Waarom je betaald adverteren moet integreren in je marketingplan
07 februari 2022 
6 min. leestijd

Waarom je betaald adverteren moet integreren in je marketingplan

Waar betaald adverteren vroeger vooral bestond uit billboards of tv- of radioadvertenties, vindt het grootste deel van de betaalde advertenties tegenwoordig online plaats.

En dat is niet zomaar. Geen enkele andere advertentie is zo efficiënt en effectief in te zetten als advertenties op social media of Google. Maak jij nog geen gebruik van betaalde online advertenties? Lees dan verder over waarom en vooral hoe je dit moet integreren in je marketingplan.

Waarom betaald adverteren?

Online adverteren biedt mogelijkheden die de ‘ouderwetse’ kanalen niet kunnen bieden. Laat je overigens niet afschrikken: zelfs met een klein budget kun je ontzettend veel resultaten halen uit online advertenties. Daarom zijn ze geschikt voor elk bedrijf: groot of klein, B2B of B2C, en met een grote of juist specifieke doelgroep.

Om je te overtuigen van het nut van online advertenties, hier een lijstje met de grootste voordelen:

Ze helpen je doel te bereiken

Wat je doel ook is, online advertenties kunnen je helpen dit doel te bereiken. Of je op zoek bent naar verkopen, leads of websiteverkeer; er is altijd een online advertentiesoort die hier het best bij past.

Je kunt de specifieke doelgroep bereiken

Met online advertenties kun je de specifieke doelgroep bereiken. Als je als marketeer het profiel van je klant kent, kun je een advertentie op maat tonen. Dat herken je misschien zelf ook wel.

Als je vaak op het internet zoekt naar nieuwe meubels, krijg je veel advertenties over meubels te zien.

Je krijg veel inzicht

Met online advertenties krijg je veel inzicht. Als je verschillende advertenties (eventueel op verschillende kanalen) plaatst, kun je precies zien welke advertentie beter werkt.

Je ziet waar potentiële klanten op klikken, hoe lang ze naar je video’s kijken, et cetera. Door deze gegevens, weet je precies welke advertenties jou leads opleveren. Ook leer je precies wat een lead, of klik, jou kost. Bij traditionele advertenties is dit veel lastiger na te trekken.

Online advertenties zijn flexibel

Binnen een paar klikken heb je de advertentie aangepast. Zie je dat een bepaalde advertentie niet goed loopt? Je kunt hem direct veranderen. Of zie je dat een advertentie veel kliks binnenhaalt? Dan kun je direct het budget verhogen.

Op deze manier kun je al je advertenties aanpassen tot ze optimaal presteren. Hierdoor is, als je de advertentie correct hebt ingesteld, er direct een ROI (return of investment). Je verdient dus direct aan je advertenties.

Online advertenties zijn ontzettend kosteneffectief

Bij een online advertentie weet je voor een precies wat je krijgt, en daar betaal je voor. Bij Google Advertenties betaal je bijvoorbeeld pas per klik. Bij social media advertenties kun je de doelgroep goed specificeren, een budget instellen én zien wat elke klik jou kost.

Waar de traditionele media je een vast bedrag laat betalen zonder duidelijke resultaten, is online marketing veel transparanter. Je betaalt voor wat je krijgt en krijgt dan ook inzicht in het aantal impressies en kliks.

Welke manieren van online adverteren zijn er?

Welke manieren van online adverteren zijn er?

Heb je besloten te gaan adverteren? Dan moeten we nu jouw advertentie(s) in gaan vullen. Er zijn best wat opties, dus het is belangrijk om hier van tevoren al goed over na te denken. Met het beste kanaal voor jouw doel weet je zeker dat je je advertentiebudget zo effectief mogelijk inzet.

We gaan hier in op de twee meestvoorkomende vormen van online adverteren: social media advertenties en Google ads.

Social media

Social media advertenties plaats je - zoals de naam al verklapt - op platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn of Pinterest. Laten we even dieper duiken in al deze platforms.

Facebook

Facebook heeft vandaag de dag nog steeds veel bezoekers. Van al deze bezoekers houdt Facebook veel data bij. Hierdoor weet Facebook veel over de likes en interesses van deze gebruikers. En deze informatie kun je gebruiken in je advertenties.

Op Facebook kun je je advertenties specificeren aan de hand van eigenschappen van de gebruikers. Zo weet je - voor een groot deel - zeker dat degenen die de advertentie zien, er ook daadwerkelijk geïnteresseerd in zijn.

