Budget bepalen met adverteren: hoe doe je dat?

Wil je als ondernemer adverteren op Google of social media? De vraag die je jezelf dan waarschijnlijk stelt is, ‘welk budget moet ik daarvoor vrijmaken?’.

Ook van onze klanten krijgen wij deze vraag vaak. In dit blog gaan we je helpen jouw advertentiebudget te bepalen.

Budget is een illusie

Laten we beginnen met te vertellen dat budget een illusie is. In het beste geval zou het budget altijd oneindig moeten zijn, het hangt slechts af van de rekensom. In het beste geval wordt een lead, bijvoorbeeld een inschrijver van een e-book waarmee je adverteert, een koper van je product.

De koper wordt een fan van je product, waardoor dit je uiteindelijk altijd omzet oplevert. In dit geval levert een advertentiebudget per lead je dus altijd een klant op. Hiermee levert je advertentiebudget je automatisch meer op dan het je heeft gekost.

In de werkelijkheid loopt dit natuurlijk anders. Niet elke lead wordt uiteindelijk een klant. Maar je kunt dit wél duidelijk uitrekenen. Uiteindelijk gaat het erom dat de kosten per klant die je uiteindelijk binnenhaalt, lager zijn dan de winst die je uit deze klant haalt. Je budget zal je dus, bij een goede advertentie, ruimschoots terugverdienen.


Hoe bepaal je een budget?

Uiteindelijk kan je dus naar een oneindig budget toe gaan werken, omdat dit je altijd geld zal gaan opleveren. Maar wij begrijpen ook dat je ergens moet beginnen. Je bepaalt je budget naar aanleiding van de volgende vragen:

Wat levert een nieuwe klant jou op?

De waarde van een lead bepaalt hoe hoog jouw budget kan worden. Stel, je verkoopt een product dat 100 euro per stuk kost. Nadat je alle kosten eraf hebt gehaald, houd je een marge van 80 euro over. Dan mag je in principe 79 euro uitgeven om de klant binnen te halen. Dan verdien je namelijk nog steeds 1 euro.

Natuurlijk wil je er altijd meer aan verdienen, maar dit is het principe: de kosten per lead moeten altijd onder de productprijs blijven.

Hoe lang blijft een klant jouw klant?

Afhankelijk van jouw business, koopt een klant een product of dienst. Dat kan een enkel product zijn, maar ook een abonnement. Het is dus ook belangrijk om te kijken hoe lang een klant klant blijft.

Als een klant een product koopt, ben je verzekerd van die inkomsten: de prijs van het product. Als je klant direct een jaarabonnement koopt, ben je dus verzekerd van 12 maanden aan inkomsten. Het is dus logisch dat in het tweede geval een lead meer mag kosten dan in het eerste geval.

Dit principe noemen we de customer life value. De customer life value staat voor de waarde die een klant, ook op langere termijn, oplevert. Bij een abonnement van 12 maanden ligt de customer life value dus hoger dan bij een eenmalige aankoop.

Weten wat je uit mag geven

Is het dus beter om 100 euro of 5000 euro per week aan advertenties uit te geven? Dat is volledig afhankelijk van de prijs en duur van datgene wat je verkoopt. Als je op een gegeven moment precies weet wat je uit mag geven per advertentie, kun je - binnen deze marges - oneindig blijven adverteren. Je verdient immers nog steeds geld.


ROI en ROAS: wat is het en waarom is het belangrijk?

Al na een paar dagen adverteren kun je gaan kijken naar de eerste resultaten. Daarin zijn de ROI en ROAS interessante cijfers.

ROI

De ROI staat voor Return on Investment. Dit is en blijft de allerbelangrijkste metric, en geeft aan hoeveel omzet je uiteindelijk uit je advertising inspanningen haalt. De ROI wordt uitgedrukt in een percentage.

Stel, je hebt in een maand 1500 euro aan advertentiekosten besteed. Aan het eind van de maand is er 3000 euro voor teruggekomen. De ROI is in dit geval 200%, en de winst is 1500 euro.

ROAS

De ROAS staat voor Return on Ad Spend, en geeft dus de omzet aan die gemaakt wordt, gedeeld door de kosten van de advertenties.

Stel, je verkoopt een online product van 2500 euro. Wanneer we dan 1000 euro besteden om één product ter verkopen, is de ROAS 2.5. De omzet die wordt gemaakt minus de ad spend is 1500 euro.

Een andere klant verkoopt 8 producten, met een omzet van 20.000 euro. Aan de advertenties is 10.000 euro uitgegeven. De uiteindelijke winst bedraagt dus 10.000 euro, met een ROAS van 2.0.

Waarschijnlijk zal de tweede klant blijer zijn met de resultaten, ondanks de lagere ROAS. Verkijk je hier dus niet op. Uiteindelijk zal je op zoek moeten gaan naar een sweet spot tussen de hoogte van de ROAS en de ROI.

Hoeveel kost een advertentie?

Advertenties werken op basis van veiligen. Op basis van heel veel elementen wordt bepaald hoe duur jouw advertenties zijn, zoals de doelgroep, effectiviteit van de campagne, concurrentie, et cetera.

Dit is dus een spel dat je speelt met social media platforms en Google. Hierin kun je slim spelen, door nét andere doelgroepen of zoekwoorden te gebruiken. Als je het spel slim speelt, kun je de leads zo goedkoop mogelijk binnenhalen.

Budget voor mijn eerste advertentie

Wij adviseren altijd om te beginnen met een serieus budget. Hoewel je altijd zal moeten meten en aanpassen als het gaat om advertenties, is het raadzaam om een goed budget vrij te maken zodat je data uit Google kunt halen.

Met een advertentiebudget van 5 euro per dag kan dat ook, maar duurt het lang voordat je data binnen hebt en daarop kunt inspelen. Slimmer is dus om een serieus budget in te zetten, zodat je gemakkelijk kunt testen wat wel en niet werkt.

Heb je deze blogs al gelezen?

Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Marketing uitbesteden

Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen