Inzet van Facebook- en Instagram advertenties tijdens lanceringen
De inzet van Facebook of Instagram Advertenties maken een lancering succesvoller (wanneer je dit op de juiste manier inzet). Maar hoe zorg je dat je lancering succesvol verloopt? In dit blog hebben we voor je op een rij gezet hoe je Facebook en Instagram Ads inzet voor een goede lancering.
Wat is een lancering?
Een lancering is een kort piekmoment, waarbij je een actie doet om mensen jouw product te laten kopen. Veel ondernemers doen bij lanceringen een aanbod dat voor korte tijd beschikbaar is, zodat de potentiële koper druk voelt om het product snel te kopen.
Veel mensen denken dat lanceringen alleen bedoeld zijn voor nieuwe producten, maar het tegendeel is waar. Zelfs bestaande producten kun je oneindig vaak lanceren.
Welke fasen kent een lancering?
Zoals bij veel andere online marketing strategieën, kent een lancering een aantal fasen. Veel ondernemers maken de fout door pas op de dag van de lancering aan de slag te gaan met een plan van aanpak.
Echter loop je op die manier veel potentiële klanten voor én na de lancering mis. We lopen even door de fasen prelaunch, launch, post-launch en deadline heen.
Pre-launch
In de eerste fase, pre-launch, ga je de doelgroep opwarmen en teasen. Je wilt in deze fase de mensen al enthousiast maken voor de lancering die er aan zit te komen. De doelgroep moet in deze fase al een behoefte krijgen om het product te willen kopen.
Een goed voorbeeld hiervan is Apple. Apple is namelijk een ware koning in pre-launches. Al voor het product is gelanceerd, weten veel mensen dat ze het willen gaan kopen. Als er bijvoorbeeld een nieuwe variant van de iPhone op de markt komt, staan de ware fans dagen in de rij om hun geld uit te geven.
Dit is precies het doel wat je wilt bereiken. De behoefte is geprikkeld, en de potentiële klant móet dit product hebben.
Launch
Op de dag van de lanceerdatum gaan de deuren naar je aanbod open. Tijdens de lancering is het slim om het aanbod maar voor een beperkte periode of een beperkt aantal mensen open te houden.
Dit klinkt misschien flauw, maar is vanuit het marketingperspectief ontzettend slim. Mensen hebben namelijk een prikkel nodig om een stap te zetten. Zonder deze prikkel blijft de aankoopbeslissing vaak zweven. Dat herken je zelf vast ook wel.
Je bent geïnteresseerd in een product, maar denkt ‘Dat komt ooit nog wel’. Als je vervolgens weet dat er maar een x aantal producten beschikbaar zijn, ben je sneller geneigd om het product direct te kopen.
Post-launch
Je hebt de doelgroep opgewarmd en de lancering staat online. Misschien denk je dat je nu klaar bent, maar het tegendeel is waar. De post-launch, de periode tussen de lancering en het sluiten van het aanbod, is de belangrijkste periode.
Deze periode kun je gebruiken om e-mails te versturen. In deze mails neem je de laatste twijfel bij de potentiële klant weg. Een aantal voorbeelden zijn:
- Succesverhalen van andere klanten. Dit zorgt voor vertrouwen bij de potentiële klant.
- Antwoorden op de meest gestelde vragen. In deze mail kun je aankoopbezwaren van de klant wegnemen.
- Herinneringen aan de deadline. Hiermee trigger je de klant dat ze het product zo snel mogelijk moeten kopen, omdat het anders niet meer beschikbaar is.
Deadline dag
De deadline dag is de laatste dag dat de actie loopt. Onze ervaring leert dat juist de meeste sales op de dag van (of na) de deadline binnenkomen.
Als de deadline al is verstreken, kun je potentiële klanten de mogelijkheid geven om contact met je op te nemen. Afhankelijk van jouw voorkeur, kun je er alsnog voor kiezen om de sale te maken (ook na de deadline, dus).
