Wat is social media marketing? Het is een vraag die steeds vaker gesteld wordt door ondernemers en bedrijven die daar nog geen gebruik van maken. Deze groep wordt overigens steeds kleiner aangezien het zeer effectief is om bij de marketing gebruikt te maken van social media.
Het merendeel van de mensen in Nederland en België is actief op social media en je zou natuurlijk wel gek zijn als je daar als ondernemer niet op inspeelt. Op de vraag wat is social media marketing is een kort en helder antwoord te geven. Het is een marketing techniek waarbij social media het kanaal is. Social media wordt dus in gezet om bepaalde marketing doelstellingen te bereiken.
Het is één van de meest interactieve vormen van marketing, omdat er via social media vaak een dialoog wordt aangegaan met de klanten of toekomstige klanten. Uit verschillende onderzoeken is inmiddels gebleken dat social media marketing één van de meest effectieve vormen van marketing is die je op dit moment kunt inzetten. Wanneer je op de juiste manier gebruik maakt van deze marketing techniek kan het behoorlijk wat geld opleveren voor de onderneming.
Werk volgens een plan! Wat is social media marketing is overigens niet de enige vraag die je jezelf moet stellen. Wanneer je gebruik wil maken van social media is het ook belangrijk om goed na te denken over de manier waarop je dat doet. Als je doelgroep bijvoorbeeld ouder is, is het niet altijd even slim om gebruik te maken van social media. En wanneer je dat toch doet, zijn er echt specifieke platformen waar mensen uit een leeftijdsgroep op te vinden zijn.
Doe dus vooraf goed onderzoek naar de verschillende platformen voordat je besluit om social media marketing te gaan gebruiken. Stel ook duidelijk doelen. Dat kan per onderneming of situatie namelijk weer heel anders zijn. Sommige bedrijven gebruiken social media voornamelijk om naamsbekendheid op te bouwen en om contacten te onderhouden met klanten en toekomstige klanten.
Andere bedrijven willen via social media ook daadwerkelijk mensen naar de website trekken en ervoor zorgen dat men een aankoop doet. Zodra je een doel, doelgroep en een platform hebt gedefinieerd kun je social media marketing daadwerkelijk inzetten. Je kunt dat overigens ook op meerdere platformen tegelijk doen.