Instagram marketing tips

Verandering van Instagram

Waar Instagram begon als een platform om foto’s te delen, is dit nu uitgegroeid tot een megabedrijf om merken te promoten. Instagram marketing is een belangrijk deel van social media geworden, vooral voor online bedrijven. Maar hoe gebruik je instagram nou op een goede manier zodat dit ook echt iets toevoegt aan je bedrijf?

 

Tips voor Instagram marketing

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om een Instagramprofiel op te bouwen dat er aantrekkelijk uitziet en een goede inhoud heeft. Gebruik kwalitatief goede foto’s en zeker als je een klein bedrijf bent is het hier zaak om op Instagram goed weer te geven wat voor soort bedrijf je bent en waar je voor staat. Hiervoor gebruik je in eerste instantie de biografie, kort en beknopt geef je hier de eerste informatie aan huidige en toekomstige volgers. Om eenvoudig gevonden te worden maak je hier gebruik van belangrijke zoekwoorden. Indien je bedrijf een eigen website heeft, kan je deze in de biografie weergeven. Ook is hier plek voor hashtags die passen bij jouw bedrijf of verwijzingen naar mensen waarmee je bijvoorbeeld samenwerkt. Verder is de keuze van de profielfoto een erg belangrijke, dit is wat je toekomstige volgers en potentiele klanten als eerste van jouw bedrijf te zien krijgen, eerder nog dan de biografie of uiteindelijk de daadwerkelijke foto’s.

 

Instagram reclame

Maar hoe gebruik je instagram om reclame mee te maken? Dit kan op verschillende manieren, je kan hier bijvoorbeeld 'stories' goed voor gebruiken. Bij Instagram stories blijven foto’s of filmpjes blijven 24 uur zichtbaar, als je ze promoot blijven ze langer zichtbaar. Stories zijn heel geschikt voor het promoten van diensten en/of producten. Het voordeel hier is dat je meer kan vertellen dan met de gewone foto’s op je profiel, het valt meer op en het is een goede manier om een connectie te maken met je volgers.

 

Zet wedstrijdvormen in!

Een andere effectieve manier om meer interactie te verkrijgen of producten te promoten op Instagram is het gebruik maken van wedstrijdjes of bijvoorbeeld weggeefacties. Over het algemeen zijn mensen hier dol op, en Instagram volgers zijn hierop geen uitzondering. Voorbeelden van in te zetten acties zijn bijvoorbeeld: fotowedstrijden of 30 dagen challenges. Gebruik voor zulke acties een speciaal bedachte hashtag, een hele goede manier om inbreng van volgers en andere Instagram accounts in te kunnen zetten en jouw merk te koppelen aan populaire onderwerpen. Starbucks bijvoorbeeld, bedacht een wedstrijd waar aan volgers gevraagd werd kunst te maken op een Starbucksbeker en deze te delen via de hashtag #WhiteCupContest. Dit was een groot succes! Starbucks was veelvuldig in het nieuws, klanten gaven veel positieve reacties en het leverde ontelbaar veel posts op. De winnaar van de wedstrijd kreeg uiteindelijk een waardebon van 300 dollar. Instagram biedt ontzettend veel mogelijkheden voor álle bedrijven, van klein tot groot, om zich te profileren en de aandacht te trekken van volgers en dus potentiele klanten!

 
Reactie plaatsen