Inzet van retargeting in je marketingstrategie
21 februari 2022 
7 min. leestijd

Inzet van retargeting in je marketingstrategie

Het heeft je waarschijnlijk veel tijd en geld gekost om je bedrijf bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Van elke bezoeker die op je website komt, verwacht je dat ze vast wel iets zullen kopen. Helaas gebeurt het vaak dat een potentiële klant zonder iets te kopen je site weer verlaat.

Zo’n 3% van de bezoekers op een website doet gemiddeld een aankoop. Dit komt omdat een potentiële klant gemiddeld zes tot acht contactmomenten met het bedrijf nodig heeft, voordat hij of zij een betalende klant wordt.

Hoe zorg je, na het eerste contactmoment, dat je in contact blijft zodat je de zes tot acht contactmomenten kunt behalen en een betalende klant binnenhaalt? Dat doe je met retargeting.

Retargeting is een zeer gerichte en effectieve vorm van online marketing. Via retargeting laat je je advertenties alleen zien aan mensen die al eerder op jouw website zijn geweest.

Misschien herken je dit zelf ook wel. Je bent aan het scrollen door je tijdlijn, en ziet een hotelkamer voorbij komen via een Booking advertentie. Deze hotelkamer heb je gisteren zelf bekeken via de website.

Facebook Pixel

In dit geval heeft Booking jou via een Facebook Pixel of de CAPI weten te retargeten. Deze pixel is een klein stukje code dat je, of in dit geval Booking, op de website plaatst. Elke keer als jij de website bezoekt, krijgt Facebook een seintje. ‘Persoon X is op pagina Y geweest, maar heeft niets gekocht’.

Omdat je via je laptop of telefoon vaak automatisch ingelogd staat op Facebook, weet het kanaal deze informatie te koppelen aan jouw account. Het bedrijf kan jou met deze informatie opnieuw en specifiek bereiken.

De reden om te gaan retargeten, is vanwege het al eerder besproken aankooppercentage. Slechts 3% (gemiddeld) van de websitebezoekers doet een aankoop. De andere 97% zal je vaker moeten contacteren, zodat je vertrouwen bij de potentiële klant opbouwt en ze wél iets zullen gaan kopen. Dit contact kun je krijgen door retargeting advertenties.

Wat zijn retargeting campagnes?

In het voorbeeld van Booking hebben we Facebook gebruikt. In werkelijkheid zijn er meerdere kanalen die op dezelfde manier werken. De website houdt data bij, stuurt deze door naar het social media platform en het platform weet de informatie te koppelen aan een specifieke gebruiker. Je kunt retargeting campagnes opzetten via de volgende kanalen:

  1. Facebook
  2. Instagram
  3. Google
  4. Pinterest
  5. Youtube
  6. LinkedIn
  7. Twitter

Welk kanaal voor jouw bedrijf de juiste is, hangt af van de doelgroep. LinkedIn is bijvoorbeeld gericht op zakelijk contact, terwijl Instagram meer visueel is ingesteld en door jongeren wordt gebruikt.

Je kunt retargeting campagnes op verschillende momenten en manieren inzetten. De twee meest voor de hand liggende keuzes zijn voor een webshop, en tijdens een lancering.

Retargeting webshop

Als je een webshop hebt, kun je effectief aan de slag gaan met retargeting. Zo kun je precies zien of iemand op een bepaalde pagina is geweest of iets in zijn of haar winkelmandje heeft laten zitten, net als het bovengenoemde voorbeeld van Booking.

Je hebt het hotel bekeken, bent geïnteresseerd, maar bent om de een of andere reden toch afgehaakt. Door een advertentie te zien, ben je wel opnieuw herinnerd aan het hotel. Zo kun je dit voor elke webshop inrichten.

Tijdens een lancering

Ook tijdens een lancering kun je aan de slag met retargeting campagnes. Stel, je lanceert een product en geeft mensen 48 uur om het product te kopen. Na 48 uur is het product niet meer verkrijgbaar, om mensen ervan te overtuigen dat ze direct over moeten gaan tot aankoop.

