Je online business opschalen: handige tips
Met het opschalen van jouw online business ga je meer investeren, om dezelfde of betere resultaten te behalen. Vaak zie je bijvoorbeeld dat ondernemers nieuwe producten bedenken, om meer omzet binnen te halen.
Maar het is krachtiger om je bestaande business uit te breiden door nieuwe doelgroepen aan te spreken of door momentum te creëren. In dit blog geven we je vier tips om je business op te schalen.
De eerste manier om je business op te schalen, is door bestaande campagnes op te schalen. Dit kun je doen door horizontaal of verticaal op te schalen. De tweede manier is om nieuwe kanalen toe te voegen, door andere kanalen te kiezen, of internationaal te schalen.
Bestaande campagnes opschalen: horizontaal
Door horizontaal op te schalen, ga je nieuwe, of grotere doelgroepen aanspreken. Het voordeel aan horizontaal schalen is dat je bijna al het werk al hebt gedaan. Met horizontaal schalen kun je een bestaande advertentieset kopiëren om bestaande ad-sets te laten zien aan nieuwe doelgroepen.
Ook kun je horizontaal schalen door de bestaande doelgroep te vergroten. Zo zou je de lookalike audience bijvoorbeeld van 1% naar 2-5% kunnen uitbreiden.
Een groot voordeel van horizontaal schalen is dat je vergelijkingsmateriaal hebt. Je kunt (bijna) in een oogopslag zien of je advertentie even goed werkt als de bestaande advertentie.
Bestaande campagnes opschalen: verticaal
Ook met verticaal schalen heb je een groot deel van het werk al gedaan. Door verticaal te schalen, zet je meer advertentiebudget op een bestaande advertentie. Zo zal de advertentie bij een groter deel van de bestaande doelgroep terechtkomen.
Let op: het is bij verticaal schalen wel belangrijk om dit stap voor stap te doen. Als je ineens het advertentiebudget sterk verhoogt, kan het algoritme dit niet bijbenen. Probeer daarom met maximaal 25% per dag het budget op te schalen.
Nieuwe kanalen toevoegen: social of Google advertenties
Een tweede manier om je online business op te schalen, is door nieuwe kanalen toe te voegen. Dit kun je doen als je merkt dat er al succesvolle campagnes op een ander platform draaien.
Hierbij kan je denken aan Google advertenties, maar ook advertenties op social media kanalen als Instagram, Facebook, Pinterest of Youtube. Merk je dat een bepaald product veel aandacht krijgt in je Facebook campagne? Probeer dan ook eens een Pinterest advertentie over dit product in te zetten.
Het uiteindelijke doel is omnipresence. Dit betekent dat je op meerdere manieren zichtbaar bent en steeds een nét iets andere doelgroep bereikt. Daarnaast spreid je hiermee het risico.
Stel, je hebt alleen een Facebook advertentie lopen en je account wordt vervolgens geblokkeerd: dan ben je in één keer al je traffic kwijt. Met meerdere advertenties op verschillende kanalen is dit risico kleiner.
Nieuwe kanalen toevoegen: internationaal schalen
Je kunt ook nieuwe kanalen toe te voegen door internationaal te schalen. Middels paid advertising is het makkelijker geworden om producten internationaal op de markt te brengen. Onderschat het echter niet, cultuurverschillen maken Nederlandse succesvolle campagnes internationaal soms een stuk minder succesvol.
Een verhaal uit de praktijk
Een voorbeeldje uit onze praktijk. Wij hebben eens met Vaderdag geadverteerd met een cadeauset. De advertentie werkte in Nederland ontzettend goed, dus we hebben besloten deze advertentie in meerdere landen te verspreiden.
De internationale advertenties werkten echter totaal niet. Later kwamen wij er achter dat in deze landen veel zoons met hun vaders de wildernis intrekken met een kist bier op Vaderdag. Er was dus totaal geen vraag naar een Vaderdag cadeauset.
De les bij internationaal schalen
Dit is wel gelijk een les bij het internationaal schalen. Begin altijd in je thuismarkt en zorg dat je advertenties daar succesvol zijn. Ga daarna pas opschalen naar andere landen. Doe vooraf veel onderzoek naar de markt en cultuur, zodat je een passende advertentie voor de doelgroep kunt opzetten. Zo gooi je geen geld weg.
Ik wil snel opschalen
Bij veel van onze klanten merken we dat ze vooral snel willen opschalen. De makkelijkste en hierdoor snelste manier om een online business op te schalen is horizontaal.
Door het budget of de doelgroep van een succesvolle ad-set te vergroten, heb je de meeste kans op een snelle opschaling. Je hebt namelijk al eens bewezen dat de advertenties werken. Nu is dit natuurlijk geen gegarandeerd succes voor een grotere doelgroep, maar het maakt de kans wel zo groot mogelijk. Later kan je dan altijd nog opschalen door nieuwe kanalen in te zetten.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:
- Google Ads versus SEO: wat is de beste aanpak voor jouw website?
- Adverteren via Facebook of Google: wat is de beste keuze?
- Facebook marketing voor webshops
Marketing uitbesteden
Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.
Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!