Belang van goede copywriting in Facebook/Instagram advertenties
Het succes van je advertentie wordt, naast het creëren van een uitnodigend beeld en het vinden van de juiste doelgroep, bepaald door de inhoud van de tekst. Vaak wordt het belang van de copywriting in Facebook- of Instagram advertenties onderschat.
Zonde, want met de juiste copywriting hebben jouw advertenties nog meer impact.
Wat is copywriting?
Met copywriting bedoelen we het schrijven van overtuigende teksten. Deze teksten hebben het doel om potentiële klanten binnen te halen, en hebben dus een commercieel karakter.
De teksten hebben als doel om een potentiële klant actie te laten ondernemen, of dit nu gaat om het achterlaten van een mailadres of het doen van een aankoop.
Een copywriter is gespecialiseerd in dit type teksten, en schrijft dan ook vaak voor folders, websites, social media posts en advertenties.
Met copywriting vertelt een tekst in feite een verhaal, dat later aanspoort om actie te ondernemen. Het vertellen - en lezen - van verhalen is iets wat diep in onze genen zit.
Denk aan vroegere kampvuren waarbij een verteller de groep volledig meenam in een spannend verhaal. Een copywriter weet ditzelfde effect te creëren in een advertentie.
Wat is storytelling?
Dit brengt ons bij een belangrijk component van copywriting: storytelling. Wij noemen het zelf ook wel storyselling.
Het schrijven van een goede advertentie is een ware kunst. Eén van de strategieën die goed werkt is storyselling. Met deze strategie neem je een lezer mee in een verhaal middels de bekende AIDA methode.
De AIDA methode
AIDA staat voor een aankoopproces dat een potentiële klant van begin tot eind doorloopt.
De eerste fase: attention
In de eerste fase, attention, wordt de potentiële klant zich bewust van een probleem dat hij heeft.
De tweede fase: interest
In de tweede fase, interest, gaat de potentiële klant op onderzoek uit. Welk bedrijf kan mij helpen bij het probleem?
De derde fase: desire
In de desire fase is er een duidelijke vraag naar het product, en moet de potentiële klant enkel nog het beste bedrijf hiervoor vinden.
De vierde fase: action
In de action fase gaat deze persoon over tot een uiteindelijke aankoop.
Met de juiste storytelling weet je een verhaal te vertellen dat precies past bij de fase waar deze klant zich in bevindt.
Nog niet eerder contact gehad?
Heb je nog niet eerder contact met deze persoon gehad? Dan bevindt hij of zij zich in de attention fase. Deze persoon is zich nog niet per se bewust van (een oplossing voor) het probleem. Hier kun je je verhaal op aanpassen. Hetzelfde geldt voor alle andere fases.
Het schrijven van een goede storyselling copy vereist dus veel kennis van de doelgroep. Je moet exact weten wie ze zijn, waar in het AIDA proces ze zich bevinden, wat hun pijnpunten zijn en wat ze uiteindelijk willen bereiken. De potentiële klant zal, met de juiste storytelling copy, het gevoel hebben dat je zijn of haar probleem exact begrijpt. Je raakt deze persoon dan exact waar je hem of haar wil raken.
''Motion
= beweging''
Wat we hiermee willen bereiken, komt vooral neer op emotie. Het losmaken van emoties is essentieel voor het succes van een story-ad. Het woord emotie komt vanuit het Latijnse woord ‘motio’, wat zich vertaalt als beweging.
Emoties zorgen er dan ook voor dat mensen in beweging komen, en dat is precies wat je wil bereiken. Overigens maakt het niet uit of de emotie nu positief of negatief is.
Hoe trigger je emoties in advertenties?
Met de advertenties willen we de emoties van mensen triggeren. Een eerste stap om dit te doen is door na te denken over de problemen van de doelgroep. Inspiratie hiervoor kun je halen uit de vragen die je krijgt tijdens het verkopen. Deze vragen spelen vaak bij meerdere mensen en zorgen voor interactie en emotie.