Als iemand dan op de website is geweest, maar niets heeft gekocht, wordt deze persoon via een retargeting advertentie alsnog aangespoord om iets aan te kopen. Binnen de 48 uur, uiteraard.

Misschien ervaar jij retargeting advertenties zelf als irritant. Dat brengt ons direct bij de basisregels van retargeting: we moeten voorkomen dat bezoekers het irritant gaan vinden. Daarom zijn er een aantal spelregels, waardoor je kunt voorkomen dat je de irritatiegrens opzoekt:

  1. Retarget niet langer dan zeven dagen.
  2. Sluit kopers uit. Deze mensen hebben immers al iets gekocht, en hoeven niet meer te converteren. Het is onnodig om deze mensen te retargeten.
  3. Gebruik dynamische retargeting, waardoor je specifiek kunt adverteren met producten die de bezoeker heeft bekeken. Hierover vertellen we later meer.

Retargeting slim inzetten

Naast de basisregels, hebben we ook een lijstje met tips opgesteld waarmee je retargeting slim kunt inzetten.

Testimonials van klanten

Je kunt testimonial van klanten of gebruikers in je advertentie laten zien. De mensen die je bereikt met de advertentie, zijn immers al op je website geweest. Ze weten al iets over je bedrijf of product, en hoeven enkel nog overgehaald te worden. Een positieve testimonial is een goede manier om vertrouwen te winnen en hiermee de klant over te halen om over te gaan tot aankoop.

Humor in je advertenties

Ook kun je humor in je advertenties gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan advertenties naar aanleiding van een achtergelaten winkelmandje, met ‘Er ligt hier nog iets van je…’ of ‘Vergeet je niet iets?’

Adverteren met kortincodes

Tot slot kun je adverteren met speciale kortingscodes. Een laatste middel om deze persoon over te halen tot een aankoop. Let hier wel extra op het uitsluiten van de kopers. Het zou vervelend zijn als een koper een dag na aankoop ziet dat hij of zij 10% korting heeft misgelopen.

We hebben het net al even aangestipt. Naast algemene retargeting, kun je ook een stapje verder gaan door in te zetten op dynamische retargeting.

Laten we weer even het Booking voorbeeld erbij pakken. In dit geval zag je geen algemene advertentie van Booking, maar een advertentie van het specifieke hotel dat jij hebt bekeken. Dit is de essentie van dynamische retargeting.

Dit kun je niet alleen doen met bekeken pagina’s, maar ook met producten die zijn achtergelaten in het winkelmandje. Op deze manier kun je heel specifiek (en hierdoor effectief) jouw klanten bereiken.

Om dynamische retargeting in te zetten, zul je aan product catalogus aan moeten maken. In deze catalogus kan Facebook de producten uit jouw webshop laden. Binnen de catalogus maak je collecties aan en beheer je producten.

Door deze catalogus kun je vervolgens heel gericht gaan adverteren. Het mooiste is hier om te werken met een carrousel ad. Dit is een advertentie bestaand uit meerdere foto’s (of producten) die je in een oogopslag kunt zien. Zo weet je zeker dat de bezoeker het juiste product weer voorbij ziet komen.

Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Dit blog was even een snelcursus retargeting advertenties. In werkelijkheid is de retargeting wereld nog best groot. Hierdoor is het in eerste instantie ook best intimiderend, maar de mogelijkheden zijn bijna eindeloos.

Als je niet goed weet wat je doet, kan je nog wel eens geld weggooien met deze advertenties. Door je retargeting advertenties uit te besteden, ben je soms nog goedkoper uit. Wij weten jouw budget optimaal in te zetten, zodat je resultaten behaalt. En dat is waar het uiteindelijk om gaat.

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen


Over de schrijver
Reactie plaatsen