Inzet van Facebook en Instagram advertenties tijdens een lancering
Facebook en Instagram advertenties zijn handige hulpmiddelen om jouw lancering onder de aandacht te brengen bij een grote groep. Dat wordt dan ook veel gedaan.
Een nadeel is wel dat je in korte tijd veel sales moet realiseren, de actie loopt immers maar voor een bepaalde tijd. Omdat Facebook en Instagram werken als veiling, zijn de kosten per inschrijving daardoor relatief hoog.
Als je echter slim omgaat met je advertenties, zijn ze wel rendabel. We geven je drie opties voor hoe je jouw lanceringscampagne op de socials kunt inzetten.
Warme audience
Een warme audience is een doelgroep die al dichtbij een aankoop is. Deze mensen weten al iets over jou en je product, ze hoeven enkel nog overgehaald te worden. Vanuit marketingperspectief is deze groep dus ontzettend waardevol, want het voorwerk is al gedaan. Via je advertenties zou je deze doelgroep dus direct als klant kunnen binnenhalen.
Hierbij kun je denken aan mensen die op je mailinglijst staan, bijvoorbeeld. Gemiddeld gezien opent slechts 25% van de mailinglijst een mail. Van deze groep klikt dan weer 15% door naar de website. Dit betekent dat er een hele groep is die wél interesse in je product heeft, maar je mail niet leest. Deze mensen kun je benaderen via social media advertenties.
Hetzelfde geldt uiteraard voor je websitebezoekers en fans. Deze mensen hebben al laten zien dat ze interesse hebben in jouw product, maar hebben enkel nog een duwtje in de juiste richting nodig. Een advertentie met een leuke actie kan dit duwtje zijn.
Lauwe audience
De lauwe audience is iets minder dichtbij een aankoop. Dit zijn mensen die wel interesse hebben in je product, maar nog niet op je mailinglist staan of op je website zijn geweest.
Deze advertenties zou je in kunnen richten op basis van je bestaande doelgroep. Je kunt een lookalike doelgroep maken van de mensen die al wel op je mailinglijst staan. Je advertentie komt dan terecht bij mensen met dezelfde interesses als degenen op je mailinglijst.
Koude audience
Koude audiences zijn mensen die jouw product nog niet kennen. Via een aanbieding tijdens een lancering zou je deze nieuwe mensen kunnen aantrekken. Het is het uitgelezen moment: er is een leuk aanbod en er is momentum.
Je kunt de koude audiences bereiken via de socials, door te filteren op interesses die passen bij jouw product.
Extra: retargeting
Een stapje verder in je lancering zou je kunnen kiezen voor retargeting: eerdere bezoekers van je site opnieuw benaderen met gerichte advertenties. Hier ga je voor mensen die tijdens de actie op jouw website zijn geweest, maar nog niets hebben gekocht. Vooral op de dag van de deadline, zou je deze mensen met een gerichte advertentie toch nog over de streep kunnen trekken.
Onze ervaring
Onze ervaring leert dat lanceringen veel onrust geven. Je moet continue een prestatie leveren en hier veel werk voor verzetten. Ook zit er altijd een spannend element in omdat je vantevoren nooit helemaal zeker weet wat de lancering oplevert.
Daarom adviseren wij altijd om te werken aan goede evergreen campagnes die continue omzet opleveren. Niet alleen tijdens lanceringen, dus.
Bovenop de evergreen campagnes kun je natuurlijk wel kiezen voor lanceringscampagnes. Zo kun je enkele keren per jaar, met behulp van bovenstaande tips, net iets meer aandacht voor jouw product of actie krijgen.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:
- Belang van goede copywriting in Facebook/Instagram advertenties
- Evergreen campagnes: meer rust voor je business
- Budget bepalen met adverteren: hoe doe je dat?
Marketing uitbesteden
Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.
Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!