Heb jij een webshop? Dan heb je vast wel eens gewerkt met Google Ads, of nagedacht over de inzet van Google Ads. Dat is niet zomaar, want Google Ads zijn in de marketingstrategie van de gemiddelde webshop niet meer weg te denken.
Echter is er een groot verschil tussen en effectieve en ineffectieve Google advertentie. Er komt namelijk veel bij kijken; je moet de juiste zoekwoorden vinden, de juiste advertentieteksten schrijven en de campagnecijfers analyseren. In dit blog maken we je wegwijs in het doolhof van Google Ads voor webshops.
Google Shopping
Laten we beginnen bij de meest logische eerste stap: Google Shopping. Dit is de koopomgeving van Google, waar je direct de producten met een prijs erbij ziet staan. Waarschijnlijk ken je het wel, zo niet, zoek op Google even naar een product, en zie de producten-advertenties bovenaan de pagina staan.
In Google Shopping betaal je voor de positie. Betaal je meer dan je concurrenten? Dan staat jouw product op de beste positie.
Voor webshops is het gebruik van Google Shopping een absolute no-brainer. Google Shopping zorgt voor conversies, plus: alles is duidelijk meetbaar te maken. Hierdoor kun je de conversies op een gegeven moment gaan verhogen.
Remarketing
Bij remarketing laat je advertenties aan mensen zien die wel in je webshop geweest zijn, maar niet hebben gekocht. Deze advertenties kunnen ingericht worden op verschillende doelgroepen. Zo kun je een advertentie instellen voor mensen die wel iets in hun winkelmandje hebben liggen, maar niets hebben gekocht. Of mensen die op bepaalde productpagina’s zijn geweest.
De juiste zoekwoorden
Bij het inzetten van Google Ads is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te vinden. Zoekwoorden die zorgen voor conversies. Waarschijnlijk weet je wel dat, bij het inzetten van Google Ads, je advertenties worden getoond op basis van de zoekwoorden die jij hebt ingesteld. Daarom kunnen de gekozen zoekwoorden jouw advertentie maken of breken.
De juiste zoekwoorden vind je niet zomaar. Dit begint bij goed onderzoek doen, en ook na het instellen van de advertentie, het analyseren van de cijfers. Waar nodig, kun je de zoekwoorden altijd aanpassen.
Bij het vinden van de juiste zoekwoorden, is het belangrijk te bedenken waar de potentiële klant zich bevindt in het aankoopproces. In het aankoopproces loopt een potentiële klant namelijk door drie fases:
1. Onderzoek
De potentiële klant is zich bewust van een probleem en gaat op onderzoek uit. In deze fase wordt gezocht naar informatie. De conversie ligt hier nog laag.
2. Vergelijk
In deze fase weet de potentiële klant welke oplossingen er voor zijn of haar specifieke probleem zijn. Nu gaat hij of zij verschillende producten vergelijken, door naar de prijzen, reviews en website te kijken. Deze fase speelt een belangrijke rol in het proces om tot een aankoopbeslissing te komen.
3. Koop
In de laatste fase gaat de bezoeker specifiek op zoek naar het product of de dienst die het best aan alle wensen voldoet.
In welke fase wil jij de advertentie tonen?
Bedenk daarom bij het kiezen van de zoekwoorden goed in welke fase jij de klanten de advertentie wilt tonen, en via welke zoekwoorden je deze potentiële klant zou kunnen bereiken. In de onderzoeksfase gaat een potentiële klant op zoek naar algemene zoekwoorden.
Is hij op zoek naar een nieuwe houten tafel, zal de Google zoekopdracht waarschijnlijk ‘houten tafel (Amsterdam)’ zijn. Bevindt hij zich in de vergelijkingsfase, kan deze zoekopdracht er specifieker uit zien. Zoals ‘houten tafel met stalen poten Amsterdam goedkoop’, of iets dergelijks.
Verplaats je bij het bedenken van zoekwoorden dus echt even in de klant, zodat je je goed kunt inbeelden waar jij naar op zoek zou gaan.
Handige tips
Nu hebben wij als marketingspecialisten natuurlijk wat tips om zo veel mogelijk uit je advertentiebudget te halen. Twee van deze tips zijn het inzetten van responsieve zoekadvertenties, en het krijgen van gratis vertoningen in Google Shopping.
Responsieve zoekadvertenties (RSA)
Responsieve zoekadvertenties zijn zoekadvertenties waarbij je meerdere koppen en beschrijvingen aanmaakt. Google maakt hier vervolgens zelf combinaties van, en gaat hiermee testen. Zo zal er op een gegeven moment bijvoorbeeld uit komen dat een combinatie van kop A en beschrijving B zorgt voor de meeste conversies. Deze (beste) combinatie wordt vervolgens getoond aan de doelgroep.
Hoe je dit dan effectief inzet? Niet less, maar more is more. Maak veel verschillende koppen aan, waarin je de zoekwoorden verwerkt. Je hebt vervolgens de mogelijkheid om vier beschrijvingen aan te maken. Vul deze ook in (inclusief call to actions). Google gaat hierna zelf aan de slag met de analyse en optimalisatie.
Gratis vertoningen in Google Shopping
Vroeger kon je alleen via betaalde advertenties bovenin Google Shopping komen te staan. Inmiddels kun je ook gratis in de zoekresultaten belanden. Voor retailers die het moeilijk hadden door COVID-19, heeft Google nu namelijk Google Shopping Organic results geïntroduceerd.
Je belandt in deze resultaten door in je Google Merchant Center een product feed te creëren. Vul alle producten met genoeg data, zoals de omschrijving en prijs. Zet de optie Google Shopping Organic results aan, en profiteer - gratis! - van de voordelen van Google Shopping.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:
- Facebook marketing voor webshops
- Welke tools gebruik je voor je emailmarketing?
- Een effectieve funnel opzetten: wat zijn de voorwaarden?
Google Ads voor mijn webshop uitbesteden
Klinkt dit nog iets te lastig? Dat is niet gek, want zonder ervaring is Google Ads vrij ingewikkeld. Als advertenties niet optimaal worden ingezet, is dit ontzettend zonde van het advertentiebudget. Uiteindelijk kan het voordeliger zijn om Google Ads voor je webshop uit te laten besteden, met een budget dat optimaal besteed wordt.
Wij helpen je hier graag in. Door op verschillende kanalen in te spelen, zorgen we dat de doelgroep niet meer om jouw webshop heen kan. Neem vrijblijvend contact op, dan kijken we samen even naar de mogelijkheden.