Advertentiecampagne opzetten: welke kanaal kies je?

Ben je van plan een advertentiecampagne op te zetten? Goed idee, want uit een goed ingerichte advertentiecampagne kan je veel halen, of je nu op zoek bent naar naamsbekendheid, meer verkopen of het verzamelen van mailadressen.

Als je aan de slag gaat met betaalde campagnes, komt er wel veel op je af. Welk kanaal kies je; Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Google of Youtube? In dit blog gaan we je daarmee helpen.

Beginnen met advertentiecampagnes

Voordat je begint met een advertentiecampagne, moet je eerst even stilstaan bij een aantal vragen. Want ook voor advertentiecampagnes geldt; een goed begin is het halve werk. Zodra je antwoord kunt geven op de volgende vragen, kun je de advertentiecampagne effectief gaan inrichten.

  1. Waar bevindt de doelgroep zich?
  2. In welke fase van het koopproces zit de potentiële klant?
  3. Welk budget heb je tot je beschikking?

We zullen even dieper in elk van deze vragen duiken.

1. Waar bevindt de doelgroep zich?

Ten eerste is het belangrijk om te onderzoeken waar jouw doelgroep zich bevindt. Elk advertentiekanaal heeft over het algemeen een andere groep gebruikers. Zo wordt LinkedIn veel gebruikt voor B2B advertenties, en kan een kledingwebsihop, gericht op millenials, meer winst halen uit een Instagram campagne.

Onderzoek daarom goed waar jouw doelgroep zich bevindt. Dit begint met het bedenken wie jouw doelgroep eigenlijk is. Het kan hierin nuttig zijn om een aantal persona’s op te zetten. Is deze persona een vrouw van 50+ die geïnteresseerd is in interieur? Dan is Pinterest wellicht de way to go voor jou.

Of is deze persona een vrouw van tussen de 20 en 30, op zoek naar meer informatie over online marketing? Dan kun je gaan voor LinkedIn.


2. In welke fase van het koopproces zit de potentiële klant?

Over het algemeen onderscheiden we drie fases in het koopproces. De klant begint, zodra hij of zij door heeft dat er een probleem is, in de onderzoeksfase. De potentiële klant gaat onderzoeken of er oplossingen voor het probleem zijn.

Vervolgens belandt deze klant in de vergelijkingsfase. Hij of zij gaat op zoek naar bedrijven die kunnen helpen met een oplossing voor het probleem. In deze fase gaat de potentiële klant de verschillende bedrijven al een beetje vergelijken. In de laatste fase, aankoop, gaat de potentiële klant specifiek op zoek naar het bedrijf dat de beste oplossing voor het probleem heeft, en kijkt hier goed naar de prijs, voorwaarden, uiterlijk van de website, et cetera.

In advertentiecampagnes is het van groot belang om te bedenken in welke fase van het koopproces de potentiële klant zit. Zo kun je met je advertentiecampagne mensen in de verschillende stadia van het aankoopproces bereiken.

De koopfase

Zit een klant in de koopfase, dan is hij of zij concreet op zoek naar een bedrijf of product. Hier kunnen Google Ads goed werken. Op de zoekwoorden wordt jouw bedrijf dan direct gevonden.

Voor klanten die zich nog helemaal aan het begin van het koopproces bevinden, is een andere aanpak nuttig. Deze klanten weten soms nog niet eens dat ze een probleem hebben. Via een Facebook of Instagram advertentie kun je de potentiële klant kennis laten maken met jouw product, en ze laten weten dat ze ‘iets missen’.

3. Welk budget heb je tot je beschikking?

Hoeveel budget je inzet hangt voornamelijk af van het type organisatie. Een MKB organisatie heeft meer budget dan een ZZP'er. Gelukkig hoeft dit geen probleem te zijn.

