Google Ads: de kosten

Marketing kost geld. Hoeveel geld je het precies kost, dat heb je helemaal zelf in de hand als je gebruik maakt van Google Ads. Met Ads kun je realiseren wat iedereen wenst: voor zo weinig mogelijk geld een zo hoog mogelijk rendement halen.

Bepaal je eigen budget

Als je gebruik maakt van Google Ads dan bepaal je je eigen budget en stel je een dagbudget in. Je betaalt voor dertig dagen nooit meer dan dertig keer het dagbudget. Het kan best gebeuren dat als je een daglimiet hebt van tien euro je de ene dag twaalf euro gebruikt als het druk is, en op een rustige dag acht euro. Daardoor ligt het gemiddelde weer op tien.

Is je dagbudget tien euro, dan zul je de 300 euro (dertig keer tien) nooit overschrijden en dat is wel een prettige gedachte. Dat dagbudget varieert overigens sterk; er zijn bedrijven die het inderdaad bij een tientje per dag laten, er zijn ook ondernemingen die duizend euro per dag als dagbudget inschakelen. De hoogte van het dagbudget en dus de kosten die je maakt zijn afhankelijk van een groot aantal factoren.

De grootte van je verzorgingsgebied

Het dagbudget hangt af van onder meer de grootte van de reclamecampagne, of je een groot of wat kleiner assortiment voert en of je veel of weinig producten te koop aanbiedt. Ook de grootte van je verzorgingsgebied is relevant. Is dat heel de wereld, is dat alleen Nederland of beperkt zich dat tot je eigen provincie en gemeente? Ook de mate van concurrentie is van belang, net als het feit of jij zelf een grote of kleine ondernemer bent. Belangrijkste is natuurlijk de financiële polsstok, zoals ook het doel van de campagne mede bepalend is voor het dagbudget dat je inzet.

Kies voor maatwerk

Door voor Google adverteren te kiezen, kies je voor maatwerk. Je schat zelf in wat je wilt met een campagne en kunt verschillende budget strategieën toepassen. Een gekende manier is groot beginnen om statistieken te verzamelen om vervolgens forser in te zetten op die zoekwoorden die voor jou de meeste conversie opleveren. Het kan ook andersom; je begint klein, bijvoorbeeld met slechts een beperkt deel van je assortiment.

Google adverteren bied je flexibiliteit. Je kunt steeds het budget aanpassen, op elk gewenst moment. Is het ineens zomer en verkoop je zwembroeken? Dan kun je meteen meer inzetten en inspelen op de vraag naar zwembroeken die dan ongetwijfeld komt.

De mate van concurrentie

Je werkt met CPC, Cost per Click. Je kunt besluiten specifiek te adverteren met een zoekwoord. Je schat in hoeveel je dan per klik kwijt zult zijn. In de praktijk betekent een hoge prijs voor een klik, weinig klikken per dag. Goedkoper levert je vaak meer op. De kosten voor CPC hangen af van opnieuw de mate van concurrentie en wat de veiling van het begeerde zoekwoord oplevert.

Ook het doorklikratio, de kwaliteitsscore en het type zoekwoord spelen een rol in de totstandkoming van de kosten. Het is voorts zo dat hoe meer mensen op je advertentie klikken, hoe goedkoper je advertentie wordt. Google beloont je in dat geval met een lagere prijs namelijk.

Wil je simpelweg bovenaan staan, dan bied je tijdens de veiling gewoon altijd meer dan je concurrent en ben je verzekerd van je droomplek.
Reactie plaatsen