Aan welke voorwaarden voldoet een goede opt-in pagina?
Wil je meer emailadressen verzamelen voor je mailinglijst? Met de juiste opt-in pagina overtuig je potentiële klanten om hun gegevens achter te laten. Zo kun je je funnel zijn werk laten doen en zet je potentiële klanten om in betalende klanten.
Een goede opt-in pagina is hiervoor dus wel key. Want tegenwoordig laat niemand meer zomaar zijn of haar gegevens achter: je moet potentiële klanten echt overtuigen om dit te doen. In dit blog vertellen we meer over de voorwaarden van een goede opt-in pagina.
Wat is een opt-in pagina?
Een opt-in pagina is een pagina die je gebruikt om gegevens van (potentiële) klanten te verzamelen. Op deze pagina kunnen zij zich aanmelden voor een mailinglijst. Vaak komen deze klanten op de pagina terecht via een Google- of social media advertentie.
Op de opt-in pagina ligt de focus enkel en alleen op het verzamelen van deze gegevens. Hierdoor ligt de conversieratio als het gaat om mailinglijst aanmeldingen op deze pagina hoog, in vergelijking tot bijvoorbeeld de homepagina.
Hoe verder de potentiële klant door de pagina heen loopt, hoe meer hij of zij ervan overtuigd raakt om gegevens achter te laten.
Wat is een goede opt-in pagina?
Alleen als de opt-in pagina op de juiste manier is ingezet, bereik je het resultaat wat je voor ogen. Een goede opt-in pagina begint bij verkoop. Je moet het idee van gegevens achterlaten (vaak in ruil voor een give away) als het ware verkopen aan de klant, want niemand laat zijn of haar gegevens tegenwoordig meer zomaar achter. Via de opt-in pagina overtuig je ze om dat wél te doen.
Een effectieve opt-in pagina begint met een pakkende headline, waarmee je de interesse van de potentiële klant wekt. De titel is een samenvatting van de waarde die je levert. Enkele voordelen van jouw bedrijf of product kun je daaronder opsommen. In tegenstelling tot op verkooppagina’s, is het bij een opt-in pagina goed om te kiezen voor een call to action boven de vouw (above the fold). De klant wordt direct getriggerd om gegevens achter te laten, al voordat hij of zij heeft gescrold.
Websitebezoekers die twijfelen, gaan verder scrollen. Goed om te weten, want het enige wat jij hoeft te doen, is de bezoeker na de vouw nog nét iets meer overtuigen. Geef bijvoorbeeld wat meer achtergrondinformatie over je bedrijf, zodat je betrouwbaar overkomt. Ook reviews van eerdere klanten werken overtuigend. Het laatste deel van de pagina staat tevens in het teken van de call to action.
Tips voor jouw opt-in pagina
Nu je weet hoe je een opt-in pagina effectief in elkaar zet, kun je in principe al aan de slag met het binnenhalen van gegevens van potentiële klanten. Volg onderstaande tips, zodat je je opt-in pagina zo goed mogelijk invult.
Zorg dat je afleiding elimineert
De opt-in pagina moet alleen uitnodigen om gegevens achter te laten. Hoe minder afleiding, hoe beter. De opt-in pagina hoeft geen menu of linkjes naar andere pagina’s te bevatten. Zo is het voor de potentiële klant duidelijk wat ze moeten doen; gegevens achterlaten.
Boven de vouw (above the fold)
Zorg dat op de eerste oogopslag (zonder dat je hoeft te scrollen) een CTA (call to action) in beeld is. Mensen moeten altijd de vervolgstap in beeld hebben. Probeer daarom tijdens het bouwen van de pagina in je hoofd te houden dat de potentiële klant hulp nodig heeft. Help hem of haar dus door de pagina heen en geef redenen om door te scrollen.
Fantastische headline die de aandacht trekt
Zo’n 80% van de mensen leest alleen de titel. Ja, echt. Als je titel dus niet genoeg interesse wekt, is die potentiële klant zo weer weg. Zorg dat de titel laat zien welke waarde je levert.
Wat heeft je bezoeker aan deze giveaway?
What’s in it for me? Die vraag moet in een oogopslag beantwoord worden. Op veel pagina’s wordt wel gevraagd om gegevens, maar wordt niet aangegeven wat de klant er aan heeft om zijn of haar gegevens achter te laten. Let hier dus goed op.
Om het duidelijk te maken, kun je enkele voordelen in duidelijke bullets opsommen. Zorg daarnaast ook écht dat je waarde levert, in ruil voor het mailadres dat je binnen krijgt.
Autoriteit: vertel wie je bent
Waarom zou iemand iets van jou downloaden of z’n gegevens ervoor achterlaten bij iemand die ze niet kennen? Schrijf in ieder geval één alinea over jou en/of je bedrijf. In deze alinea bewijs je waarom klanten iets aan jou hebben.
Een voorbeeld kan zijn ‘In de afgelopen jaren heb ik meer dan 7 miljoen euro aan Facebook advertenties gespendeerd. Hierdoor heb ik zelf ondervonden wat werkt, en vooral wat niét werkt’, of ‘Normaal gesproken deel ik mijn kennis met honderden mensen op marketing events.’
Social proof: werk met testimonials
Laat klanten vertellen wat ze van jouw product vinden. Bij voorkeur met foto en naam, zodat de klant zeker weet dat het hier niet gaat om een neppe testimonial.
Grafische weergave
Werk met een grafische weergave van je product. Zelfs al leest de potentiële klant helemaal niets; tijdens het scrollen leert hij of zij dan toch meer over je product.
Goede call to action
Werk met een duidelijke call-to-actions die aansporen tot een volgende stap.
Voorbeelden zijn:
- Reserveer je digitale stoel
- Vraag een gratis exemplaar aan
- Download direct
- Meld je vandaag nog aan
Betere conversie? Ga testen!
Bij conversie optimalisatie geldt: meten is weten. Met een splittest kun je twee pagina’s testen, en precies zien welke van de twee meer mailadressen binnenhaalt.
In dit geval hebben we het over een A/B test. Bij deze vorm van testen worden twee pagina’s getest, met als doel het conversieratio te verbeteren. 50% van de bezoekers ziet pagina A, de andere helft ziet pagina B. Van beide pagina’s worden conversieratio’s gemeten, zodat jij kan zien welke pagina beter werkt.
Let er bij het splittesten goed op dat je slechts één verandering per keer doorvoert. Stel dat op pagina A een blauwe button staat, dan kun je ervoor kiezen om op pagina B een rode button te plaatsen. Zo zie je precies welk van de twee pagina’s het best werkt en hoef je niet te gaan raden wat het verschil in conversie heeft gemaakt.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:
- Google Ads versus SEO: wat is de beste aanpak voor jouw website?
- Een effectieve funnel opzetten: wat zijn de voorwaarden?
- Je online business opschalen: handige tips
Marketing uitbesteden
Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.
Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!