Evergreen campagnes: meer rust voor je business
21 februari 2022 
6 min. leestijd

Evergreen campagnes: meer rust voor je business

Als ondernemer ben je altijd druk. Met de dagelijkse zaken, personeel, administratie, doelen. En dan komt marketing er nog bij. Eigenlijk al een fulltime job op zich.

Maar wat nu als de technologie je hierbij kan helpen? Want als je je gehele marketingproces automatisch kunt laten lopen? Je verwacht het al: dat kan. Met een evergreen campagne blijft je marketing doorlopen met content die blijft triggeren.

Evergreen is een brede term. Oorspronkelijk komt de naam van bomen die het hele jaar groen blijven, en in de winter hun bladeren niet laten vallen. Evergreen. Later werd de term gebruikt om muzieknummers die altijd populair blijven aan te duiden.

Evergreen staat dus voor iets dat niet tijdelijk is, maar lange tijd goed blijft. Bomen, muziek en: marketing. Op het internet is er veel content te vinden. Veel van deze content is voor korte tijd relevant. Denk aan trends, artikelen gerelateerd aan de actualiteit of een kort nieuwsartikel. Na een aantal dagen, weken of maanden is deze content niet meer relevant.

Voor de potentiële klant is dit soort content - na de verlopen dagen, weken of maanden - niet meer gunstig. En dat is precies waar evergreen aan bod komt: hierbij zorg je voor content die ook op de lange termijn goed presteert. De content is niet tijdsafhankelijk.

Wat is evergreen marketing?

Evergreen kun je in verschillende aspecten van je marketingstrategie gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan je SEO strategie. Door te focussen op blogs die de test der tijd doorstaan en daardoor jaren meegaan, zorg je ervoor dat je website, zonder al te veel aanpassingen, hoog in Google blijft staan.

Zo zou je bijvoorbeeld, in plaats van over een actuele modetrend, kunnen schrijven over modetrends door de jaren heen. Een kleine aanpassing, maar hierdoor niet meer tijdsafhankelijk.

In dit blog hebben we het specifiek over evergreen campagnes. En hebben we het over een campagne, dan hebben we het over advertenties. Een evergreen advertentie is er één die, los van de tijdsgeest, resultaten binnenhaalt. De advertentie focust niet op seizoenen of aanbiedingen, maar werkt altijd. Zodra deze campagne loopt, worden potentiële klanten door de evergreen funnel geleid.

Evergreen campagnes zijn dus eigenlijk het tegenovergestelde van lanceringen of momentum marketing. Bij die campagnes, zoals 48-uursacties of feestdagen, is er vaak een piek in de omzet, en valt deze daarna stil. Bij een evergreen campagne blijft de omzet consequent doorlopen.

Dit gaan we je even uitleggen met een voorbeeld. Stel, je bent een ondernemer die adviseert over beleggen. Je neemt dan een geautomatiseerd (vooraf opgenomen) webinar op, waarin je de bezoekers meer leert over beleggen, meer vertelt over jouw services en een leuke aanbieding voor deze services doet.

Je gaat hiermee adverteren, met als doel om bezoekers naar jouw webinar te krijgen. Je zet de advertentie aan en blijft deze continu optimaliseren, zodat je op een gegeven moment precies de juiste doelgroep bereikt.

Het gevolg is dan dat je een machine hebt gecreëerd die voor jou werkt, zonder dat je er iets aan hoeft te doen, of dat je gebonden bent aan het moment. Het enige wat je hebt moeten doen is één keer een webinar opnemen en de advertentie optimaliseren. Omdat de content niet tijdsgebonden is, blijven de advertentie en het webinar automatisch omzet voor je binnenhalen.

Voordelen van evergreen campagnes

Het grote voordeel van een evergreen campagne heb je waarschijnlijk al herkend: op een gegeven moment kun je automatisch omzet genereren. De advertentie en het webinar doen al het werk voor jou.

Dit scheelt je op de lange termijn veel tijd. Je hoeft niet meer continu nieuwe momentum campagnes te gaan verzinnen of creëren, je kunt gewoon voortborduren op wat al draait.

Een ander voordeel is dat je langer de tijd hebt om campagnes te optimaliseren. De tool waarmee je werkt, of dit nu Google of een social media kanaal is, heeft langer de tijd om data te verzamelen en de doelgroep te bepalen.

Met al deze data zul je na een tijd duidelijk zien welke mensen zich inschrijven en producten kopen, en welke mensen dat niet doen. Je kunt dus echt jouw droom-doelgroep gaan bereiken.

Als dit klinkt als een goede strategie voor jouw bedrijf, vraag je je waarschijnlijk af wat zo’n campagne dan moet kosten. Hierin is het belangrijk dat het idee achter een evergreen campagne altijd is: je stopt er 1 euro in, en je haalt er 2 euro uit.

Voordat je het budget (per klant) bepaalt, moet je weten wat een klant waard is. Als je weet hoeveel een klant waard is, weet je ook wat het binnenhalen van deze klant je mag kosten.

Hierin kijk je niet naar het eenmalige bedrag wat je aan een klant verdient, maar kijk je naar de customer lifetime value: het bedrag dat je, over de lange termijn, in totaal aan een klant gaat verdienen. Verkoop jij bijvoorbeeld abonnementen, dan mag het advertentiebudget dat je aan deze klanten uitgeeft daardoor hoger zijn dan het advertentiebudget dat je uitgeeft aan een eenmalige klant.

Als de waarde die je aan de klant verdient hoger is dan wat je aan de klant uitgeeft, verdien je altijd geld. En met evergreen campagnes gaat het nog vanzelf ook.

Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen


Over de schrijver
Reactie plaatsen