Give-away of weggever inzetten in emailmarketing
E-mailmarketing blijft een belangrijk onderdeel van een effectieve marketingstrategie. Als zo veel mogelijk websitebezoekers hun gegevens achterlaten, kun je ze omzetten tot betalende klanten met behulp van de juiste e-mails.
Op veel websites kun je aanmeldformulieren vinden. Bijvoorbeeld in een pop-up, onderaan de pagina of geïntegreerd in blogartikelen, met als doel om zo veel mogelijk mailadressen te verzamelen. Helaas is dit vaak niet genoeg.
Tegenwoordig geven bezoekers niet graag hun gegevens op. Zeker niet zonder dat ze daarvoor iets terugkrijgen. Om deze reden moet je de bezoeker een reden geven om zijn of haar gegevens achter te laten. Een goede manier om ze over de streep te trekken, is het inzetten van een giveaway.
Wat is een giveaway?
Een giveaway is een gratis product of service wat je weggeeft aan de inschrijver. Wat het cadeau precies is, hangt af van jouw bedrijf. Het belangrijkste is dat het voor de potentiële klant belangrijk is, en past bij jouw bedrijf.
Enkele voorbeelden van weggevers zijn
- whitepapers,
- e-books,
- case studies,
- webinars
- kortingen
- gratis trials bij (software) producten
- gratis trainingen
Als we een giveaway koppelen aan e-mailmarketing, ruilen bezoekers hun naam en e-mailadres tegen een giveaway. Hiermee creëer je een win-winsituatie: jij ontvangt mailadressen, hij of zij ontvangt een cadeau. Met dit mailadres kun je effectief gebruikmaken van e-mailmarketing en de lead omzetten in een betalende klant.
Wat is het doel van een giveaway?
Mailadressen zijn waardevol. Het doel van je giveaway is dan ook om mailadressen te verzamelen, zodat je daar later resultaten uit kunt behalen.
Doordat mensen je weggever downloaden groeit je mailinglijst waardoor je bereik groter wordt. Je kunt een grotere groep op een dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse basis bereiken met jouw mails. Hier kun je nieuwe klanten en verkopen uit halen.
Daarnaast kun je een funnel opzetten naar aanleiding van de giveaway. Mensen die zich inschrijven voor de giveaway, zijn geïnteresseerd in jouw bedrijf of het product wat je verkoopt. Met een vooraf uitgedachte strategie, kun je voor deze leads een funnel opzetten.
Kortom: een weggever is een mooie start van je customer journey!
Een investering krijg je terugbetaald
De laatste reden om een giveaway in te zetten is ook wel de belangrijkste. Ken je het gezegde ‘als je kunt delen, kun je ook vermenigvuldigen’? Bij e-mailmarketing werkt dit niet anders. Het is een investering om iets gratis weg te geven: uiteindelijk zal het zich terugbetalen. Dit doe je door het vertrouwen van je klanten te winnen. De belangrijkste component van elke nieuwe relatie is het opbouwen van vertrouwen.
Een giveaway is het startpunt van de nieuwe relatie met jouw potentiële klant. Met de giveaway bewijs je aan de potentiële klant dat jij waarde levert, en deze waarde graag gratis deelt. Op deze manier bouw je vertrouwen en loyaliteit op. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat potentiële klanten het liefst kopen van een bedrijf dat ze vertrouwen, en waarvoor ze een bepaalde loyaliteit voelen.
Welke weggever zet je in voor je opt-in campagne?
Zoals je hierboven hebt gelezen zijn er verschillende mogelijkheden voor de inzet van een weggever. Per type weggever is de drempel om te downloaden anders. Mensen schrijven zich sneller in voor een PDF / e-book dan voor een challenge waar ze tijd voor moeten reserveren. In principe geldt: hoe lager de drempel, hoe lager de kosten. Voor beide uitgangspunten valt iets te zeggen.
We hebben dit voor je in een schema gezet.
Is de drempel voor je weggever hoog?
- Waarde giveaway: hoog
- Hoeveelheid leads: laag
- Kwaliteit leads: hoog
- Kosten per lead: hoog
Is de drempel voor je weggever laag?
- Waarde giveaway: laag/hoog
- Hoeveelheid leads: hoog
- Kwaliteit leads: laag
- Kosten per lead: laag
Je ziet hier dat een weggever met een hoge drempel minder leads oplevert. Ook betaal je meer geld per lead. Aan de andere kant zijn je leads van hogere kwaliteit waardoor de leads meer opleveren. Onderaan de streep heb je meer aan een funnel met een hoog engagement dan aan een grote mailinglijst met inschrijvers die niet betrokken zijn.
Hoe krijg je inschrijvingen voor je weggever?