Instagram

Ook adverteren op Instagram is ontzettend populair. Instagram is een visueel platform, dus adverteren gaat vooral met foto’s en video’s. Je stelt Instagram advertenties in via Facebook, dus de mogelijkheden zijn hier ongeveer gelijk aan de mogelijkheden op Facebook.

Instagram wordt over het algemeen gebruikt door een iets jongere doelgroep dan Facebook, dus houd dat in gedachten bij het kiezen van het juiste platform voor jouw advertentie.

LinkedIn

LinkedIn advertenties worden vooral gebruikt door business-to-business bedrijven. Verkoop je services of producten aan andere bedrijven? Dan is LinkedIn misschien een goede keuze om jouw advertentie op te plaatsen.

LinkedIn houdt, net als Facebook, veel data van zijn gebruikers bij, aan de hand van het profiel. Zo kan je de advertentie specifiek targeten op een  bepaalde industrie of functie.

Pinterest

Pinterest biedt ook advertenties. Zoals je misschien weet, is Pinterest een platform dat veel gebruikt wordt om inspiratie op te doen. Een voordeel aan het adverteren op  Pinterest is dat de advertenties zich onopvallend mengen met andere pins. De advertenties worden hierdoor minder snel ervaren als irritant of ongewenst.

Online adverteren met Google Ads

Daarnaast wordt Google Ads door veel online marketeers ingezet. Met Google Ads richt je advertenties op bepaalde zoekwoorden. De Google Ads komen bovenaan de zoekresultaten te staan, zodra een gebruiker dit zoekwoord op Google intypt. Hoe hoog je in de zoekresultaten komt te staan, hangt af van de concurrentie.

Google Ads werkt namelijk op basis van een soort veiling. In een concurrerende markt kan het zijn dat je advertentie maar een aantal keren wordt gezien. Een Google Ad is dus vooral geschikt als je bedrijf zich in een nichemarkt bevindt.

Verkoop je bijvoorbeeld droogbloemen in Rotterdam, kun je een advertentiebudget op de zoekwoorden ‘droogbloemen’ en ‘Rotterdam’ zetten, zodat de mensen die dit opzoeken, direct bij jouw winkel terechtkomen.

Wat bij jou past hangt af van het product

Welke manier het best bij jouw bedrijf past? Dat hangt af van het product. Is het een product wat duidelijk gelinkt kan worden aan een Google search opdracht? Begin dan met Google Ads. Bij een minder heldere vraag of het opbouwen van een merk kun je social media advertenties inzetten.

Uiteindelijk is het advies altijd om op termijn naar omnipresence toe te werken waarbij je zichtbaar bent op meerdere kanalen.

Hoeveel budget reserveer ik voor mijn advertenties?

Je begint met adverteren zodra je weet dat een product via de organische weg al (goed) verkoopt. Als je weet dat er vraag naar het product is, kun je met advertenties gas gaan geven. Starten met adverteren is het meest lastig. Het is lastiger om van 0 naar 100 te gaan dan van 100 naar 1000.

Wat online adverteren dan precies moet kosten? Dat is geen vraag waar we  1-2-3 antwoord op kunnen geven. De kosten hangen altijd van de doelgroep, het soort advertentie, de marge die je hebt op een product en het bedrag wat je mag uitgeven om een verkoop te realiseren. .Het grote voordeel van de huidige mogelijkheden in de advertentiewereld is de flexibiliteit. Met élk budget kun je adverteren. Of je nu 100 of 10.000 euro per maand aan je advertenties uit wilt geven.

Ons motto is: budget is een illusie. Maak altijd een marketingplan wat er voor zorgt dat je ongelimiteerd geld uit kunt geven. Doel is altijd om elke euro die je erin stopt terug te verdienen.

Stel advertenties effectief in

Waar het om gaat, is dat je je advertenties effectief instelt. Je kunt beter 500 euro uitgeven aan een effectief ingestelde advertentie, dan 5000 euro aan een advertentie die niet de juiste doelgroep bereikt. En hoe bereik je een optimaal ingestelde advertentie? Door de resultaten te monitoren.

Bekijk elke dag de resultaten en zie welke advertentie goed loopt. En welke minder goed loopt. Zie de eerste maanden dan ook echt als een testfase, met een lager budget. Als je op een gegeven moment ziet dat je resultaten behaalt uit je advertenties, kun je het budget gaan verhogen.

Heb je deze blogs al gelezen?

Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:

Marketing uitbesteden

Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.

Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!

Strategiesessie aanvragen


Over de schrijver
Reactie plaatsen