Conversiepercentage social media campagnes verhogen
01 maart 2022 
6 min. leestijd

Conversiepercentage social media campagnes verhogen

Als je social media campagnes hebt draaien, is het wel belangrijk om te meten of ze de verwachte resultaten behalen. Het resultaat van de campagne kun je gemakkelijk aan het conversiepercentage aflezen. Als je het conversiepercentage weet te verhogen, dan zorg je dat er - per uitgegeven euro aan advertenties - meer wordt verdiend. 

In deze blog gaan we je uitleggen hoe je het conversiepercentage van je social media campagnes kan verhogen. 

Wat is het conversiepercentage?

Het conversiepercentage van een social media campagne is de verhouding tussen het aantal mensen dat een social media advertentie ziet, en het aantal mensen dat uiteindelijk het door jou gekozen doel uitvoert. Dit kan dus gaan om een websitebezoek, aankoop of ingevuld contactformulier. 

Als je het conversiepercentage weet te verhogen, zorg je dus dat je per euro die je aan een advertentie uitgeeft, meer terugkrijgt. Heb jij bijvoorbeeld een conversiepercentage van 2%, met als doel om producten te verkopen? Als je dit conversiepercentage verhoogt naar 4%, verkoop je dubbel zo veel, voor hetzelfde advertentiebudget. 

Wat is het conversiepercentage?

Hoe meet je conversies?

Conversies kun je op verschillende manieren berekenen. Wij kijken zelf naar de ROAS, CPA en CPM. Het verbaast ons niets als deze afkortingen je weinig zeggen. We lopen door alle drie even kort heen:

ROAS

De ROAS staat voor Return on Ad Spend. Dit getal geeft dus de omzet aan die gemaakt wordt, gedeeld door de kosten van de advertenties. 

CPA

De CPA staat voor de kosten per aankoop. Dit getal geeft dus precies aan wat het je kost om een aankoop te realiseren. Dit is een belangrijke metric, maar geeft geen een compleet beeld. Je neemt namelijk de waarde van de aankoop hier niet in mee. 

Een voorbeeld hiervan is dat je een CPA van 10 euro hebt. Als je product 5 euro kost, is de CPA dus veel te hoog. Immers maak je 5 euro verlies. Maar als het product 100 euro kost, is de CPA juist heel goed. Je maakt dan 90 euro winst. 

CPM

De CPM staat voor de kosten per 1000 bereikte mensen. Social media advertenties werken op basis van veilingen, dus hoogte van deze kosten hangt af van een aantal factoren:

  • De grootte van de doelgroep. Hoe kleiner de doelgroep, hoe meer je betaalt per 1000 bereikte mensen. 
  • Concurrentie in het land wat je target met je advertenties. Zo zijn CPM’s in de Verenigde Staten vaak drie tot vier keer duurder. 
  • Concurrentie op het moment. Tijdens Kerst zijn er bijvoorbeeld veel bedrijven die aan de slag gaan met advertenties. De vraag, en hierdoor de prijs, gaan dus omhoog. De CPM is tijdens Kerst dus een stuk hoger. 
  • Bij een slechte relevantiescore. Als het social media kanaal erachter komt dat jouw advertentie niet relevant is (door slecht advertentiemateriaal of een lage interactie) zal de CPM omhoog gaan.

Benchmarkcijfers

Dit zegt je misschien nog vrij weinig. Wanneer is een conversieratio nu goed of slecht? Hier een aantal vergelijkingscijfers:

  • Gegevens achterlaten voor een e-book: 30-40%
  • Live webinars: 25-35%
  • Geautomatiseerde webinars: 10-20%
  • Sales van producten onder de 100 euro: 2-5%
  • Sales van producten tussen de 100 en 3000 euro: 0,5-1,5%

In het eerste geval van het e-book betekent dat dus dat zo’n 30-40% van degenen die de advertentie zien, uiteindelijk hun gegevens achterlaten voor een e-book. 

Conversiepercentage verhogen

Conversiepercentage verhogen

Gelukkig kun je, met enkele kleine aanpassingen, je conversiepercentage verhogen. Enkele manieren om dat te doen zijn het analyseren van de salespagina, het testen met campagnes en het opschalen van advertenties. 

Analyseer je opt-in pagina of sales pagina

Stel, jij ziet een leuke advertentie voorbij komen. De tekst en het beeld spreken je aan, en je klikt door. Ook de site ziet er goed uit, dus je gaat scrollen. Echter vind je het product dat je in de advertentie zag staan niet meer terug. Na een paar seconden denk je ‘laat maar zitten’. Begrijpelijk. 

Dit gebeurt helaas vaker. Een opt-in pagina of sales pagina die niet goed werkt of onoverzichtelijk is ingericht. De site maakt het de klant moeilijk, waardoor deze al snel afhaakt. Dit is ontzettend zonde, want je had de klant al bijna binnen. 

Probeer daarom eens in de zoveel tijd deze pagina’s weer even te analyseren. Is het nog wel duidelijk ingericht? Kun je producten makkelijk vinden? En werkt de betaalpagina goed? Foutjes die je hier kunt oplossen zijn eenvoudige manieren om je conversiepercentage snel te verhogen. 

Test je campagnes

Hebben jouw social media campagnes lagere conversiecijfers dan de bovenstaande benchmarkcijfers? Dan kunnen deze zeker omhoog. 

Analyseer regelmatig of jouw advertenties wel het beoogde resultaat behalen. Bereik je wel de juiste doelgroep? En adverteer je wel op het juiste kanaal? Bij social media advertenties is het een trial and error. Als iets niet werkt, is het slim om eens op een ander social media kanaal of een andere doelgroep in te zetten.

Opschalen van advertenties

Je kunt er ook voor kiezen om je advertenties horizontaal of verticaal op te schalen om het conversiepercentage te verhogen. 

Horizontaal schalen

Met horizontaal schalen kun je bestaande advertentiesets dupliceren om bestaande ad-sets te vertonen aan nieuwe doelgroepen. Hiervoor gebruik je dus je ‘oude’ advertenties. 

Een andere mogelijkheid is om de doelgroepen te vergroten van bijvoorbeeld 1% lookalike naar 2% of in sommige gevallen zelfs tot 5% of 10%.

Verticaal schalen

Bij het verticaal schalen zet je (geleidelijk) meer budget op bestaande advertentiesets. 

Algoritmes hebben vaak tijd nodig om te kunnen bijschakelen. In de meest optimale wereld verhoog je daarom het budget met maximaal 25% per dag. 

Als je hard op wil schalen, adviseren we om dat horizontaal te doen, of door een bestaande succesvolle campagne te dupliceren zonder de doelgroep aan te passen. Op die manier zorg je ervoor dat je de succesvolle ad-set niet beïnvloedt, maar wel het budget verdubbelt.

Soms kan het bij opschalen gebeuren dat de kosten per conversie stijgen. Dit is echter geen reden tot paniek. Focus je in plaats daarvan op de totale ROAS van je advertenties, deze kan bij hogere kosten per conversie namelijk nog steeds positief zijn.

Uiteindelijk is het dus nooit één cijfer dat het hele verhaal laat zien. Het gaat om de sweet spot tussen de ROAS, CPA en CPM.

Heb je deze blogs al gelezen?

Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Marketing uitbesteden

Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan. 

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen


Over de schrijver
Reactie plaatsen