Bouwen aan je mailinglijst: wat zijn de mogelijkheden?

Heb jij al een emailmarketing strategie voor je bedrijf opgezet? Met de juiste mails weet je je (potentiële) klanten met een persoonlijke benadering aan je te binden. 

Voordat je deze klanten kunt bereiken, heb je natuurlijk wel hun gegevens nodig. Hoe bouw je een email lijst op? Daar gaan we je verder mee helpen. In dit blog vertellen we je over de mogelijkheden voor het bouwen aan je mailinglijst. 

Waarom bouwen aan de mailinglijst?

Voordat we daar dieper in duiken, is het goed om te weten waarom je zou moeten bouwen aan je mailinglijst. 

Met een mailinglijst blijf je in contact met je potentiële of bestaande klanten. Misschien herken je het zelf wel: je komt per toeval op een interessante website, maar bent dit een uur later alweer vergeten. Als je je mailadres op deze site hebt achtergelaten, word je de volgende dag ineens weer herinnerd aan het bedrijf of product, omdat je een mailtje binnenkrijgt. 

Bij jouw klanten gebeurt precies hetzelfde. Als een klant zijn of haar gegevens bij je achterlaat, betekent dit dat ze geïnteresseerd zijn in jouw producten of services. Door vervolgens regelmatig een mailtje te sturen, wordt de klant er steeds weer aan herinnerd. Als de klant op een gegeven moment nodig heeft wat jij aanbiedt, zal hij of zij direct aan jou(w bedrijf) denken.


Funnel instellen

Dit kun je ook nog slimmer aanpakken. Je kunt een funnel bouwen en inzetten, om je leads optimaal te laten converteren. Een funnel is een manier om je klant warm te maken voor jouw producten. Vaak wordt de potentiële klant naar de website gelokt door een advertentie, waarna hij of zij het mailadres achterlaat in ruil voor een give away (zoals korting, een e-book of whitepaper). De opvolgende dagen wordt er naar dit adres gemaild, eindigend met een uiteindelijke aanbieding. 

Lees ook: Een effectieve funnel opzetten: wat zijn de voorwaarden?

Hoe krijg je meer leads op de mailinglijst?

Hoe laat je deze mailinglijst dan precies groeien? Het is eerst belangrijk om te benoemen dat kwaliteit altijd voor kwantiteit gaat. Het doel is niet om een zo groot mogelijke mailinglijst te krijgen. Uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje; de juiste doelgroep is altijd winstgevender dan een grote doelgroep. 

Als je je mailinglijst wilt laten groeien, moet de focus op twee onderdelen liggen. Ten eerste heb je meer bezoekers uit de juiste doelgroep op je website nodig. Hoe meer mensen uit de doelgroep de website bezoeken, hoe meer mensen zich kunnen aanmelden voor jouw mailinglijst. 

Ten tweede is het belangrijk dat je website converterend is. Dit betekent dat een zo groot mogelijk deel van de potentiële klanten die op je website komt, zich ook aangespoord genoeg voelt om gegevens achter te laten. 

In beide onderdelen zullen we even dieper duiken. 

Meer bezoekers naar de website

In de eerste stap willen we meer bezoekers naar de website krijgen. Bezoekers die vallen in de doelgroep, zodat de kans zo groot mogelijk is dat ze hun gegevens zullen achterlaten. Nu kun je daarvoor meerdere strategieën gebruiken. 

Een optie is bijvoorbeeld het focussen op SEO: hierdoor behaal je door de juiste content een hoge plaats in de Google zoekresultaten. Met hierdoor meer clicks op jouw link. Echter is SEO eerder een lange- dan korte-termijn plan. Als je dit blog leest, wil je waarschijnlijk snel aan de slag met jouw mailinglijst. 

De snelste manier om meer bezoekers naar de website te halen, is door te adverteren. Door een converterende advertentie te richten op jouw doelgroep, weet je een grote groep te bereiken en mee te nemen naar je website. 

Google en social media

De advertenties verdelen we in twee groepen: Google en social media. Google Ads zijn ook wel bekend als SEA. Je zet een bepaald budget op zoekwoorden, waarna jouw advertentie nog boven de hoogste zoekresultaten in Google komt te staan. Mensen die gericht naar jouw bedrijf of product op zoek zijn, zullen jouw link dus voorbij zien komen. 

En aan de andere kant hebben we social media advertenties. Door een advertentie te plaatsen op een platform dat voor jouw product of service relevant is, weet je een grote groep te bereiken. Via platforms als Facebook, LinkedIn, YouTube of Instagram kun je precies aangeven hoe jouw doelgroep eruit ziet, waarna je advertenties hun kant op kunt sturen. 

Wat vaak goed werkt, is iets gratis aanbieden. Door te adverteren met een give away, trigger je de doelgroep genoeg om actie te ondernemen en door te klikken naar jouw website. Wat vervolgens belangrijk is, is dat ze op jouw site ook echt hun gegevens achter gaan laten. Daarvoor gaan we naar de volgende stap. 

Zet je in op Google Ads of Facebook/Insta Ads?

In principe werken campagnes voor het vergroten van je mailinglijst het beste via Instagram of Facebook Ads. Dit is namelijk goedkoper. Echter: soms kan Google Ads relevant zijn. Zit een bezoeker in de informatie of vergelijkingsfase dan is het de overweging waard om bezoekers via Google Ads te verwijzen naar een goede opt-inpagina.


Converterende website

Hier is het belangrijk dat we bezoekers omzetten in potentiële klanten. Mensen met wie je contact op kunt nemen via mails. 

Hiervoor maak je een opt-in pagina aan. Dit is een pagina met een enkel doel: het opbouwen van je mailinglijst. Heel de pagina is hierop ingericht, net zoals de advertentie eerder. 

Een effectieve opt-in pagina begint met een pakkende headline, waarmee de interesse van potentiële klanten wordt gewekt. Hier is het het belangrijkst dat je waarde levert, en dit ook laat zien. Simpel gezegd: niemand laat zijn of haar gegevens zomaar achter. Ze moeten er iets voor terugkrijgen. Als ze hier waarde voor terugkrijgen, zijn mensen meer dan bereid om hun mailadressen achter te laten. 

Call to action

Deze waarde moet je natuurlijk wel kenbaar maken. Enkele voordelen van jouw bedrijf of product kun je daarom onder de titel opsommen. Plaats, nog boven de vouw, een call to action. De klant wordt direct getriggerd om gegevens achter te laten, al voordat hij of zij heeft gescrold. 

Websitebezoekers die twijfelen, gaan verder scrollen. Na de vouw moet je potentiële klanten nog net iets meer overtuigen van jouw product of bedrijf. Geef bijvoorbeeld wat meer achtergrondinformatie over je bedrijf, zodat je betrouwbaar overkomt. Ook reviews van eerdere klanten werken overtuigend. Ook het laatste deel van de pagina staat in het teken van de call to action

Onthoud dat de juiste waarde altijd beloond zal worden. Als jij weet dat je product waarde levert, dan kun je dat in je uitingen ook laten zien. En, nu je de mailadressen binnen hebt, begint de belangrijkste stap: deze contacten omzetten in betalende klanten. 

Heb je deze blogs al gelezen?

Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Marketing uitbesteden

Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan. 

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen