Adverteren via Facebook of via Google: wat is de beste keuze?
26 januari 2022 
9 min. leestijd

Adverteren via Facebook of via Google: wat is de beste keuze?

Wil je je bedrijf online promoten? Dan zijn er op het gebied van online marketing verschillende opties. Advertenties plaatsen, bijvoorbeeld. Twee populaire platforms om advertenties op te plaatsen zijn Facebook en Google. Beide werken op verschillende manieren. In een goede strategie versterken Google Ads en Facebook Ads elkaar. Laten we er even wat dieper in duiken.

Veel bedrijven adverteren op Facebook, en dat is te begrijpen. Via Facebook kun je je advertenties namelijk specifiek targeten naar de juiste doelgroep voor jouw bedrijf of product. Facebook weet veel van haar gebruikers. Hierdoor kan Facebook gericht advertenties laten zien die aansluiten op het gedrag van jou als bezoeker. Heb jij bijvoorbeeld recent gezocht naar nieuwe schoenen dan registreert Facebook deze informatie.

Facebook advertenties worden om deze reden  gebruikt om naamsbekendheid en betrokkenheid bij potentiële klanten te genereren. In bovenstaand voorbeeld, weet Facebook dat jij schoenen zoekt. Dat betekent dat Facebook je advertenties laat zien van webshops waar schoenen verkocht worden.

Als ondernemer liggen hier kansen, simpelweg omdat je advertenties op kunt stellen die aansluiten op het gedrag van jouw bezoeker. Dit geldt niet alleen wanneer je Facebook inzet voor een webshop maar ook wanneer je leads wilt genereren in de vorm van inschrijvingen op je mailinglijst of inschrijvingen voor webinars.

Hoe je Facebooks Ads inzet hangt af van het doel wat je hebt. We maken dit onderscheid:

Er is wel een behoefte bij een bezoeker

Dit zijn advertenties die ingezet worden voor mensen die al hebben laten zien dat ze een bepaalde behoefte hebben. Denk hierbij aan retargeting ads of koopgerichte ads. Dit zijn advertenties die Facebook laat zien wanneer je hebt gezocht naar een bepaald product.

Er is geen behoefte bij een bezoeker

Het kan ook zijn dat je mensen wilt bereiken die nog geen specifieke behoefte hebben. Denk maar eens aan een gratis e-book wat je gebruikt om mensen op je mailinglijst te laten inschrijven. In dat geval adverteer je met prikkelende advertenties om mensen aan te zetten tot actie.

Google wordt gebruikt om iets op te zoeken. Op Google hebben bedrijven de mogelijkheid om op deze zoekwoorden te adverteren. In bovenstaand voorbeeld, kan het zijn dat je ‘schoenen webshop’ opzoekt op Google. Als er een Google advertentie op staat, staat dit bedrijf bovenaan in de zoekresultaten.

Voor een Google advertentie betaal je, elke keer dat een gebruiker op jouw link klikt. De kosten hangen af van het zoekwoord. SEA werkt namelijk als volgt: hoe meer vraag naar de advertentie, hoe duurder de advertentie is.

Google advertenties worden vaak op een andere manier gebruikt dan Facebook advertenties. Via Facebook zijn potentiële klanten niet op zoek naar een nieuwe aankoop, terwijl ze bij Google duidelijk op zoek zijn. De keuze voor Facebook of Google hangt dus echt af van het product of de dienst wat je verkoopt.


Niet alleen de strategie is belangrijk in een keuze voor Facebook of Google Ads, ook de meting is van groot belang. Facebook en Google zijn verschillende bedrijven, en laten hun cijfers op een andere manier zien.

Facebook meet data op basis van het Facebook ID. Dit ID is gekoppeld aan een gebruiker, en meet de resultaten van de advertentie. Zo lang deze gebruiker is ingelogd in Facebook, kan Facebook de data aan deze persoon toeschrijven.

Verschil in gegevens vastleggen

Google meet op basis van de laatste klik, op het device dat diegene op dat moment gebruikt. Hierdoor is er een verschil in reporting met Facebook advertenties. In Google Ads’ cijfers mis je hierdoor de mensen die:

  • Switchen van device om de aankoop rond te maken. Bijvoorbeeld als iemand de advertentie op zijn of haar telefoon openklikt en vervolgens bekijkt via desktop, dan rekent Google dit als direct traffic. Facebook schrijft dit wel toe aan de advertentie.
  • Niet direct op dezelfde dag converteren, maar later terugkomen.
  • Niet binnen dezelfde browser converteren.
  • Mensen die zich na het zien van de ad inschrijven.
  • Een nieuwe sessie starten.

Om deze reden is er tussen Facebook en Google een verschil in reporting. Facebook kan een stuk meer data bijhouden dan Google. Hoe kom je dan aan de precieze cijfers? Het is onmogelijk om elke bezoeker 100% te traceren. De manier om hier mee om te gaan, is Google Analytics als leidraad gebruiken en de Facebook rapportages hiernaast te leggen. Zodoende ontstaat er een compleet beeld. Ook kun je gebruik maken van zogenaamde UTM Tags.

Adverteren via Google Ads of Facebook Ads

Als ondernemer wil je elke euro zo efficiënt mogelijk inzetten. Om die reden wil je wanneer je inzet op Facebook Ads of Google Ads exact weten hoe een bezoeker zich gedraagt op de site en waar de uiteindelijke sale of conversie vandaan kwam.

Door gebruik te maken van UTM tags kun je via Google Analytics alle kanalen samenbrengen. Zodat je helder inzicht hebt in je conversies. Door een UTM tag mee te geven weet je waar de bezoeker weg komt die zorgt voor conversie. Je weet niet alleen dat de bezoeker via Facebook komt maar ook via welke campagne.

Nu kun je natuurlijk zelf aan de slag gaan met UTM tags in je campagnes. Je kunt dit ook uitbesteden aan de experts van Switchom. Ons team zorgt ervoor dat elke euro die je uitgeeft inzichtelijk wordt gemaakt.


Strategiesessie aanvragen


In 2021 voerde Apple de lang gevreesde iOS 14 update door. Een update die het tracken van gegevens via FB Ads lastiger maakt.

Vanaf het doorvoeren van een update moet een gebruiker van een app aangeven of hij het oké vindt dat er data gedeeld worden. Wil een gebruiker dit niet dan worden er geen gegevens geregistreerd. Voor de update werden alle gegevens geregistreerd.

Dit betekent dat advertenties via FB minder persoonlijk aangeboden kunnen worden. De update had ook gevolgen voor de conversiemeting van Facebook Campagnes. Alleen de Facebook Pixel volstond niet meer.

Lees ook: Wat zijn de ingrijpende gevolgen die de iOS14 update heeft voor adverteerders en gebruikers?

In een goede strategie versterken Facebook Ads en Google Ads elkaar. Het verschil zit in de fase waarin je één van beide marketingstrategieën inzet. Je kunt de fasen waarin een bezoeker zich beweegt onderverdelen in de:

  1. Onderzoeksfase
  2. Vergelijkfase
  3. Koopfase

Al deze fasen vragen om een andere strategie. Terwijl je Facebook Ads liever inzet in de onderzoekende fase.

Bij Google Ads maak je gebruik van de Koop, Vergelijk en Onderzoeksstrategie. Hierin focussen we dus op drie onderwerpen. Het voordeel is dat dit heel duidelijk is. Je weet wat een bezoeker wil en deze krijgt specifieke ads te zien. Het is een afgebakend geheel. De inzet van Google Ads is relevanter zijn voor de bezoeker die al dieper in de funnel (koopfase) zit

Facebook Ads is daarentegen interessant wanneer je in de onderzoekende fase zit. Je kunt namelijk breder targeten. Zo kun je mensen targeten op interesses. Hierdoor bereik je mensen die zich nog niet bewust zijn van hun probleem. De advertenties maken de bezoeker bewust van dit probleem. Hier moet je ze dus echt raken.

Zoals je ziet vullen Facebook Ads en Google Ads elkaar goed aan wanneer je de tools inzet in het juiste stadium van de customer journey.

Een voorbeeld: bezoekers bereiken in de koopfase (Google Ads)

We hebben een voorbeeldje voor je klaarstaan waarmee we laten zien hoe Google Ads werkt. Is er een sprake van een concrete zoekopdracht dan is Google Ads raadzaam. Stel: je verkoopt sneeuwkettingen. De kans is groter dat iemand het woord ‘sneeuwketting’ in Google intypt, dan dat diegene via Facebook een snelle aankoop doet. Een bezoeker die zoekt naar een sneeuwketting zal eerst op onderzoek uitgaan, daarna gaat hij vergelijken met andere partijen en vervolgens gaat hij over tot aankoop.


Fasen koopgedrag bezoekers

Bij een beperkt budget is het belangrijk om het product goed in gedachten te houden. Verkoop je iets wat mensen niet per se nodig hebben, maar wel graag willen hebben. Dan is het slim om met Facebook advertenties aan de slag te gaan.

Zo raken potentiële klanten bekend met je product, en kun je ze omzetten in betalende klanten. Deze groep klanten is moeilijker te bereiken via Google advertenties, omdat ze jouw product simpelweg niet kennen of nodig hebben. Ze zullen via één van de zoekwoorden dus niet snel bij jouw website terechtkomen.

Heb je deze blogs al gelezen?

Op de site van Switchom vind je super relevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen


Over de schrijver
Reactie plaatsen