Welke soorten funnels zijn er?

Inmiddels heeft elke marketingmedewerker er ten minste wel eens van gehoord: een funnel. Een funnel gaat over het aankoopproces dat (potentiële) klanten doorlopen. Dit proces begint bij een kennismaking met het bedrijf, en eindigt bij de aankoop van het product of de service.

Door doelgroepen te plaatsen in een funnel, kun je gemakkelijk het aantal conversies verhogen. Je weet namelijk precies waar de potentiële klant staat in het aankoopproces, en weet hierdoor wat de klant nodig heeft.

Over het algemeen zijn er vier soorten funnels te onderscheiden: de marketing tunnel, sales funnel, evergreen funnel en break even funnel. In dit blog duiken we dieper in deze soorten tunnels.

1 | Marketing funnel

Zoals eerder beschreven gaat een funnel over het aankoopproces van een potentiële klant. Deze funnel is in de vorm van een trechter. Potentiële klanten komen bovenin de trechter binnen. Uiteindelijk staat onderaan de funnel het aantal klanten dat daadwerkelijk overgaat tot aankoop.

We gebruiken de sales funnel dus om de doelgroep te volgen in het koopproces, en op basis daarvan de communicatie aan de desbetreffende persoon aan te passen.

De sales funnel volgt het AIDA model. De letters AIDA staan voor de stappen die een potentiële klant doorloopt, van eerste kennismaking tot uiteindelijke aankoop.

Attention

De potentiële klant komt in contact met jouw bedrijf. In het beste geval heeft de klant een probleem, bijvoorbeeld ‘mijn telefoonhoesje is kapot’, en vindt hij bij jou de oplossing ‘ik ben op zoek naar een nieuw telefoonhoesje’.

Interest

In deze fase is de potentiële klant op zoek naar oplossingen voor zijn of haar probleem. Hier is de interesse voor jouw product gewekt.

Desire

De klant weet dat hij of zij iets wil kopen, maar is enkel nog op zoek naar de juiste aanbieder. De potentiële klant vergelijkt aanbieders op het gebied van prijs, recensies of andere punten.

Action

In deze stap gaat de klant over tot aankoop.

Dit funnel kunnen we verdelen in twee fases: marketing en sales.

In de marketing fase maakt de potentiële klant kennis met het bedrijf, en wordt de interesse gewekt. Dit doe je door verschillende tools te gebruiken, zoals nieuwsbrieven of advertenties vol gerichte informatie. Je trekt potentiële klanten aan uit een breed publiek, en overtuigt ze van een probleem of pijnpunt dat jouw bedrijf voor ze kan oplossen.

Je richt het marketing funnel hierdoor vooral op de eerste twee fases: je wekt ‘attention’ en ‘interest’ bij potentiële klanten.


2 | Sales funnel

Zodra er bij een potentiële klant interesse is gewekt in het product of de service, moet hij of zij nog overgehaald worden om over te gaan tot aankoop. Dit doen we met een sales funnel. Je trekt de prospect over de streep door bepaalde aanbiedingen, meer informatie te leveren of persoonlijk contact op te nemen.

Niet elke potentiële klant bij wie de ‘awareness’ wordt gewekt, zal uiteindelijk overgaan tot aankoop. Om deze reden loopt de sales funnel in de vorm van een trechter: uiteindelijk zullen in het aankoopproces altijd potentiële klanten afvallen. Deze informatie is wel heel waardevol.

Zie je bijvoorbeeld dat er tussen de ‘desire’ en ‘action’ fase veel klanten wegvallen, is het duidelijk waar er ruimte voor verbetering is. Waarom gaat de klant niet over tot aankoop, als ze wel geïnteresseerd zijn? Soms is de oplossing heel simpel: bijvoorbeeld het versimpelen van de aankoop op de website.

Het sales funnel richten we dus op de laatste twee fases: desire en action. Je kunt hier slim gebruikmaken van aanbiedingen of gerichte advertenties gebaseerd op achtergelaten online winkelmandjes. Zodra de sales funnel optimaal is ingevuld, is het een ontzettend effectieve tool om potentiële klanten te veranderen in betalende klanten.

3 | Evergreen funnel

Sinds de marketing- en salesfunnel, zijn er technieken bij gekomen die deze nog efficiënter kunnen maken. De evergreen funnel is hier het bewijs van. Dit is een volledig geautomatiseerde versie van de eerder besproken sales funnel. Het doel is, ook bij de evergreen funnel, om potentiële klanten om te zetten in betalende klanten.

Hoe dat dan precies werkt? Eigenlijk werkt de evergreen funnel hetzelfde als de eerdergenoemde funnels. Het enige verschil: de evergreen funnel begint, geautomatiseerd, steeds opnieuw, zodra een nieuwe klant zich aanmeldt voor de mailings. Op deze manier werkt de evergreen funnel, automatisch, een stuk persoonlijker naar de klant toe.

Evergeen funnel is efficiënter dan sales funnel

Vanwege het automatische karakter van de evergreen funnel, is deze efficiënter dan de sales funnel. Het instellen kost één keer even wat tijd, maar daarna blijft de funnel automatisch lopen met persoonlijke advertenties en mails. Een nadeel, als we het al zo willen noemen, van het evergreen funnel is wel dat het iets meer kennis vereist.

De advertenties moeten juist ingesteld zijn, de landingspagina moet zorgen voor conversie, de mails moeten zijn ingesteld, en op de salespagina moeten potentiële klanten overgaan tot aankoop.


4 | Break-even funnel

Tot slot is een break-even funnel een interessante. Een break even funnel is een manier om je mailinglijst op te bouwen, zonder daar geld aan te verliezen (of te verdienen).

Break-even funnels werken met gratis weggevers. Je adverteert bijvoorbeeld op Facebook of Instagram met een gratis whitepaper. Na het aanvragen van de gratis whitepaper, komt de klant op een bedankpagina. En op deze pagina ga jij een aanbod doen.

Dit aanbod voelt als een speciaal aanbod, met (te) lage prijzen. Via dit aanbod kan jij je advertentiekosten gaan terugverdienen. Op deze manier speel je quitte op je advertentiekosten. Je laat de prijs van het aanbod dan ook afhangen van de prijzen van je advertentieleads.

Quitte spelen met advertenties

Stel, je adverteert met een gratis whitepaper over SEO teksten. Na het aanmelden voor dit whitepaper, krijgen mensen een aanbieding (SLO) te zien. Stel dat 1 op de 10 mensen een aanbieding van 10 euro kopen, en dat elke lead je een euro kost.

In dit geval kosten tien leads jou 10 euro, en koopt één van die tien leads een product. Je hebt nu quitte gespeeld: dus de advertentie heeft je niets gekost. Maar je hebt wél je mailinglijst laten groeien.

Heb je deze blogs al gelezen?

Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Marketing uitbesteden

Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen