere positie in de zoekmachines leidt namelijk, hoogstwaarschijnlijk, tot meer verkeer naar de website. Kijk maar eens naar je eigen gedrag als je iets opzoekt op Google: je zal veel eerder een link op zoekpagina 1 aanklikken, dan een link op zoekpagina 8.

Een hogere positie in zoekmachines bereik je door een website die waarde levert. Google (en andere zoekmachines), geven elke website een waardering. Hoe hoger de waardering, hoe hoger je komt te staan in Google. De waardering van jouw website hangt af van de techniek, content en autoriteit.

Waar kijkt de zoekmachine naar?

Bij de techniek kijkt de zoekmachine of de website technisch goed in elkaar zit, waardoor bezoekers een positieve gebruikerservaring hebben.

Qua content is het belangrijk dat jouw website relevant is voor bezoekers. Een relevante website geeft bijvoorbeeld antwoord op een vraag waar een zoekmachine-gebruiker naar op zoek is.

Tot slot is de autoriteit belangrijk. Google meet de autoriteit van de website aan de hand van verwijzende links. Hoe meer websites naar jouw pagina verwijzen, hoe meer het Google algoritme jouw pagina ziet als autoriteit.

SEA of Google Ads

Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt is SEO een lange termijn strategie. Hoewel het hoger komen in Google per klik geen geld kost, kost het wel wat tijd om de techniek, content en autoriteit van een website op orde te krijgen. Een snellere, en dus korte termijn oplossing, is het gebruik van SEA.

Met SEA adverteer je op zoekwoorden, met een hiervoor bepaald budget. Je herkent de Google Advertenties waarschijnlijk al vanuit jouw zoekmachine. Vaak zijn de eerste twee linkjes na de zoekopdracht gepaard met het icoontje ‘Adv.’. Hiervoor betaal je, elke keer dat een gebruiker op jouw link klikt. De kosten hangen af van het zoekwoord. SEA werkt namelijk als een veiling: hoe meer vraag naar de advertentie, hoe duurder de advertentie is. Het zoekwoord ‘verzekeringen’, is bijvoorbeeld een hele dure.


Voordelen en nadelen SEO

Nu je een beter idee hebt van wat SEO en SEA precies is, gaan we nu kijken naar de voordelen en nadelen van de twee. We beginnen met de voordelen van SEO:

  • Door SEO kom je hoger in de zoekmachine te staan, waardoor er meer verkeer naar je website komt.
  • SEO zorgt voor een hogere positie in de zoekmachine, zonder dat je hier continue geld in hoeft te stoppen. Dit hangt uiteraard wel af van of je SEO zelf invult of dit uitbesteedt aan een professionele partij.
  • Door SEO op de juiste manier in te zetten, zorg je dat het juiste publiek op jouw website komt. Zo kun je websitebezoekers transformeren naar betalende klanten. De informatie die jij op je website hebt staan, is namelijk relevant voor het zoekwoord dat de gebruiker heeft ingevoerd.
  • Met SEO kies je voor een lange termijn investering. Opgebouwde posities in Google raak je niet zomaar kwijt.
  • Een website met hoge positie in de zoekmachine zorgt niet alleen voor autoriteit in het algoritme, maar ook bij de klanten. Hoe vaker je naar voren komt in de zoektocht van de bezoeker hoe meer dit bijdraagt aan de autoriteit van je bedrijf.

De nadelen van SEO

Er zitten ook wat nadelen aan SEO. Deze hebben voornamelijk met tijd en kennis te maken.

  • SEO kost tijd. Daar waar je met Google Ads direct een hoge positie kunt claimen in Google werkt dit met SEO anders. Google moet je site eerst serieus gaan nemen. Daar komt bij dat je met SEO altijd moet blijven bouwen middels goede content. En dat niet alleen: je moet namelijk niet alleen de content optimaliseren, maar ook de techniek achter de website en links die verwijzen naar je website. Daarnaast kan het, zelfs na het doorvoeren van deze veranderingen, nog wel even duren voordat je vruchten van de investeringen kunt plukken. SEO is dus echt een strategie voor de lange termijn.
  • SEO vereist specialistische kennis. Je hebt iemand nodig die de juiste, up-to-date SEO kennis in huis heeft, en iemand die de content kan uitschrijven. Pas met de juiste strategie zul je de gewenste resultaten gaan bereiken.

Voordelen en nadelen SEA

Ook aan SEA zitten voor- en nadelen. Hier opgesomd de voordelen van SEA:

  • Na het inzetten van Google Ads, kun je snel resultaat verwachten. In tegenstelling tot de tijd die het bij SEO kost om meer verkeer naar de website te krijgen, zal je bij SEA al binnen een paar dagen het verkeer zien stijgen.
  • Met SEA kun je gemakkelijk je doelgroep bereiken. Je kunt namelijk instellen welk soort bezoekers je graag naar je website wilt leiden. Hierdoor ontstaat er verkeer voor wie jouw website relevant is. Bij dit verkeer heb je natuurlijk de grootste kans om ze om te zetten in betalende klanten.
  • Google advertenties laten zeer duidelijk zien hoeveel effect jouw advertenties hebben. Google laat namelijk duidelijke statistieken zien van jouw advertenties. Je kunt precies zien hoe vaak er is geklikt op welke advertentie.

De nadelen van SEA

Ook aan SEA zitten er wel wat nadelen.

  • Deze verwachtte je waarschijnlijk al: SEA kost geld. Je betaalt bij een Google advertentie voor elke klik. Nu kent dit nadeel ook een nuance. Met een goede strategie levert elke euro die je investeert in Google Ads normaal gesproken meer dan een euro op.
  • SEA is een korte termijn oplossing. Zodra je de advertenties stopzet, stopt ook het extra verkeer dat naar je website komt.

SEO of SEA?

Denk goed na over bovenstaande voor- en nadelen bij het maken van een keuze in jouw strategie. De beste keuze voor jouw bedrijf hangt af van verschillende factoren, zoals budget, tijd en concurrentie.

Heb je genoeg budget en tijd? Dan is het altijd het best om een combinatie van SEO en SEA aan te pakken. De twee versterken elkaar. SEA gebruik je om de juiste zoekwoorden en doelgroep te vinden en om op korte termijn leads te genereren, SEO gebruik je om op lange termijn meer verkeer naar de website te krijgen en een site met autoriteit in Google op te bouwen.

Heb je deze blogs al gelezen?

Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Zoekmachinemarketing uitbesteden

Wil je dat wij jouw Google Ads uit handen nemen? Wil je dat elke euro euro die je in een zoekmachine campagne stopt, meer oplevert. Wij helpen je groeien dankzij een simpel proces. We starten altijd met een zorgvuldig onderzoek. Hoe zoeken de bezoekers in jouw markt en hoe zoeken de bezoekers in de verschillende fasen van het zoekproces?

Het onderzoek vertalen we naar een concreet actieplan wat we constant monitoren. Voorkom dat je al die mensen die elke dag op zoek zijn naar jouw product of dienst niet weet te bereiken! Laat je Google Ads beheren door professionals.

Strategiesessie aanvragen