Social Media: het is voor heel veel mensen de belangrijkste bron van nieuwsvoorziening en daarnaast doen ook heel veel mensen contact op via de verschillende social media platformen. En daar blijft het niet bij. Ook professioneel worden social media kanalen steeds vaker ingezet. Dat is ook niet zo heel vreemd.
Social media biedt namelijk ontzettend veel kansen voor bedrijven. Je kunt op die manier eenvoudig en effectief in contact treden met (potentiele) klanten en daarnaast is het ook goed mogelijk om via social media te monitoren hoe de doelgroep over je bedrijf denkt en welke waarden en wensen je doelgroep heeft. Daar kun je vervolgens met gerichte campagnes via deze social media kanalen weer op inspelen. Maar welke sociale media zijn er eigenlijk? Wat zijn de grootst en meest bekende platformen en welke sociale media zijn er die wellicht de toekomst zijn?
Welke sociale media zijn er? Er zijn ontzettend veel verschillende sociale media kanalen. Dat biedt voor ondernemers alleen maar voordelen. Er is qua doelgroepen namelijk een heel duidelijk onderscheid te maken op talloze gebieden.
Zo zijn social media kanalen als Facebook en Twitter erg populair onder een wat oudere doelgroep terwijl Instagram en YouTube juist weer een veel jonger publiek trekken.
Ook op het gebied van wensen en voorkeuren is er een belangrijk onderscheid te maken. Instagram is bijvoorbeeld echt een foto en inspiratieplatform, terwijl Twitter veel meer om maatschappelijke discussies draait. Facebook is voor veel mensen een belangrijke informatiebron en draait om het contact met elkaar.
Er zijn echter nog veel meer verschillende sociale media. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Google Plus en Pinterest die dankzij de mobiele mogelijkheden een grote toekomst tegemoet kunnen zien. LinkedIn is hét zakelijke social media platform waar je jouw zakelijk netwerk kunt uitbreiden en onderhouden.