Werk jij met (online) offerte aanvragen? Dan kan het handig zijn om Google Ads in te zetten voor meer offerte aanvragen.
Via Google Ads kun je een duidelijke doelgroep definiëren, waardoor er (meer) waardevolle offerte aanvragen binnenkomen. Met als resultaat: veel nieuwe klussen!
Waarom inzetten op offerte aanvragen?
Offertes kun je inzetten als strategisch marketinginstrument. Het grote voordeel is namelijk dat een aanvraag voor een offerte een lage drempel is om overheen te stappen. De klant hoeft geen winkel in te lopen of direct contact op te nemen: hij of zij vraagt enkel om een prijs en weet precies waar hij of zij aan toe is. Een potentiële klant zal daarom eerder een offerte aanvragen, dan direct telefonisch of mailcontact opnemen. Hier kunnen we slim gebruik van maken.
Daarvoor kijken we eerst naar de fases van het aankoopproces. Campagnes voor nieuwe accounts werken wij uit vanuit drie fases. Fases waar klanten doorheen lopen van begin tot het eind van de aankoop.
De eerste fase is onderzoek
In deze fase is de potentiële klant op zoek naar informatie. Hij of zij heeft een probleem en is op zoek naar de oplossing. In deze fase is de conversie nog laag, want de klant zit nog niet ver in het aankoopproces.
De tweede fase is vergelijken
In deze fase heeft de potentiële klant een oplossing gevonden voor het probleem. Nu gaat hij of zij verschillende producten of services vergelijken. Denk aan het bekijken van reviews of het vergelijken van prijzen. Deze fase speelt een belangrijke rol in het proces om tot een aankoopbeslissing te komen.
De derde fase is de aankoop
In deze fase gaat de bezoeker specifiek op zoek naar het product of de dienst die het beste aan alle wensen voldoet. De prijs, kwaliteit, en uitstraling van de website spelen hier een grote rol.
De offerte aanvraag kunnen we inzetten voor potentiële klanten die in fase 1 of 2 zitten. Via de offerte kun je de klanten overtuigen van de waarde die je levert, door jouw prijs en voorwaarden vrijblijvend te delen.
Klanten binnenhalen met offertes
Hoe je de klanten vervolgens binnenhaalt? Via de Google advertentie komen bezoekers op jouw offertepagina. De klant heeft een probleem, bijvoorbeeld dat hij een verouderde badkamer heeft, en is op zoek naar een oplossing voor het probleem.
Hij weet inmiddels dat hij zijn badkamer gaat laten verbouwen en doet nu onderzoek naar het bedrijf dat hem hierbij het best kan helpen. De klant zoekt op Google naar ‘offerte badkamer Amsterdam’, klikt vervolgens op de Google Ads advertentie en vult de aanvraag in.
Nu ben jij aan zet. Je verzorgt de opvolging van de offerte. Hoe sneller de offerte in de mailbox van de klant ligt, hoe beter. Het liefst zelfs binnen een uur. De wens van de klant is dan namelijk nog vers in het geheugen. Ook opvolging is hierin key. Dezelfde dag kan je de klant nog bellen.
Denk hierbij ook na over het offerteformulier. Hoe meer je de klant vraagt in het offerteformulier, hoe lager het conversiepercentage zal zijn. Veel mensen hebben immers geen zin om veel vragen te beantwoorden. Anderzijds; de klanten die een lang formulier wél in willen vullen, zijn sneller geneigd tot aankoop.
Google Ads inzetten voor offerteaanvragen
Nu je begrijpt in welke fase de doelgroep zich bevindt en hoe je offerteformulier en -opvolging eruit ziet, kun je de Google Ads gaan inzetten.
Hierbij is het belangrijk om te onthouden dat je hierin competitie aangaat met andere bedrijven. Consumenten doen vaak een aanvraag bij twee tot drie bedrijven. Zorg dus in eerste instantie dat je minstens evenveel waarde levert als jouw concurrenten doen.
Waar is jouw klant naar op zoek?
Bedenk vooraf goed waar jouw klant naar op zoek is. Lever je een service of product op afstand? Dan is de locatie niet belangrijk en kun je een advertentie op de zoekwoorden ‘*geleverde service of product* offerte’ plaatsen. Lever je een service in of rondom het huis? Dan kan het wel weer waardevol zijn om de locatie in de zoekwoorden te benoemen. Dus ‘*geleverde service* offerte Amsterdam’.
Google Ads blijft altijd een trial and error. Begin daarom met een relatief laag advertentiebudget en hoog het op als je merkt dat je de juiste leads uit jouw advertentie haalt.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:
- Tien thuiswerktips van de Switch Tribe
- Facebook marketing voor webshops
- Facebook statistieken analyseren: waar moet je precies naar kijken?
Marketing uitbesteden
Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.
Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!