Reclame via Facebook
Ook al loopt het aantal gebruikers van Facebook in Europa sinds vorig jaar terug, nog steeds maken hier ontzettend veel mensen gebruik van. Het is namelijk nog steeds verreweg het grootste sociale netwerk op basis van actieve gebruikers. Het kan voor bedrijven dan ook een goed idee zijn om reclame via Facebook te maken. Hoe gaat dit in zijn werk? Gebruikers zien op hun tijdlijn allang niet meer de meest recente input, het is tegenwoordig zo dat Facebook bepaalt wat je wanneer te zien krijgt. Speciaal voor de gebruikers gemaakt door het Facebook algoritme.
Gebruik en inzet door bedrijven
Het Facebook algoritme heeft dus ook gevolgen voor jouw merk en bedrijf, gebruikers krijgen niet automatisch te zien wat jij post. Je komt er als bedrijf vaak niet onderuit om gebruik te maken van een Facebook campagne. Hier heeft Facebook goed op ingespeeld, er is een eenvoudig systeem om een Facebook advertentie te maken waar je makkelijk rendement uit haalt. Je hebt als bedrijf geen heel groot budget nodig om je doelgroep te bereiken, en dit is natuurlijk wat je graag wil!
Wat zijn de kosten voor Facebook Adverteren?
Je kan zelf aangeven wat je wil uitgeven voor je Facebook campagne, dit kan van bijvoorbeeld 5 euro per week tot 50.000 euro per week. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Bij sommige geavanceerde opties is een minimumbedrag vastgesteld, je komt dit vanzelf tegen als je ermee gaat stoeien. Er zijn twee manier om je Facebook adverteren kosten te bepalen, zo kan je ervoor kiezen voor een “totaal uitgegeven” bedrag of de “kosten van elk resultaat dat je krijgt”. De eerste optie beheer je via je budget, de tweede via je bod strategie.
Tips om een goede Facebook advertentie te maken
De truc is om het simpel te houden, Facebook biedt verschillende soms geavanceerde opties zoals video’s en carrousels. Deze komen op de Facebook gebruikers echter ook sterker over als advertenties en hierdoor is het doorklikpercentage meteen ook een stuk lager. Een tweede tip is om de ontwerpaanbevelingen serieus te nemen, dit om ervoor te zorgen dat je advertentie er ook daadwerkelijk professioneel uitziet. Denk hierbij aan foto’s met de goede verhoudingsmaten en in de juiste resolutie. Het is ook altijd een leuk en efficiënt idee om een soort van win actie aan je advertentie te koppelen, zeker als je de gebruikers hierbij kan aansporen iets te gaan doen. Als laatste blijkt de “meer informatie” knop de hoogste doorklikfrequentie te hebben, verwerk deze dus zeker ergens in je reclameontwerp.
Wat levert het uiteindelijk op?
Facebook draait meer dan om directe winst, bijvoorbeeld om de relatie met de (potentiële) klant te verbeteren, dit is natuurlijk lastig meetbaar. Ook zijn advertenties een goede manier om meer naamsbekendheid op te bouwen of bezoekers naar je website te sturen. Stuk voor stuk belangrijke punten die uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk meer winst voor je bedrijf zullen opleveren.
Ook al loopt het aantal gebruikers van Facebook in Europa sinds vorig jaar terug, nog steeds maken hier ontzettend veel mensen gebruik van. Het is namelijk nog steeds verreweg het grootste sociale netwerk op basis van actieve gebruikers. Het kan voor bedrijven dan ook een goed idee zijn om reclame via Facebook te maken. Hoe gaat dit in zijn werk? Gebruikers zien op hun tijdlijn allang niet meer de meest recente input, het is tegenwoordig zo dat Facebook bepaalt wat je wanneer te zien krijgt. Speciaal voor de gebruikers gemaakt door het Facebook algoritme.
Gebruik en inzet door bedrijven
Het Facebook algoritme heeft dus ook gevolgen voor jouw merk en bedrijf, gebruikers krijgen niet automatisch te zien wat jij post. Je komt er als bedrijf vaak niet onderuit om gebruik te maken van een Facebook campagne. Hier heeft Facebook goed op ingespeeld, er is een eenvoudig systeem om een Facebook advertentie te maken waar je makkelijk rendement uit haalt. Je hebt als bedrijf geen heel groot budget nodig om je doelgroep te bereiken, en dit is natuurlijk wat je graag wil!
Wat zijn de kosten voor Facebook Adverteren?
Je kan zelf aangeven wat je wil uitgeven voor je Facebook campagne, dit kan van bijvoorbeeld 5 euro per week tot 50.000 euro per week. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Bij sommige geavanceerde opties is een minimumbedrag vastgesteld, je komt dit vanzelf tegen als je ermee gaat stoeien. Er zijn twee manier om je Facebook adverteren kosten te bepalen, zo kan je ervoor kiezen voor een “totaal uitgegeven” bedrag of de “kosten van elk resultaat dat je krijgt”. De eerste optie beheer je via je budget, de tweede via je bod strategie.
Tips om een goede Facebook advertentie te maken
De truc is om het simpel te houden, Facebook biedt verschillende soms geavanceerde opties zoals video’s en carrousels. Deze komen op de Facebook gebruikers echter ook sterker over als advertenties en hierdoor is het doorklikpercentage meteen ook een stuk lager. Een tweede tip is om de ontwerpaanbevelingen serieus te nemen, dit om ervoor te zorgen dat je advertentie er ook daadwerkelijk professioneel uitziet. Denk hierbij aan foto’s met de goede verhoudingsmaten en in de juiste resolutie. Het is ook altijd een leuk en efficiënt idee om een soort van win actie aan je advertentie te koppelen, zeker als je de gebruikers hierbij kan aansporen iets te gaan doen. Als laatste blijkt de “meer informatie” knop de hoogste doorklikfrequentie te hebben, verwerk deze dus zeker ergens in je reclameontwerp.
Wat levert het uiteindelijk op?
Facebook draait meer dan om directe winst, bijvoorbeeld om de relatie met de (potentiële) klant te verbeteren, dit is natuurlijk lastig meetbaar. Ook zijn advertenties een goede manier om meer naamsbekendheid op te bouwen of bezoekers naar je website te sturen. Stuk voor stuk belangrijke punten die uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk meer winst voor je bedrijf zullen opleveren.