Wat is LinkedIn? Kort gezegdis het antwoord op deze vraag is: een professionele online netwerksite, die je als ondernemer of bedrijf veel economische voordelen kan opleveren als je dit platform inzet voor marketingdoeleinden. Maar waarom is LinkedIn eigenlijk zo geschikt als marketingstrategie?
Wat is LinkedIn precies? De site is hoofdzakelijk bedoeld om als particulier professional of als bedrijf je zakelijke netwerk uit te breiden en contacten te onderhouden met vakgenoten, collega's of klanten.
Onderzoek uit 2017 heeft aangetoond dat een gemiddelde Nederlandse gebruiker van LinkedIn ongeveer 190 connecties heeft. De groei die LinkedIn in het afgelopen decennium heeft doorgemaakt, is meer dan imponerend. In 2011 telde dit Social Media-platform wereldwijd ongeveer 140 miljoen leden.
Het aantal accounts, zowel van individuele professionals als bedrijfsprofielen, nam in de jaren erna enorm toe. In 2017 doorbrak LinkedIn de grens van 500 miljoen leden.
Hoe kun je LinkedIn gebruiken voor Social Media Marketing? Nu de vraag 'Wat is LinkedIn?' beantwoord is, zoomen we in op de mogelijkheden van LinkedIn voor Social Media Marketing. Op welke manieren kun je dit platform slim benutten voor online marketing?
De belangrijkste mogelijkheden en voordelen van LinkedIn op een rijtje:
1. De omvang en het nationale en wereldwijde bereik van LinkedIn biedt ondernemers en mensen met een specialistische expertise optimale marketingkansen. Door het grote bereik is LinkedIn dus ideaal voor personal branding, het 'in de markt zetten van jezelf' als professional. Ideaal is bijvoorbeeld de mogelijkheid om op je LinkedIn-profiel referenties te plaatsen van vakgenoten.
2. Maar LinkedIn is meer dan een digitaal CV voor individuele zakenlieden of zzp'ers. Ook als onderneming kun je met LinkedIn je voordeel doen. Zo kun je een eigen professioneel bedrijfsprofiel aanmaken. Hiermee houd je de contacten in jouw bedrijfssector vers en blijf je op de hoogte van actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied. LinkedIn is dan ook een ideaal medium om je concurrenten een stap voor te blijven, of in elk geval bij te blijven.
3. Ben je op zoek naar geschikt personeel? Dan is het inschakelen van een detacheringsbureau of uitzendbureau tijdrovend en duur. Via LinkedIn kun je, via bestaande of zelfgemaakte expertisegroepen, eenvoudig vacatures plaatsen om heel gericht naar professionals die jouw bedrijf kunnen komen versterken.
4. Ten slotte kun je LinkedIn inzetten om je klantenbestand geïnformeerd en tevreden te houden. En natuurlijk uit te breiden door gebruik van slimme Social Media Marketing.