Welke tools gebruik je voor je emailmarketing?
07 februari 2022 
6 min. leestijd

Welke tools gebruik je voor je emailmarketing?

E-mailmarketing is nog steeds een veelgebruikte vorm van marketing. En dat is niet zomaar. Een mail met interessante inhoud en een design dat uitnodigt om te lezen kan lezers omzetten in betalende klanten.

Hoe je dit voor elkaar krijgt? Met de juiste tools kom je al een heel eind. In dit blog vertellen we je meer over onze favoriete e-mailmarketing tools.

Goede e-mailmarketing levert geld op. Met een juiste nieuwsbrief of persoonlijke mail trigger je de lead om door te klikken naar jouw website en een product of service te kopen.

Om e-mailmarketing zo goed mogelijk in te zetten, kunnen tools je helpen.

Ten eerste kan de juiste tool bijdragen aan de groei van de e-mailmarketing van jouw bedrijf. Denk aan het behouden van bestaande klanten, maar ook aan het werven van nieuwe klanten. Met de juiste tools creëer je e-mails die leads omzetten in klanten en klanten uit het verleden opnieuw iets laten kopen.

Daarnaast is een groot voordeel van een e-mailmarketing tool dat je het kunt inzetten voor personalisatie. De kans is groter dat e-mails worden geopend, als deze een gepersonaliseerde onderwerpregel heeft. Veel tools kunnen je helpen om e-mails af te stemmen op de ontvangers.

Tot slot, misschien wel de belangrijkste reden om een e-mailmarketing tool te gebruiken: je kunt doelgericht werken. In de meeste tools kun je nieuwe gebruikers en mails automatiseren, zodat je veel tijd bespaart en fouten voorkomt.


Wat de juiste tool is voor jouw bedrijf hangt af van een aantal factoren:

  • Waar wil je de tool voor gebruiken? Wil je elke maand een nieuwsbrief sturen naar alle mensen op je lijst dan is je doel anders dan wanneer je met gesegmenteerde funnels wilt werken?
  • Hoe groot is je bereik? Is je bereik niet zo groot dan kies je voor een andere tool dan wanneer je duizenden mensen op je mailinglijst hebt staan.
  • In welke taal is klantenservice beschikbaar?

Er zijn veel verschillende emailmarketing tools. Welke is dan de juiste voor jouw marketingstrategie? Hiervoor kun je letten op de volgende criteria:

  1. De prijs verschilt per tool. Over het algemeen geldt: hoe groter het mailbestand is, hoe duurder de tool. Voor sommige tools betaal je twee tientjes, voor andere tools zit je al snel aan honderden euro’s.
  2. De mails moeten een aantrekkelijk design hebben. Het is dan ook belangrijk dat de tool je helpt om - gemakkelijk (!) - een mooi design in elkaar te zetten.
  3. Zoals hiervoor al even benoemd: veel tools hebben de mogelijkheid tot automatisering. Dit maakt je leven een stuk makkelijker.

Als we naar bovenstaande criteria kijken, zijn er - wat ons betreft - vijf tools die hierin uitblinken. Mailchimp, MailBlue, Drip, MailerLite en Enormail hebben een mooie prijs, zijn makkelijk in te stellen en hebben de mogelijkheid tot automatisering. Laten we even dieper duiken in deze tools, inclusief voor- en nadelen.

Voordelen

Nadelen

Mailchimp

Mailchimp biedt een aantal sjablonen die je gemakkelijk kunt aanpassen met eigen teksten, kleuren en foto’s.

Mailchimp is gratis tot 2000 contacten. In de gratis versie zullen ze echter wel hun eigen logo onderaan de emails opnemen.

De WordPress en PayPal integraties op Mailchimp werken niet altijd even goed. Daarnaast zijn Mailchimp templates makkelijk aan te passen, maar de mails zien er vrij simpel uit. Om een aantrekkelijke nieuwsbrief te maken, zal je dus wel wat tijd vrij moeten maken.

Mailblue / Active Campaign

MailBlue is de Nederlande versie van Active Campaign. Mailblue heeft veel templates en funnels voor je klaargezet. In mooie designs. Een groot deel van het werk is dus al voor je gedaan.

Met MailBlue kun je, net zoals bij Mailchimp, je funnels automatiseren en segmenteren. Op de lange termijn scheelt je dit veel tijd.

MailBlue is uitgebreid. Daarom is het wel iets lastiger om te werken met MailBlue dan met Mailchimp, want het kost nu eenmaal wat tijd om de software te leren begrijpen.

Anderzijds, wil je serieus aan de slag en grote stappen maken? Dan is Mailblue een uitstekende keuze.

Drip

Drip heeft een duidelijke focus op e-commerce. Met een Drip campagne kun je doen aan klantrelatiebeheer door gepersonaliseerde mailcampagnes ter sturen. Denk bijvoorbeeld aan mails over verlaten (online) winkelmandjes.

Vergeleken met alternatieven, is Drip iets duurder, vooral voor bedrijven met korte mailinglijsten.

MailerLite

MailerLite biedt een gratis abonnement aan. Geen trial: het abonnement blijft gratis. Er is ook een betaalde versie, inclusief templates en livechatondersteuning.

MailerLite kost wel even wat tijd om volledig te begrijpen.

Enormail

Enormail templates zijn gemaakt door ICT-ers én online marketeers. De tool is hierdoor gericht op conversie. Ook biedt Enormail mogelijkheden tot automatisering. Daarnaast is Enormail Nederlands.

Hoewel je wel een funnel kunt instellen, kun je hier geen visueel overzicht van zien.

Moet je een email marketing tool gebruiken? Absoluut. Voor een kleine prijs per maand werk je efficiënter en effectiever. Als je er éénmaal je tijd in investeert door automatiseringen in te stellen, wordt het werk automatisch voor je gedaan en is er geen ruimte voor menselijke fouten.

Op de site van Switchom vind je super relevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen


Over de schrijver
Reactie plaatsen