Zero cookie toekomst: hoe te adverteren?
Na een uurtje surfen op het internet heb je zeker tien keer geklikt op een pop-up met ‘cookies accepteren’. Als consument word je er soms gek van, steeds weer dezelfde melding waarbij je cookies accepteert. Als ondernemer zijn deze cookies op dit moment belangrijk voor je marketing, zeker wanneer je campagnes via Facebook, Instagram of Google draait. Toch worden cookies steeds meer in de ban gedaan. Dit betekent dat we ons bewegen naar een zero-cookie toekomst.
Voor adverteerders is de zero cookie toekomst iets om op te anticiperen. Want ja, voor adverteerders liggen er, ook met de zero cookie toekomst in het vooruitzicht, mogelijkheden. Feit is wel dat landschap veranderd.
In dit blog duiken we dieper in de toekomst zonder cookies, en hoe je je daar - nu al - het best op kunt voorbereiden.
Wat zijn cookies?
Voordat we er dieper in duiken, beginnen we even bij de basis. Wat zijn cookies nu precies? Cookies zijn kleine bestandjes die bij elk bezoek aan een website op een computer worden opgeslagen. Binnen cookies wordt er een onderscheid gemaakt tussen first- en third-party cookies.
First-party cookies zijn afkomstig van de website waarop je de cookie accepteert. Het accepteren van de cookies is belangrijk voor de functionaliteit van de website. Door het accepteren van de cookies kan de wegbeheerder zien welke bezoeker welke pagina’s heeft bezocht, maar bijvoorbeeld ook welke producten er in het winkelmandje zitten.
Hierdoor blijven de producten, ook wanneer je een uur later de webshop bezoekt, gewoon in het winkelmandje staan. De first party cookies worden vaak automatisch geaccepteerd door de browser.
Third-party cookies
Third-party cookies werken iets anders. Deze kleine bestanden zijn afkomstig van andere domeinen, zoals Google en Facebook. Ook deze bedrijven houden bij welke pagina’s je bezoekt en welke producten je in je winkelmand stopt. Met deze informatie kunnen deze bedrijven de advertenties gericht instellen.
Je herkent het zelf vast wel: je hebt ergens een winkelmandje open staan en ziet vervolgens op Facebook een advertentie voorbijkomen met het product dat in je winkelmandje staat. Third-party cookies worden dus vooral gebruikt voor advertenties.
Third-party cookies verdwijnen
In 2022 verdwijnen de third-party cookies. Personalisatie van de advertenties kan gewaardeerd worden door de consument - je ziet namelijk alleen advertenties waarin je oprecht geïnteresseerd bent -, maar er zit een grens aan. Deze grens heeft voornamelijk te maken met privacy.
Consumenten hebben aangegeven zich zorgen te maken over het delen van hun online gegevens. Om deze reden is eerder de privacywetgeving (AVG) al aangescherpt en nu zijn ook third-party cookies langzaam maar zeker aan het verdwijnen.
Een aantal browsers hebben third-party cookies verbannen, zoals Safari, Firefox en Microsoft Edge. Google Chrome is de enige bekende browser die third-party cookies nog wél toestaat. Toch heeft ook Google Chrome aangegeven dat ergens in 2022 (de maand is nog niet bekend) de third-party cookies worden verbannen.
Wat zijn de gevolgen van een zero cookie beleid?
Third-party cookies maken adverteren via kanalen als Google, Facebook en Instagram een stuk makkelijker. Op dit moment houdt Facebook de gegevens van je websitebezoekers bij (mits je een Facebook pixel op je website hebt geplaatst).
Je kunt eenvoudig targeten op mensen die al eens op je website zijn geweest, maar nog niets hebben gekocht. Retargeting wordt in het zero-cookie beleid dus minder makkelijk. Daarnaast is het niet meer inzichtelijk hoe vaak een bezoeker jouw advertentie heeft gezien. Tot slot is het moeilijker inzichtelijk te krijgen of een websitebezoeker een nieuwe, of terugkerende klant is. Dit kan invloed hebben op de cijfers.
Samengevat is er minder data beschikbaar van gebruikers en doelgroepen. Waar eerder alles doorgemeten kon worden, kan dit nu niet meer.
Ofwel: we gaan een stap terug in de tijd!
Adverteren zonder third-party cookies
Maar laten we denken in oplossingen, en niet in problemen. Ook zonder third-party cookies liggen er ontzettend veel mogelijkheden op het gebied van adverteren. We zullen alleen op zoek moeten gaan naar deze nieuwe manieren van adverteren. En dat begint bij het verzamelen van data.
Ook uit first-party cookies kun je gegevens halen. Zo heeft 60% van de marketeers aangegeven hier meer in te gaan investeren. Met first-party cookies worden gegevens verzameld op de eigen website. Zodra een gebruiker de cookies op de website accepteert, kun je veel over deze (potentiële) klant te weten komen. Het verschil is nu dat je de gegevens niet automatisch laat tracken door Facebook of Google, maar dit zelf gaat doen op je eigen platform.
Daarnaast worden zero-party cookies interessant(er). Dit zijn gegevens die websitebezoekers bewust en vrijwillig achterlaten. Door vervolgens via een opt-in meer informatie van de klanten te krijgen, zoals een mailadres bijvoorbeeld, kun je jouw manier van adverteren ook nog eens een stuk persoonlijker maken.
Zo kun je de klant via de mail toegang geven tot extra’s, zoals interessante content of leuke aanbiedingen. Op deze manier kun je een band met de klant opbouwen, terwijl je dat met advertenties misschien minder makkelijk kon bereiken.
Nieuw tijdperk
Al klinkt het zero-cookie beleid als een spannende verandering, het brengt ook kansen. Meerdere onderzoeken tonen aan dat consumenten zich slecht begrepen voelen door een bedrijf.
Consumenten kiezen eerder voor een bedrijf dat ze vertrouwen en waarbij ze een bepaalde loyaliteit voelen. In de anonieme, geautomatiseerde manier van adverteren is dit lastig te bereiken. De zero cookie toekomst dwingt ondernemers en adverteerders weer na te denken over het opbouwen van een band met consumenten.
Focus op het bredere plaatje
Wil je voorbereid zijn op een toekomst zonder cookies dan is het van belang is dat je zorgt dat het totale plaatje klopt. Je komt niet meer weg met halfbakken content of producten. In alle opzichten moet je strategie naar 100%. Dat geldt niet alleen voor de advertenties maar voor:
- Het aanbod
- Je strategie (totale strategie)
- Branding
- Lanceringen
- Landingspagina's
- Kwaliteit van teksten
Het totaalplaatje moet kloppen.
Verandering in resultaatmetingen
Logisch gevolg van de zero-cookie toekomst is dat resultaatmetingen veranderen. Het is niet meer mogelijk om 100% te varen op de resultaten die voortkomen uit de dashboards van Facebook en Google. Dit betekent dat er gestuurd moet worden vanuit een breder spectrum. Hierbij kan bijvoorbeeld meer gebruikgemaakt worden van de tools die klanten gebruiken om te bepalen wat het resultaat is van bepaalde handelingen.
Bepalend wordt de ROAS. Dit staat voor Return On Ad Spend ofwel: hoeveel budget stop je in adverteren en wat haal je hier onderaan de streep uit!
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:
- Een effectieve funnel opzetten: wat zijn de voorwaarden?
- Welke tools gebruik je voor emailmarketing?
- Self Liquidating Offer: adverteer zonder dat het geld kost
Marketing uitbesteden
Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.
Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!