Adverteren voor webinars: hoe, wat en waarom?
Een webinar geven is niet alleen heel leuk om te doen, het draagt ook bij aan verkoopresultaten en het opbouwen van een merk. Nadat je een leuk verhaal hebt opgesteld, is het enige wat je nog nodig hebt een online publiek. Helaas komen mensen niet zomaar bij jouw webinar terecht, maar hebben ze een klein duwtje in de juiste richting nodig. Advertenties op social media of Google zijn dit duwtje in de jouw richting.
In dit blog gaan we in op adverteren voor webinars: hoe het werkt, wat het is en waarom het zo goed werkt.
Wat is een webinar?
Laten we bij het begin beginnen: wat is een webinar precies? Een webinar (of online training) is bedoeld om mensen nieuwsgierig te maken, waarde te leveren en subtiel te inspireren om actie te ondernemen.
Dit klinkt nog vrij ingewikkeld, dus hier even een voorbeeld. Stel, je bent een interieurarchitect. Je verdient je geld door klanten te adviseren over hun interieur, waarna je je ontwerp bij de klant thuis kunt gaan uitvoeren.
Je zou in dit geval een webinar kunnen geven over - bijvoorbeeld - het belang van de juiste kleuren op de muur. In dit webinar deel je jouw kennis over dit onderwerp, waarna je af en toe iets over je andere (betaalde) diensten laat vallen.
Publiek inspireren
In het webinar inspireer je het publiek en maak je ze nieuwsgierig; je bewijst immers dat je veel kennis over interieur hebt, maar de klant weet ook dat je heel veel nog niét hebt verteld. Aan het eind van het webinar vertel je kort nog even over je andere diensten, en biedt deze groep bijvoorbeeld een korting aan op jouw andere diensten.
Hier zie je gelijk het doel van een (gratis) webinar: uiteindelijk gaat het om het verkopen van een product. Het webinar zelf is gratis, maar de uiteindelijke waarde die je eruit haalt moet nog groter zijn dan de waarde die je levert.
Wat vertel ik in een webinar?
Nu je begrijpt wat het doel is van een webinar, denk je misschien wel, ‘Wat moet ik gaan vertellen?’. Het klinkt spannender dan het in werkelijkheid is. Iedereen met kennis over zijn of haar vak kan een webinar geven, in welke branche dan ook.
De inhoud van het webinar moet vooral inspirerend zijn, en - anders dan je misschien zou verwachten - niet veel praktische tips geven. Meestal duurt een webinar zo’n één- tot anderhalf uur. In de basis wil je in het webinar het volgende delen;
- Wat moet de klant doen?
- Waarom moet de klant dat doen?
In dit verhaal deel je niet de ‘hoe’, want juist door het product waar jij wél geld voor vraagt, leer je ze de praktische tips. Dit voelt misschien onnatuurlijk, omdat je juist waarde wil leveren. Maar in de praktijk blijkt dat hoe meer tips de webinar-bezoekers krijgen, hoe slechter de conversie wordt.
Bekijk het zo: mensen schrijven zich in omdat ze een probleem, een pijnpunt, hebben. Als je ze in het webinar al de tools geeft om de pijn te verzachten, dan is er geen urgentie meer om jouw product te kopen. Je bent het momentum kwijt.
De groep mensen in jouw online training is juist bereid om te kopen, omdat ze ook een uur van hun tijd willen investeren in het oplossen van het probleem (door jouw webinar). Gebruik deze doelgroep dus effectief.
Soorten webinars
Inmiddels weet je wat je kunt vertellen, en heb je misschien al een interessant en inspirerend verhaal in je hoofd. Voor de uiteindelijke uitvoering kun je dan kiezen tussen twee soorten webinars: live en automated.
Live webinars
Dit spreekt voor zich. Op het moment van het webinar ben jij, of je collega, live aanwezig om het verhaal te doen en vragen te beantwoorden.
Automated webinars
Een automated webinar wordt uitgezonden alsof het live is, maar is al vooraf opgenomen. Het voordeel is dat je geautomatiseerd werkt, en de webinar rustig kunt opnemen. Ook kun je dit webinar vaker uitzenden.
Voor veel ondernemers is de keuze dan simpel; een geautomatiseerd webinar inrichten lijkt beter. Mijn advies zou echter zijn om eerst te optimaliseren. Test een aantal keer een live webinar, zodat je duidelijk kan zien hoe het verhaal bij de doelgroep valt en wat het verhaal doet met de conversie.
Als je op een gegeven moment een aantal keren achter elkaar vergelijkbare conversiecijfers hebt gedraaid, kun je het proces gaan automatiseren.
Waarom advertenties inzetten voor webinars?
Advertenties zijn een goeie manier om je webinar vol met publiek te krijgen. Hoe meer mensen, hoe beter. Hiervoor zijn er een aantal stappen die je kunt volgen.
Warme doelgroepen
Je start bij warme doelgroepen. Doelgroepen die al dichtbij een aankoop zijn, waardoor je niet meer het hele aankoopproces door hoeft. Hierbij kun je denken aan je eigen mailinglijst of social media.
Koude audiences
Uiteraard wil je ook nieuwe mensen naar je webinar lokken. Hierbij richt je je dus op koude audiences; mensen uit de doelgroep met wie je nog geen contact hebt gehad. Deze advertenties kun je op drie manieren invullen.
- Ga voor lookalike doelgroepen. Mensen die ‘lijken op’ anderen die al eens iets hebben aangekocht.
- Interesse audiences. In bovenstaand voorbeeld van de interieurontwerper, richt je de advertentie op mensen die geïnteresseerd zijn in interieur.
- Brede audiences na het voeden van de pixel.
Retargeting ads
Ook is het slim om retargeting ads in te zetten. Je geeft een webinar, en doet een aanbod met tijdslimiet van bijvoorbeeld 48 uur. Stel, iemand klikt op de advertentie, maar schrijft zich niet in. Via een retargeting ad krijgt deze persoon binnen de 48 uur opnieuw de advertentie te zien, om hem of haar alsnog over de streep te trekken.
Let bij het inzetten van advertenties voor webinars altijd op de klikprijs. Wat kost het om iemand zich in te laten schrijven voor het webinar? En wat levert dit je uiteindelijk op qua verkoop? Dat is het spel wat je speelt. Nadat je een aantal webinars hebt gegeven, zou je deze cijfers duidelijk moeten hebben.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:
- Bouwen aan je mailinglijst: wat zijn de mogelijkheden?
- Seizoensgebonden of momentum marketing: hoe zet je ads efficiënt in?
- Google Ads inzetten voor meer offerte aanvragen
Marketing uitbesteden
Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.
Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!