Hoe genereer je een constante stroom aan leads en klanten met ads?
01 maart 2022 
7 min. leestijd

Hoe genereer je een constante stroom aan leads en klanten met ads?

Zichtbaar zijn is door advertenties op Google en social media voor elk bedrijf mogelijk. Maar constant zichtbaar zijn en leads binnenhalen? Dat lukt bij veel bedrijven nog niet.

Zo zien wij ook vaak bij onze klanten dat de stroom aan klanten op- en afloopt. Zodra ze aandacht besteden aan de verkoop, hebben ze klanten. Maar hebben ze een week vakantie vallen de klanten weer weg. Misschien herken je dit wel, en ben je juist op zoek naar consistentie.

Continue leads binnenhalen die je tot klant kunt maken; zo groeit je omzet pas echt. Gelukkig is het met advertenties mogelijk om een constante stroom aan leads en klanten binnen te halen. In deze blog gaan we je uitleggen hoe dat werkt.

Een eerste belangrijke stap is om je doelgroep goed inzichtelijk te krijgen. Wie zijn je potentiële leads en klanten? Wees creatief en verplaats je in de potentiële klant. Vind je dit lastig? Dan kun je een persona opzetten.

Op het internet zijn er meerdere tools te vinden die jou helpen met het vormgeven van zo’n persona. Deze tools stellen de juiste vragen, zodat je precies weet naar welke klant je op zoek bent.

Daarnaast is het belangrijk om te bedenken in welk stadium van de aankoop deze klanten zich bevinden. Iemand die al eens op jouw website is geweest, overtuig je makkelijkerndan iemand die nog nooit van jouw bedrijf of product heeft gehoord. Denk daarom dus goed na over de doelgroep in de verschillende stadia van het koopgedrag.

Zijn deze mensen aan het onderzoeken welk product een oplossing levert voor hun probleem? Of zijn ze al verschillende bedrijven aan het vergelijken? Of zijn ze juist al klaar om een aankoop te doen?

Specifieke communicatie

Deze verschillende stadia vragen om specifieke communicatie. Iemand die zich in de onderzoeksfase bevindt, zul je moeten vertellen over je bedrijf of product. Terwijl iemand die al bedrijven aan het vergelijken is, makkelijker overgehaald kan worden met een testimonial. Iemand die zich al in de aankoopfase bevindt, kun je over de streep trekken door bijvoorbeeld een korting aan te bieden.

Maak voor jouw doelgroep, en de drie verschillende stadia, uiteindelijk een specifieke advertentie.

Welk type ads moet jij gebruiken?

Maar welke type ads moet je eigenlijk gebruiken?

Google Ads

Via Google Ads kun je heel gericht mensen bereiken. Google advertenties komen, gebaseerd op de ingestelde zoekwoorden, nog boven de organische resultaten te staan. Je kunt op deze manier heel gericht mensen bereiken die op zoek zijn naar de producten of services die jij levert. Als je dit goed instelt, zorg je voor een constante stroom aan aanvragen die je geld opleveren.

Facebook Ads

Het grote voordeel van Facebook is dat het kanaal veel data over de bezoekers bijhoudt. Hierdoor weet Facebook precies wat de bezoekers wel én niet graag zien. Je kunt Facebook Ads goed gebruiken om mailinglijsten op te bouwen of tijdens een lanceringscampagne.

Youtube Ads

Youtube advertenties zijn de video’s die je ziet voordat je een Youtube video wilt bekijken. Als je een goede videomarketing hebt, is Youtube ideaal. Bezoekers worden gedwongen om de video te bekijken en je kunt in die tijd laten zien wat jouw bedrijf doet.

Pinterest Ads

Pinterest is een platform dat veel wordt gebruikt om inspiratie op te doen naar bijvoorbeeld interieur, recepten, kunst of outfits. Pinterest is daarom interessant voor bedrijven uit branches die hier iets mee te maken hebben, zoals styling of fotografie. Pinterest is niet het ideale kanaal voor directe conversie, maar wel voor naamsbekendheid.

Instagram Ads

Instagram is ook een populair platform om op te adverteren. Instagram is een visueel kanaal, dus het adverteren doe je hier vooral met foto’s en video’s. Over het algemeen wordt Instagram gebruikt door een iets jongere doelgroep dan Facebook.

SEO

SEO staat voor ‘search engine optimalization’. Als jij een SEO geoptimaliseerde website hebt, komt jouw website in de zoekresultaten van Google hoog te staan. Zonder advertentiebudget. Dit is een lange termijn strategie om continue leads en klanten te krijgen.

Soorten campagnes

Op deze kanalen kun je verschillende campagnes gaan opzetten. We maken hier het onderscheid tussen de evergreen campagnes, lanceringen en momentum marketing.

Evergreen campagnes

Veel van de content op het internet is voor korte tijd relevant. Denk aan trends, artikelen gerelateerd aan de actualiteit of een kort nieuwsartikel. Na een aantal dagen, weken of maanden is deze content niet meer relevant.

Evergreen campagnes zijn hier het tegenovergestelde van. Dit zijn campagnes die niet tijdsafhankelijk zijn. Met bijvoorbeeld een Facebook campagne en geautomatiseerd webinar creëer je een machine die voor jou al het werk doet, zonder dat je gebonden bent aan het moment. Het enige wat jij hoeft te doen, is de campagne optimaliseren zodat je de gewenste conversie behaalt.

Evergreen campagnes kosten uiteraard wel wat werk en kennis om goed in te stellen, maar later betalen ze zich uit.

Lanceringen

Een lancering is een kort piekmoment, waarin je veel aandacht voor je product vraagt. Tijdens een lancering doe je een actie om mensen jouw product te laten kopen. Veel ondernemers doen bij lanceringen een aanbod dat voor korte tijd beschikbaar is, zodat de potentiële koper druk voelt om het product snel te kopen.

Veel mensen denken dat lanceringen alleen bedoeld zijn voor nieuwe producten, maar het tegendeel is waar. Zelfs bestaande producten kun je oneindig vaak gaan lanceren.

Op deze manier kun je lanceringen gebruiken om een constante stroom aan leads en klanten binnen te halen. Je kunt een aantal keer per jaar een grote lancering doen (niet per se een nieuw product, maar gewoon een leuke aanbieding) om nieuwe groepen naar jouw bedrijf te trekken.

Momentum marketing

Ook momentum marketing kun je gebruiken om een constante stroom aan leads en klanten te genereren. Met momentum marketing vind je op een bepaald moment een haakje, wat jij linkt aan jouw product.

Denk bijvoorbeeld aan een kerstaanbieding tijdens de feestdagen, of een grappige post met de ‘dag van de …’.

Deze strategieën zorgen niet alleen voor een constante stroom aan leads en klanten, ze zorgen vooral voor rust. Door bovengenoemde campagnes weet je wanneer je omzet kunt verwachten.

De evergreen campagne zou moeten zorgen voor een constante stroom aan klanten, lanceringen zorgen voor een zelfgekozen moment aan extra klanten, en momentum marketing zorgt voor extra klanten tijdens dagen die relevant zijn voor jouw business.

Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen


Over de schrijver
Reactie plaatsen