Self Liquidating Offer of Tripwire: adverteer zonder dat het geld kost
07 februari 2022 
5 min. leestijd

Self Liquidating Offer of Tripwire: adverteer zonder dat het geld kost

Adverteren zonder dat het je geld kost? Met de self liquidating offer is het mogelijk! In deze blog vertellen we je wat een self liquidating offer is, hoe het werkt en hoe jij het kunt inzetten voor jouw bedrijf. Kassa!

Een self liquidating offer is een goedkoop product dat je na het download van de gratis giveaway of weggever aanbiedt aan de klant. De prijs van het product moet een no-brainer zijn. Denk aan een bedrag van tussen de twintig en zeventig euro. Met de verkoop van dit product draai je break-even (of beter) in je advertentiecampagnes.

In basis start je met een giveaway campagne. Dit betekent dat je adverteert via Facebook, Instagram of een ander kanaal en mensen naar je website leidt. Hier laten ze hun gegevens achter. Vervolgens komen ze op de bedankpagina waar je ze een onweerstaanbaar aanbod doet. Dit is de eerste verkoopmogelijkheid die je kunt creëren in je strategie.

Als een klein deel van de potentiële klanten het goedkope product aanschaft, verdien je de kosten van de advertentie terug. Je staat nu op een break-evenpunt en hebt een lead binnen. Een warme lead, want deze persoon is geïnteresseerd in jouw producten.

Hij of zij heeft immers, voor een lage prijs, al iets gekocht. Deze persoon komt na dit aanbod in je funnel. Zodat je hem/haar warm kunt maken voor je verdere productaanbod.

Self Liquidating Offer: adverteer zonder dat het geld kost

Het doel van een self liquidating offer is tweeledig. Aan de ene kant wil je het klantenbestand vergroten. Met een self liquidating offer vind je direct de juiste klanten: je weet dat ze geïnteresseerd zijn in jouw product en ervoor willen betalen. Daarnaast kun je de klant mails blijven sturen omdat je zijn gegevens hebt.

Aan de andere kant het doel van de tripwire zijn om 'gratis te adverteren'. Dus stop je dagelijks € 10 in Facebooks Ads en verkoop je twee producten van € 6,95. Dan heb je de kosten voor die dag terugverdiend.

Stel je voor:

  • je haalt leads binnen voor € 1,-.
  • 10% van de leads koopt jouw aanbod van € 20.

Dan is dit de rekensom.

  • 100 leads kosten je € 100,-
  • Heb je 10% conversie dan heb je 10 verkopen van € 20, dit levert je € 200 op.
  • Dit betekent dat je direct € 200 - € 100 = € 100 verdiend.

Ofwel je hebt je advertentiekosten gedekt.

Budget wordt een illusie!

We hebben een praktijkvoorbeeld voor je van een klant van Switchom. Dit gaat om Leefbewust. Wat wij doen is het volgende:

  • We adverteren met een detox challenge op Facebook. Mensen schrijven zich via deze advertentie in voor een challenge.
  • Dit kost € 0,50 per inschrijving.
  • De mensen die zich inschrijven voor de challenge komen na inschrijving op een bedankpagina.
  • Op deze bedankpagina vind je een video met aanbod.
  • In de video legt de eigenaar van Leefbewust uit dat je de challenge pas echt goed kunt doen als je het aanbod (kurkuma booster) koopt.
  • De kurkuma booster wordt aangeboden voor € 19,-.

Een voorbeeld van het resultaat: in januari schreven 13.500 mensen zich in voor de detox challenge. Wij behaalden een ROAS van 4 door het aanbod (de kurkuma booster). Voordeel is dus dat de advertentie geen geld kost. Of in dit geval zelfs geld oplevert!

In de meest ideale situatie biedt je een product aan wat aansluit op de giveaway. In het voorbeeld wat je hierboven gelezen hebt, wordt er een product aangeboden wat de gratis weggever beter maakt.

In de praktijk blijkt dat het minder goed werkt om twee dezelfde soorten producten achter elkaar aan te bieden. Dus heb je een gratis videoserie, dan wordt afgeraden om een online videotrainer aan te bieden als tripwire. Een bezoeker is dan minder snel geneigd om te kopen. Probeer dus een andersoortig product aan te bieden.

Onze ervaring is dat een video op de bedankpagina goed werkt. In deze video help je jouw bezoekers door het proces. Deze uitleg gaat over in de pitch van je product. Hiermee doe je dus voor de eerste keer ook het aanbod.

Hebben we je overtuigd van de voordelen van een self liquidating offer? Als je deze op de juiste manier aanpakt, heb je een gratis advertentiebudget en leads op je mailinglijst! Voor een self liquidating offer zijn de volgende dingen belangrijk:

  1. Bepaal welk product je gaat aanbieden als self liquidating offer voor een laag bedrag.
  2. Een goede opt-inpagina. Op je website richt je een landingspagina in. Dit is een  pagina die maar één doel dient: het binnenhalen van inschrijvingen voor je mailinglijst.
  3. Een goede bedankpagina waarop je een onweerstaanbaar aanbod doet.
  4. Een goede advertentiecampagne waarmee je leads binnenhaalt. Dit kun je zelf doen of uitbesteden.
  5. Een goede funnel. Werk in een aantal mails toe naar de verkoop van je aanbod.

Op de site van Switchom vind je super relevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen


Over de schrijver
Reactie plaatsen