Adverteren op social media is vandaag de dag haast onvermijdelijk als ondernemer. Het is niet verstandig om dat zomaar in het wilde weg te doen. Je kunt het beste een social media strategie opzetten. Daarmee is de kans dat je succesvol bent met social media vele malen groter.
Het leidt onder andere tot meer volgers op social media en indirect ook meer bezoekers op je website. Bovendien genereer je meer leads en vergroot je ook automatisch de naamsbekendheid van je merk.
Een goede social media strategie bestaat uit verschillende onderdelen. Je kunt het natuurlijk zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Er zijn echter enkele onderdelen die er altijd in terug moeten komen.
Zo is het allereerst ontzettend belangrijk om je doelgroep te kennen en dit ook op papier te zetten. Probeer je doelgroep zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven, waarbij je ook de verlangens, interesses en uitdagingen van de ideale klant beschrijft. Dit kun je het beste doen door persona's te ontwikkelen.
De tweede stap van een social media strategie opzetten is om social media doelstellingen te formuleren. Elke activiteit die je onderneemt op social media moet eigenlijk een doel hebben. Dat kan over meer bezoekers voor je website gaan maar ook over meer betrokkenheid via social media of meer naamsbekendheid.
Social media strategie opzetten Centraal bij het opzetten van een goede en effectieve social media strategie moet het delen en plaatsen en waardevolle en relevante content zijn. Probeer je als ondernemer of bedrijf te positioneren als een expert op een bepaald gebied door goede tips en adviezen te geven. Mensen zullen je al snel waarderen als een waardevolle bron van informatie.
Een social media strategie opzetten kan nooit zonder rekening te houden met het sociale aspect. Zorg dat je altijd sociaal bent door actief te zijn op de verschillende platformen en neem dit ook vooraf in je strategie op. Wees actief en ga conversaties aan met mensen. Reageer op berichten van andere berdrijven of mensen en deel andermans content. Laat zien dat je aanwezig bent!
Tot slot is het ook belangrijk om de resultaten te meten. Je kunt allerlei doelstellingen stellen en veel geld uitgeven aan een social media strategie, maar je wil natuurlijk wel weten of het ook daadwerkelijk werkt. Daarvoor is meten onmisbaar. Zorg dan ook bij het stellen van de doelstellingen al dat deze meetbaar zijn en houd je goed aan de meetmomenten die je vooraf stelt.