Facebook Conversions API (CAPI): wat is het en hoe werkt het?
Zoals je wellicht hebt vernomen is er een hoop veranderd als het gaat om het doormeten van de advertentieresultaten. Door een update van Apple is het moeilijker geworden om advertentieresultaten te koppelen aan campagnes.
Uiteraard probeert Facebook hier oplossingen voor te vinden. De belangrijkste oplossing hiervoor is Facebook Conversions API (ook wel CAPI).
Waarom is de Facebook Pixel niet toereikend meer?
In het verleden was de Facebook pixel een waardevol hulpmiddel om advertentieresultaten aan Facebook te koppelen. Door ad- en cookieblockers ontvang je tegenwoordig minder gegevens via de Facebook Pixel.
Ook de laatste iOS update werkt niet mee. Deze beperkt namelijk third party cookies voor het tracken op Apple apparaten. Omdat de Facebook Pixel onder deze third party cookies valt, krijg je een stuk minder informatie over de Apple-gebruikers binnen. Ook wordt verwacht dat Google Chrome vanaf 2023 de third party cookies gaat blokkeren.
Op deze manier mis je heel wat data. Je ziet niet meer welke campagnes op het gebied van conversie het succesvolst zijn. Daarnaast zullen doelgroepen, vanwege deze missende data, een stuk kleiner worden.
Wat is de Facebook Conversions API?
Om toekomstbestediger te kunnen werken, heeft Facebook nu Conversions API geïntroduceerd. Met de Conversions API kun je de prestaties van de advertenties volgen en verbeteren.
De Conversions API volgt de conversies van de advertentie vanuit de server van je website. Hierdoor hoeven bezoekers geen cookies te accepteren, voordat je kunt gaan tracken.
Dit laat direct het verschil tussen de Facebook Pixel en CAPI zien. De Facebook Pixel werkt vanaf de browser. De pixel staat op de website geïnstalleerd en volgt gegevens via de browser van de gebruiker. Als de gebruiker cookie- of adblockers heeft geïnstalleerd, worden de cookies - waar de pixel onder valt - soms niet toegestaan. In de toekomst zal de Facebook Pixel door meerdere browsers geblokkeerd worden.
Facebook Conversions API werkt daarentegen dus via je eigen server. De browser - Safari, Google Chrome of Explorer, bijvoorbeeld - heeft hierdoor niets te zeggen over het tracken van deze gegevens.
Wat meet je met de CAPI?
De Facebook CAPI kan veel gegevens doormeten.
- Paginabezoeken
- Websiteconversies
- Informatie van ná de conversie
Hiermee geeft de CAPI je nog meer inzicht dan de Facebook Pixel eerder deed. Met deze gegevens kun je goed doormeten welke advertentie goed én minder goed werkt.
Zo zie je bijvoorbeeld welke advertentie resulteert in veel verkopen, en welke advertenties die dit juist niet doen. Op basis van deze cijfers kun je vervolgens de advertenties gaan optimaliseren.
Combinatie Facebook Pixel en CAPI
Het betekent niet dat je de Conversions API moet gebruiken in plaats van de Facebook-pixel.
De Facebook-pixel helpt adverteerders om gebeurtenissen op hun website te volgen en mensen te bereiken die deze gebeurtenissen hebben uitgevoerd met advertenties.
Als je de Facebook Pixel en CAPI allebei gebruikt, is de kans groter dat je Facebook een volledige set aan gegevens stuurt. Als Facebook niet het volledige beeld heeft, heeft dit een negatieve invloed op de indruk van de prestaties van het platform.
Het toevoegen van de CAPI leidt tot verbeterde rapportage, completere aangepaste doelgroepen en betere optimalisatie.
Conclusie
Door de zero cookie toekomst die op de loer ligt, is een andere strategie als het gaat om doormeten van resultaten nodig. Facebook heeft met CAPI een goede oplossing gevonden om resultaten te blijven tracken. Een combinatie van CAPI en de Facebook pixel zorgt voor een duidelijk beeld van het succes van je advertenties.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:
- Facebook marketing voor webshops
- Facebook statistieken analyseren: waar moet je naar kijken?
- Adverteren via Facebook of via Google: wat is de beste keuze?
Marketing uitbesteden
Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.
Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!