Wat kan helpen om deze problemen in de doelgroep te vinden, is door te kijken in de comments van oudere advertenties. Hier kun je duidelijk zien wat haters én fans zeggen. Stel, je leest dat een hater op jouw SEO advertentie reageert: ''Op 1 staan in Google is onmogelijk''.
Hier kun je slim op inspelen. Je kunt een video opnemen waarin je deze aanname verwerpt. Door deze video als advertentie in te stellen, maak je gebruik van iets wat waarschijnlijk bij een deel van jouw doelgroep speelt en dus emoties oproept.
Andere manieren om emotie op te roepen
Andere manieren om in je advertentieteksten emotie op te roepen is door:
- Humor.
- Het oproepen van empathie (herkenning).
- Het benoemen van frustraties (prikkelen).
- Het innemen van een impopulair standpunt.
Inhoud advertentietekst
Nu gaan we beter kijken naar de concrete inhoud van de advertentietekst. Hierbij is het belangrijk om goed te letten op de eerste zin, de lengte van de tekst en de drie W’s. In elk van deze punten zullen we even dieper duiken.
Eerste zin van een advertentie
In de eerste zin van je advertentie moet je de aandacht van de lezer grijpen. Dit is het allereerste haakje, waarna je de klant verder kunt gaan binnenhalen. Je moet deze persoon dus echt triggeren.
Een simpele tip: zeg iets ongewoons of onverwachts. In bovenstaand voorbeeld, zou je bijvoorbeeld juist op de aanname van de haters in kunnen gaan in de eerste zin van je advertentie. ‘Op 1 staan in Google is toch onmogelijk?’ Omdat dit zo onverwacht is, zal dit triggeren om verder te lezen.
Lengte van de advertentietekst
Veel mensen denken dat de advertentietekst zo kort mogelijk moet zijn. Daar zit wat in: mensen hebben weinig tijd om te lezen en scrollen snel door. Echter is onze ervaring totaal anders. In de advertenties die wij hebben gedraaid lopen juíst de longread copys erg goed.
In de tekst neem je de lezer helemaal mee, en wek je zijn interesse. Daarnaast weet je met deze langere teksten de juiste klanten binnen te halen. Als ze al willen ‘investeren’ in het lezen van een langere tekst, zullen ze ook sneller willen investeren in een product van jouw website.
De 3 W’s
Een makkelijk trucje om je advertentietekst even te checken voordat deze live gaat, is door te kijken of je de 3 W’s beantwoordt. Pas als je de volgende vragen in de body van de tekst kunt beantwoorden, heb je een effectieve advertentie geschreven;
Waarom ik?
Waarom moet de lezer zich aangesproken voelen? Het is hier belangrijk om in te gaan op het probleem dat de doelgroep voelt, en de oplossing die jouw bedrijf hiervoor kan bieden. Het moet voor de klant dus duidelijk zijn wat hij of zij er aan heeft om door te klikken.
Waarom jij?
Waarom zou de lezer dan naar jou moeten luisteren? Of jouw product moeten kopen? In je advertentie wil je wat autoriteit en sympathie opwekken. Vertel dus waarom juist jouw bedrijf waarde kan leveren.
Dit kan je doen door reviews van eerdere klanten te gebruiken, of bijzondere aantallen te noemen, zoals ’10.000 klanten gingen u voor!’
Waarom nu?
Waarom moet de lezer juist nu in beweging komen? Het is makkelijk voor een lezer om te denken, ‘dat komt ooit nog wel’. In de advertentie wil je de lezer direct tot actie over laten gaan. Dit kan je doen door een schaarste of tijdsdruk te benoemen.
Met het beantwoorden van de 3 W’s, een opvallende eerste zin en een longread copy, weet jij je potentiële klanten nu echt te emotioneren en binnen te halen als lead.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:
- Adverteren voor webinars: hoe, wat en waarom?
- Naamsbekendheidcampagnes opzetten: zinvol of niet?
- Budget bepalen met adverteren: hoe doe je dat?
Marketing uitbesteden
Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.
Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!