Een effectieve funnel opzetten: wat zijn de voorwaarden?
07 februari 2022 
4 min. leestijd

Een effectieve funnel opzetten: wat zijn de voorwaarden?

Een funnel is een manier om van potentiële klanten, klanten te maken. Stel je een funnel voor als een trechter, die potentiële klanten - naar mate ze dieper in de funnel komen - omzet in betalende klanten. 

Bovenin de funnel, dus aan de breedste kant, zie je iedereen die kennismaakt met het bedrijf. Onderaan de funnel, dus bij het smalste deel, zie je de betalende klanten. Deze klanten hebben het volledige proces, van kennismaking tot aankoop, doorgemaakt. 

Tegenwoordig is een funnel bijna onmisbaar voor elk bedrijf. Veel bedrijven zijn online aanwezig, maar (bijna) niemand zal automatisch bij jouw bedrijf terechtkomen. Een funnel leidt mensen naar de website en zorgt dat leads genoeg vertrouwen krijgen in jouw bedrijf om uiteindelijk over te gaan tot aankoop. 

In elke (nieuwe) relatie is vertrouwen de belangrijkste bouwsteen, dus dat geldt ook voor het binnenhalen van een nieuwe klant.  

Hoe zet je een effectieve funnel op?

Wil je een effectieve funnel opzetten? Dat begint met het opstellen van het doel. Ben je op zoek naar meer naamsbekendheid? Of wil je meer services of diensten verkopen? De funnel geeft het proces dat de klant doorloopt tot hij of zij het doel bereikt weer. Voordat iemand klaar is om over te gaan tot aankoop van een product of dienst doorloopt hij een aantal stappen, namelijk:

  • Helemaal niet bewust
  • Bewust van het probleem
  • Bewust van de oplossing
  • Bewust van jouw product
  • Meest bewust en klaar voor het aanbod

Wanneer je deze stappen inzichtelijk maakt kun je content maken die bij deze stappen past.

Effectieve funnel opzetten

Het startpunt van een effectieve funnel

Het startpunt van de funnel kan van alles zijn. Het downloaden van een giveaway, een webinar of het aanschaffen van een product. In alle gevallen is het beginpunt van de funnel het begin van jouw relatie met deze 'potentiële klant'. Een funnel gebruik je om een relatie op te bouwen met je potentiële klant.

De belangrijkste bouwsteen in dit proces is vertrouwen!

We kunnen uren praten over de technische invulling van een funnel maar uiteindelijk draait het om mensen. Mensen die bij je kopen, die geïnspireerd of geholpen willen worden.

Value first: waarde voor alles

De vraag is hoe je vertrouwen opbouwt? De basis hiervoor is waarde delen. Door middel van je funnel kun je waardevolle mails delen die ervoor zorgen dat je jouw doelgroep echt verder helpt. Stap voor stap zal de lezer jou steeds meer gaan vertrouwen.

Dit Value First principe geldt overigens ook voor de giveaway waarmee je mensen op je mailinglijst krijgt. Wil je opvallen tussen al die ondernemer die gratis producten aanbieden. Zorg dat je meer waarde biedt!

Het belang van afwisseling

In een effectieve funnel werk je met een mailflow die ervoor zorgt dat je jouw potentiële klant warm maakt voor een product. Wij raden je aan om te variëren met de dingen die je aanbiedt in je funnel. Denk aan:

  • tips
  • waardevolle video's
  • trainingen
  • pdf-bestanden

Zorg dat je in je achterhoofd dat iedere klant op een andere manier informatie tot zich neemt.

Tijd voor het aanbod in jouw funnel

Hebben je lezers de mailflow doorlopen dan kom je bij een belangrijk onderdeel: het aanbod. Het moment om te verkopen.

Dat kun je op twee manieren doen:

  • Middels rechtstreekse verkoopmomenten zoals een lanceringen, aanbieding of aanbod. Dit gaat vaak op voor goedkopere producten van 0 tot 300 euro.
  • Middels een pitch voor je product tijdens een webinar, 1-op-1 call. Vaak interessant voor duurdere producten van € 300 tot € 5000.

Een effectieve funnel opzetten: wat zijn de voorwaarden?

Kwaliteit boven kwantiteit

In een funnel gaat kwaliteit altijd boven kwantiteit. De lijst is niet het doel, maar een middel. Te vaak horen we mensen pronken met de grootte van de mailinglijst. Wij kijken liever naar de waarde die je er uithaalt. Het gaat om conversie!

De tools voor een effectieve funnel

Bij een effectieve funnel hoort de juist e-mailmarketingtool. Welke tool dit is hangt af van wat je exact wilt. In basis geldt wel dat het noodzakelijk is dat je de funnel personaliseert. Dat betekent dat je per persoon kunt zien welk gedrag iemand vertoond. Op basis hiervan kun je inschrijvers verschillende kanten opsturen in de funnel. Om dit te doen heb je software nodig waarin je kunt segmenteren. Een goed voorbeeld van software is Active Campaign of Mailblue.

Overige tips voor een effectieve funnel

  1. Houd je funnel goed in de gaten, want deze kan je veel vertellen. Merk je bijvoorbeeld dat bij de action fase veel potentiële klanten wegvallen? Misschien is je landingspagina niet goed, of betaalpagina te lang.
  2. Een effectieve funnel kost tijd. Werk de funnel vanaf het begin uit, en blijf vervolgens meten. Ook als het gaat om funnels: meten is weten. Je merkt dat een funnel effectief is als er een hoge openingsrate is, veel doorkliks naar de website of veel verkopen zijn.  
  3. Zodra iemand iets heeft gekocht, houdt het daar niet op. Juist deze klanten zijn het meest waardevol als volgende klant. Probeer bij deze klanten cross-telling of up-selling in te zetten. Deze klanten zitten namelijk al veel dieper in de funnel dan nieuwe klanten. 
  4. Werkt jouw funnel perfect en haal je er veel conversies uit? Dan is het misschien tijd voor de volgende stap. Bij een evergreen funnel is het proces geautomatiseerd. Een stuk efficiënter, dus. De opstarttijd van een evergreen funnel is wel een stuk langer dan van het normale funnel. Wij raden hierdoor aan om, pas als je het ‘ouderwetse’ funnel volledig en effectief hebt lopen, aan de slag te gaan met een evergreen funnel. 

Heb je deze blogs al gelezen?

Op de site van Switchom vind je super relevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Marketing uitbesteden

Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan. 

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen


Over de schrijver
Professioneel Online Marketing & Conversiegekkie. Eigenaar van Switch Online Marketing, hét social advertising bureau van Nederland. In de afgelopen jaren spendeerde ik miljoenen in Social Advertising en hielp ik honderden ondernemers aan een effectieve online marketing strategie. Aan meer omzet én impact.
Reactie plaatsen