Adverteren met Google Ads: Hoe werkt dit?

Online adverteren is zo snel zo'n onmisbaar onderdeel geworden van de moderne (zaken)wereld, dat het soms makkelijk is om te vergeten dat de industrie zelf eigenlijk pas een jaar of 20 geleden echt is beginnen groeien. Het "Self-Service Advertising Program" waarmee Google in het jaar 2000 op de proppen kwam, zou nog geen decennium later al een jaarlijkse omzet van meer dan $42 miljard laten noteren.

Vandaag de dag staat dit programma, dat algemeen wordt gezien als dé katalysator aan het begin van de online marketing industrie, bekend als Google Ads. In dit artikel gaan we kort in op wat dit programma precies is, hoe het werkt, en wat enkele voordelen van het gebruik ervan kunnen zijn voor jouw bedrijf.

Wat is Google Ads?

De kans is groot dat je, als je dit stuk aan het lezen bent, al iets van een idee hebt van wat Ads is. Voor het geval dit echter niet het geval is, zullen we het kort uitleggen. Google Ads is een zogenaamde pay-per-click (PPC) service die jou toelaat om met gemak advertenties te maken en te publiceren voor jouw bedrijf. De term "pay-per-click" refereert aan een online advertentiemodel waarbij adverteerders pas betalen wanneer een bezoeker klikt op een advertentie.

Deze klikbare advertenties worden gepubliceerd op Google's SERPs (Search Engine Result Pages, oftewel de pagina's met zoekresultaten van Google). De manier waarop advertenties weergegeven worden is gebaseerd op keywords. Door de precies de juiste keywords te kiezen voor je ads, zorg je ervoor dat deze gezien worden door mensen die volgens hun zoekgedrag op Google al interesse in jouw producten of services hebben. In het volgende stuk leggen we beknopt uit hoe dat in z'n werk gaat.

Hoe werkt Google Ads?

We schreven eerder dat het advertentiemodel van Google gebaseerd is op keywords, en dat is ook zo, maar niet enkel op keywords. Cookies spelen ook een grote rol. Deze twee parameters worden gebruikt door Google om advertenties te plaatsen op pagina's waar deze het meest relevant zijn voor de bezoeker. Adverteerders betalen Google voor iedere keer dat er op een ad geklikt wordt en een gedeelte van dat inkomen komt ook terecht bij de partner websites van het bedrijf.

Een typische tekstadvertentie van Google is kort en bestaat uit drie regels van maximaal 30 karakters elk, twee beschrijvingen van maximaal 90 karakters elk, en twee URLs van maximaal 15 karakters elk. Deze advertenties zien er in de praktijk uit als een typisch zoekresultaat op Google.

Hoe kan deze service van waarde zijn voor jouw bedrijf?

Je weet nu in grote lijnen wat Google Ads zijn en hoe ze werken, maar het is goed mogelijk dat het nog niet helemaal duidelijk is hoe ze jouw bedrijf nou precies kunnen helpen om meer klanten aan te trekken en meer sales te realiseren. Daarom zetten we hieronder drie manieren waarop het adverteren via Google van toegevoegde waarde voor jou en je bedrijf kunnen zijn.

- Het is meetbaar: Dankzij het PPC-model kan je, in combinatie met Google Analytics, een vrijwel ongeëvenaard beeld krijgen van wat wel en wat niet werkt in relatie tot jouw advertenties.

- Het is veel sneller dan SEO: SEO is een hele duurzame, maar ook langzame manier om je verkoopcijfers te beïnvloeden. Een Google-advertentie boekt een stuk sneller resultaten, omdat deze gelijk live gaan en dus ook direct resultaten (en relevante data) gaan opleveren.

- De kosten zijn vrij makkelijk te controleren: Budgettering is makkelijk wat betreft ads van Google, want je kan per campagne ingeven hoeveel je maximum per dag kwijt wil zijn aan een advertentie. Op deze manier kan het PPC-model ook helpen om de kosten binnen je eigen bedrijf binnen de perken te houden.
Reactie plaatsen