Een weggever kan dus effectief zijn voor je marketingstrategie. Maar dan moet je wel mensen vinden die zich inschrijven voor de giveaway. Uiteraard is het slim om de weggever op je website en social media te zetten, maar is dit niet genoeg. Door Facebook, LinkedIn of Instagram advertenties kun je de giveaway boosten.
Op al deze platforms kun je eenvoudig en gericht adverteren. In de advertentie vertel je iets over de giveaway, waarna de potentiële klanten worden doorgestuurd naar jouw website. Zo kun je in korte tijd een groot publiek bekend maken met jouw giveaway.
Tip! Je kunt adverteren, zonder dat het je een cent kost. Dit doe je met het Self Liquidating Offer. Op deze manier verdien je - met je aanbieding - je advertentiekosten terug.
Wat is nodig voor een goede giveaway?
Een giveaway klinkt simpel: je verzint een product en geeft dit weg. In principe is het dit ook, maar om een giveaway effectief in te zetten, zodat je er ook later resultaten uit haalt, moet je er wel wat tijd in investeren. Als je onderstaand proces volgt, moet het wel goed komen met jouw giveaway.
Uiteraard begin je met het maken van de weggever. Belangrijk hierin is dat het cadeautje relevant is voor de klant, en dat het past bij jouw bedrijf. Als jij bijvoorbeeld een ondernemerscoach bent, en vervolgens een interieurproduct weggeeft als giveaway, is dat natuurlijk een leuk cadeau: maar niet relevant voor jouw doelgroep en niet gelinkt aan jouw diensten.
Veel beter zou het bijvoorbeeld zijn om voor een e-book als gratis weggever te kiezen. Het e-book zou tips kunnen bevatten over mentale gezondheid. Iedereen die dit e-book aanvraagt, is geïnteresseerd in mentale gezondheid, en misschien ook wel in jouw diensten. Daarnaast is het nu makkelijk om de link te maken met jouw bedrijf en diensten.
Zorg dat de giveaway relevant is
Wat jouw giveaway ook wordt: zorg dat het relevant is voor de klant en voor jouw bedrijf. Met de giveaway wil je waarde leveren. Of het nu een product of kennis is: zorg dat je met je give away aan de (potentiële) klant laat zien dat jij waarde levert.
Oprecht waarde weggeven
Je ziet dat er tegenwoordig veel weggevers worden aangeboden. Om een verschil te maken raden we aan om te werken met een gratis weggever waarin je ongelooflijk veel waarde geeft. Hiermee creëer je sympathie en wederkerigheid.
Een goede optin-pagina
Vervolgens ga je aan de slag met je website. Op de website maak je een optin-pagina. Via deze pagina kunnen potentiële klanten hun weggever bij je aanvragen. Bezoekers zullen hun gegevens niet zomaar achterlaten, dus een bezoeker moet overtuigd worden op deze pagina. Je overtuigt je potentiële klanten van de waarde van de giveaway, zodat ze aan het eind van de pagina zonder twijfel hun gegevens achterlaten in ruil voor de weggever.
Nu je deze gegevens hebt, kun je écht aan de slag met jouw e-mailmarketing. Wil je goed voorbereid zijn, dan is het goed om - al voor het adverteren met de giveaway - een funnel klaar te hebben staan in een e-mailmarketing tool. Zo kun je de klant gedurende enkele dagen of weken overtuigen van jouw (betaalde) producten.
Welke tools gebruik je voor emailmarketing?
Waar e-mailmarketing vroeger misschien nog een vervelend klusje was, is het nu - met behulp van de juiste tools - zo gebeurd. Deze tools helpen je met het design van een mail, het bijhouden van maillijsten en het automatiseren van funnels. Dus als je deze eenmaal hebt gecreëerd, blijft het funnel automatisch lopen!
Onze favoriete e-mailmarketing tools zijn Mailchimp en Mailblue. Wil je meer weten over deze (en andere!) tools?
De vervolgstap: omzet!
Heb je een goede weggever en voldoende inschrijvingen op de mailinglijst? Dan is het tijd omzet uit je e-mailadressen te halen. De eerste mogelijkheid dient zich al aan voordat de eerste mail verzonden is door het Self Liquidating Offer. Daarna ga je aan de slag met producten die je verkoopt via de funnel.
Het gaat altijd om het totaalplaatje. Het is van belang dat je in kaart brengt:
- wat een lead kost.
- hoeveel mensen op je mailinglijst je SLO kopen.
- hoeveel mensen op de mailinglijst de andere producten kopen.
Uiteindelijk krijg je inzicht in de life time value van een klant. Dit bepaalt hoe rendabel adverteren is.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:
- Facebook statistieken analyseren: waar moet je precies naar kijken?
- Tien thuiswerktips van de Switch Tribe
- Facebook marketing voor webshops
Marketing uitbesteden
Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.
Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!