Een Facebook advertentie opzetten, waar te beginnen?

Een Facebook advertentie opzetten, waar te beginnen?



Het adverteren voor bedrijven vindt steeds meer plaats via het internet. Vooral de marketing is leidend via sociale media, juist omdat zo veel mensen worden bereikt via een advertentie. Vrijwel iedereen zit immers op sociale media. De sociale media met de meeste gebruikers is toch wel het platform Facebook. Juist daarom is het zo belangrijk om ook te beginnen met het adverteren op Facebook. Toch is dit adverteren niet heel gemakkelijk en is enige uitleg benodigd tot het maken van een juiste advertentie op Facebook. Waar te beginnen wanneer jij succesvolle Facebook advertenties wilt maken?

Waar te beginnen?
Voordat je gaat beginnen met een Facebook advertentie opzetten, is het belangrijk te weten welke resultaten je wilt behalen met jouw advertentie. Ook moet je vooraf vaststellen welk budget je maximaal wilt uitgeven aan jouw Facebook advertentie en welke doelgroep jij specifiek wilt bereiken. Vervolgens kan een vijf-stappenplan worden aangehouden voor het opbouwen van jouw Facebook advertentie.

Stap 1: kies jouw marketingdoelstelling
Het begint allemaal bij de startpagina van Facebook. Selecteer bij de startpagina ‘Advertenties maken’ aan de rechterkant van het menu. Dit menu verschijnt door op het pijltje te klikken. Hierna kies je jouw doelstelling die jij vooraf hebt opgesteld voor de advertentie. Deze doelstelling beschrijft wat jij wilt bereiken met jouw advertenties. Deze doelstellingen vallen samen onder drie hoofddoelstellingen: het krijgen van conversies, het laten nadenken van de klanten over jouw producten of diensten en laten nadenken over jouw bedrijf. Wanneer deze doelstellingen zijn bepaald, kan een account worden aangemaakt om de advertenties mee te beheren.

Stap 2: jouw te bereiken doelgroep
Dit is het belangrijkste punt: het bepalen van jouw doelgroep. Hier kun jijzelf zo specifiek mogelijk in zijn. Hierbij kun je een selectie maken in geslacht, in leeftijd, maar ook in locatie. Wil je juist personen bereiken in heel Nederland, of alleen een bepaalde regio? Dit alles kun jij zelf bepalen en deze doelgroep zal jouw advertentie te zien krijgen.

Stap 3: instellen van een planning en budget
Vervolgens wordt een budget ingesteld en hierbij een planning gemaakt, zodat jouw budget niet direct opraakt. Zo kun je instellen voor een dagelijks budget, zodat deze maximaal wordt uitgegeven. Ook kun je kiezen voor een maximaal budget voor de advertentie zelf.

Stap 4: het vormgeven van jouw Facebook advertentie
Bij stap 4 wordt de opmaak bepaalt voor jouw advertentie. Zo kun jijzelf kiezen of je een video wilt laten zien of alleen een enkele afbeelding. Aan deze video of afbeelding kan vervolgens tekst worden toegevoegd en een eventuele ‘call to action’. Bij dit punt kun je jouw advertentie afronden!

Stap 5: bekijken van de resultaten door rapportages
Wanneer de advertentie enige tijd draaiende is, kun je de resultaten bekijken via de rapportages. Zo kun jij precies bijhouden hoe goed jouw advertentie is. Dit zijn resultaten met betrekking tot bereikte doelgroep, maar ook de hoeveelheid kliks op jouw advertentie.

Reactie plaatsen