Een funnel heeft als doel om van iemand die je product nog niet kent een koper te maken. Door een funnel in te richten in een e-mailmarketingtool neem je klanten aan de hand tijdens het verkoopproces van een product of dienst. Je wilt natuurlijk dat de funnel zo optimaal mogelijk is ingericht, zodat je van een groot deel van je potentiële klanten ook echt betalende klanten kunt maken.
De praktijk laat echter zien dat lang nog niet elk bedrijf de funnel juist inricht. Door veelvoorkomende fouten stapt een te groot deel van de potentiële klanten te vroeg uit. Zonde, want een optimale funnel werkt ontzettend effectief.
In dit blog gaan we in op de meest gemaakte fouten op het gebied van funnels. Herken jij je in één van onderstaande fouten? Plan even een paar uurtjes in om het aan te passen. Je krijgt er geen spijt van.
Hoe is een funnel opgebouwd?
Er zijn verschillende soorten manieren om een funnel op te bouwen. De meest voorkomende is het AIDA-model, daarom nemen we deze in dit blog even als voorbeeld. In dit model, gaat een potentiële klant door de funnels ‘awareness’, ‘interest’, ‘desire’ en ‘action’. Van de eerste kennismaking tot de uiteindelijke aankoop, zitten wat stappen.
De funnel laat de relatie zien die je met een potentiële klant opbouwt. Want voordat je verkoopt, is er vertrouwen nodig. En het vertrouwen in deze relaties bouw je met tijd op.
De grootste fouten
Bij funnels zien we vaak dezelfde soort fouten. In het kort leggen we uit waar je op kunt letten om de funnels te verbeteren.
Houd het simpel
Te vaak zien we dat mensen direct alle functies uit funneltools willen gebruiken. Dit is ingewikkeld, waardoor ze snel het overzicht in de tool verliezen. Houd het dus simpel!
Wij adviseren altijd om eerst te beginnen met een goede basis. Zodra de basis goed staat, kun je vanuit daar stap voor stap je effectieve funnel verder uitbouwen.
Personaliseer je funnel
Bij veel bedrijven wordt gedacht dat na de eerste kennismaking met een potentiële klant, er direct een aankoop uit zal komen. Toch gebeurt dit online bijna nooit.
Op het internet zijn er zó veel concurrenten te vinden dat potentiële klanten eerst nog eigen onderzoek gaan doen. Deze groep potentiële klanten zit nog in een oriënterende fase.
In deze fase is het belangrijk om een persoonlijke band met de potentiële koper op te bouwen. Hierdoor verhoog je namelijk het vertrouwen. En voor een aankoop van een product of service moet de klant jouw bedrijf vertrouwen.
Werken met segmenten
Je verbetert je funnel dus door te personaliseren. Hiermee zorg je dat je mails verstuurt die precies aansluiten bij de wens van de bezoeker. Dit doe je door te werken met segmenten, gebaseerd op wat de bezoeker doet:
- Klikt de bezoeker door?
- Opent de bezoeker de mails?
- Koopt de bezoeker een product?
- Welke onderwerpen vindt de bezoeker interessant?
Zie je bijvoorbeeld dat een potentiële klant heeft gekeken naar een bepaald product? Je zou dan een gepersonaliseerde mail kunnen sturen zodra dit product in de aanbieding is.
Je mailinglijst opschonen
Vaak zijn ondernemers trots op hun grote mailinglijst. Toch zegt de grootte van de mailinglijst niets, want het gaat om de relatie met de mensen op de lijst. Verwar het middel dus niet met het doel: het gaat om de verkopen die je uit de mails haalt, niet om het aantal mails dat je verstuurt.
Een vuistregel is dat je een euro per gebruiker per maand uit je mailinglijst moet kunnen halen. Het kan daarom waardevol zijn om de mailinglijst op te schonen.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door een aparte funnel te creëren, voor mensen die een tijd geen mail geopend hebben. Deze worden dan automatisch uitgeschreven van de lijst, waardoor je de lijst schoon houdt. Hierdoor verhoog je ook de opening rate van je mails.
Up-to-date funnel
Het enige wat je dan nog moet doen? Online marketing is altijd een work in progress. Als de funnel eens goed is ingesteld, belooft dat (helaas) geen succes voor de komende maanden of jaren.
Blijf je funnel goed in de gaten houden en ga eens in de zoveel tijd weer even door bovenstaande punten heen.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:
- Zero cookie toekomst: hoe te adverteren?
- Welke tools gebruik je voor emailmarketing?
- Self Liquidating Offer of Tripwire: adverteer zonder dat het geld kost
Marketing uitbesteden
Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.
Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!