Bij een beperkt budget is het te adviseren om te beginnen met Facebook of Instagram advertenties. Op deze platforms kun je, voor relatief weinig geld, makkelijk meer leads binnenhalen. Bij een groter budget, zou je kunnen gaan uitbreiden naar Youtube, Pinterest en LinkedIn. De kosten zijn hier hoger, maar de platforms zijn zeker niet minder effectief.


Op welk kanaal moet ik gaan adverteren?

Nu je antwoord hebt gegeven op bovenstaande vragen, kun je concreet een kanaal uitkiezen voor jouw advertentiecampagne. We leggen je meer uit over advertenties op Facebook, Instagram, Google, YouTube, Pinterest en LinkedIn.

Facebook Ads

Ondanks dat Facebook wat terrein verloren heeft, is Facebook nog steeds een enorm platform. Het grote voordeel van Facebook, voor marketeers, ten minste, is dat het kanaal veel data over de bezoekers bijhoudt. Hierdoor weet Facebook precies wat de bezoekers wel én niet graag zien. Hierdoor kun je in je advertentie de doelgroep duidelijk specificeren.

Je kunt aangeven waar de gebruikers zich bevinden, wat ze leuk vinden, of ze al eens op je website zijn geweest en meer.

Instagram Ads

Instagram is ook een populair platform om op te adverteren. Instagram is een visueel kanaal, dus het adverteren gaat hier vooral met foto’s en video’s. Omdat je de advertenties instelt via Facebook, zijn de mogelijkheden ongeveer gelijk aan de mogelijkheden op Facebook.

Over het algemeen wordt Instagram gebruikt voor (en door) een iets jongere doelgroep dan Facebook.

Google Ads

Via Google Ads kun je heel gericht mensen bereiken. Bij een Google zoekopdracht zie je bovenaan twee of drie advertenties staan. Dit zijn betaalde advertenties die je te zien krijgt zodra jij zoekt op het zoekwoord dat het bedrijf heeft ingesteld.

De Google advertentie komt boven de organische resultaten te staan. Je kunt op deze manier heel gericht mensen bereiken die op zoek zijn naar de producten of services die jij levert.


Youtube Ads

Youtube advertenties werken iets anders dan de rest. Dit zijn de video’s die je ziet voordat je een Youtube video wilt bekijken. Als je een goede videomarketing hebt, is Youtube ideaal. Bezoekers worden gedwongen om de video te bekijken en je kunt in die tijd laten zien wat jouw bedrijf doet.

Dit is wel iets om goed op te letten: Youtube is bedoeld voor vermaak. Met een advertentie trek je de bezoeker dus wel uit de omgeving, anders dan bijvoorbeeld met Google advertenties. Hierdoor moet de kwaliteit van de video goed zijn en moet de video interesse wekken, ook om geen irritatie bij de bezoeker te veroorzaken.

Youtube advertenties werken het beste bij een product met hoge marges, omdat je in vergelijking meer betaalt per lead dan bij andere sociale media.

Pinterest Ads

Pinterest is een platform dat veel wordt gebruikt om inspiratie op te doen naar bijvoorbeeld interieur, recepten, kunst of outfits. Zit je in een branche die hier iets mee te maken heeft, zoals bijvoorbeeld aan styling of fotografie? Dan kan Pinterest heel interessant zijn.

Pinterest is niet het ideale kanaal voor directe conversie, maar wel voor naamsbekendheid. Voor deze naamsbekendheid betaal je iets minder dan op Facebook.

LinkedIn

Verkoopt jouw bedrijf producten of services aan andere bedrijven? Dan kan LinkedIn een interessant kanaal zijn voor jouw advertentiecampagne. LinkedIn is wel prijziger qua adverteren, dus vooral voor producten of services met een hoge marge is het kanaal geschikt.

Het voordeel van LinkedIn is onder andere dat potentiële klanten direct via LinkedIn hun gegevens achter kunnen laten. Hierdoor kunnen ze in de LinkedIn omgeving blijven, en kost het ze weinig moeite of tijd.

Heb je deze blogs al gelezen?

Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Marketing uitbesteden

Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen