Overal zichtbaar zijn: op elk denkbare social media platform, maar ook offline. Het klinkt als lastig haalbaar, maar is in 2022 al realiteit. Via elk kanaal in beeld zijn, ook wel omnichannel marketing genoemd, wordt al door veel bedrijven gebruikt als manier om de aandacht van de klant vast te houden.
In dit blog duiken we dieper in omnichannel marketing en leggen we je uit hoe ook jij omnichannel marketing kunt inzetten voor jouw bedrijf.
Wat is omnichannel marketing?
Omnichannel marketing komt erop neer dat je als bedrijf op verschillende kanalen zichtbaar bent. Denk aan social media kanalen als YouTube, Google (SEO), Google Ads, LinkedIn, Pinterest, Facebook en Instagram. Maar ook offline kanalen.
Bij omnichannel marketing ervaart de consument geen verschillende kanalen meer, maar één bedrijf. Er is één uniforme ervaring, één prijs, één levertijd. Op elk kanaal krijgt de klant dezelfde ervaring en hetzelfde beeld van het bedrijf.
Wel kunnen de verschillende kanalen elkaar versterken. Verschillende kanalen hebben verschillende eigenschappen, elk met eigen mogelijkheden. Denk aan het verschil tussen offline marketing en Facebook marketing.
De aandacht van de consument is versplinterd
De reden waarom omnichannel nu zo nodig is, is dat de aandacht van de consument steeds meer versplinterd is. Waar we vroeger alleen reclame zagen op billboards, de radio en TV, zien we marketing nu elke dag, bijna heel de dag. Het is dus veel lastiger geworden om de aandacht van de consument vast te houden. Daarom is het van belang dat je via meerdere kanalen in beeld bent.
Een andere reden om omnichannel marketing in te zetten, is om het risico te spreiden. Als je als ondernemer afhankelijk bent van één kanaal, dan heb je een groot probleem als dit kanaal wegvalt. Dit zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren als je 80% van je verkopen binnenhaalt via Facebook ads.
Als je Facebook account vervolgens, om welke reden dan ook, wordt geblokkeerd, verlies je in één keer 80% van je omzet. Door te adverteren op verschillende kanalen, is het een veel minder groot probleem als één van deze kanalen wegvalt.
Omnichannel of multichannel marketing?
Misschien heb je eerder wel eens van multichannel marketing gehoord. Dat kan verwarrend zijn. Het verschil tussen omnichannel en multichannel marketing ligt in de afstemming van de ervaring.
Bij omnichannel marketing zijn de verschillende kanalen perfect op elkaar afgestemd. De klant bepaalt welk kanaal hij of zij gebruikt, maar vindt overal dezelfde informatie. Een voorbeeld is dat een klant een paar schoenen via Instagram advertentie voorbij ziet komen.
Ze klikt op de advertentie, komt in de webshop terecht en kan het product thuis laten bezorgen of in de winkel ophalen. Ook kan ze via de chat vragen stellen over het product. Of deze klant nu in de fysieke winkel of webshop is: de ervaring is hetzelfde.
De kanalen minder goed op elkaar afgestemd
Bij multichannel marketing zijn de kanalen minder goed op elkaar afgestemd. Het bedrijf bepaalt welke informatie welke klant ziet. De informatie verschilt hierdoor per platform.
Een voorbeeld is dat een klant een paar schoenen wilt kopen en in de app van de webshop kijkt. Vervolgens gaat ze naar de website, waar de prijs anders is dan in de app. In de fysieke winkel zijn de retourvoorwaarden weer anders dan die in de app. Per kanaal heeft deze klant een andere ervaring.
Waarom inzetten op omnichannel marketing?
Een omnichannel ervaring opzetten kost tijd. Maar de voordelen van omnichannel marketing maken dit het waard.
Omnichannel marketing creëert namelijk vertrouwen bij de consument. De consument kan gebruikmaken van het kanaal waar zijn of haar voorkeur ligt. De online en fysieke zichtbaarheid van je bedrijf geeft jouw bedrijf een gezicht, wat zorgt voor een connectie met het merk. Hierdoor behoud je bestaande klanten, omdat ze trouw blijven aan je bedrijf.
Daarnaast ben je met omnichannel marketing zichtbaar op de verschillende beslismomenten van een consument. De aankoop loopt namelijk in een proces. Vaak begint het bij een eerste Google zoekopdracht na het opmerken van een probleem, waarna een vergelijking komt tussen verschillende aanbieders, eindigend met de uiteindelijke aankoop.
Op alle punten goed zichtbaar
Als je inzet op elk kanaal, ben je in alle punten van dit aankoopproces goed zichtbaar. Vanaf de eerste Google zoekopdracht, omdat je in hebt gezet op Google Ads of SEO, tot het moment van aankoop in de app, website of winkel.
Tussendoor is je bedrijf zichtbaar op social media kanalen of via Google, zodat je ook tijdens de vergelijkingsfase top of mind blijft bij de potentiële klant.
De juiste omnichannel strategie
Het inrichten van jouw omnichannel strategie verloopt in twee stappen: het inzicht in de customer journey en het inrichten van de kanalen.
Eerst is de customer journey cruciaal. Je moet weten hoe jouw klanten zich bewegen. Waar bevinden ze zich tijdens het aankoopproces? Dit is ook wat customer journey betekent: de reis die de klant maakt vanaf het moment van het ontstaan van de behoefte naar een product tot aan de aankoop en after-service.
Met omnichannel strategieën kan je hier optimaal op inzetten, zodat je tijdens de gehele customer journey zichtbaar bent voor de klant: vanaf het moment van inspiratie tot na de aankoop.
In deze stap ga je dus nadenken over de stappen die een consument onderneemt en welke kanalen en touchpoints er nu nog ontbreken om aan de behoeften van de consument te kunnen voldoen. Hierna kun je elk kanaal zijn eigen functie toewijzen.
Het inrichten van de kanalen
Nu je hebt besloten welke kanalen je gaat implementeren, ga je aan de slag met het inrichten van de kanalen. Hierbij is het belangrijk om de doelgroep goed in gedachten te houden, want deze verschillen nogal per kanaal. Doe onderzoek naar de verschillende kanalen en kijk naar wat concurrenten doen.
Als alles eenmaal loopt, is het belangrijk om de resultaten te blijven meten en ontwikkelen. Alleen op die manier merk je wat specifiek voor jouw doelgroep werkt.
Zero cookie toekomst en omnichannel marketing
De zero cookie toekomst ligt op de loer. Binnen een jaar zijn third party cookies niet meer beschikbaar. Waar veel bedrijven nu retargeten via één kanaal, Facebook bijvoorbeeld, is dat in de nabije toekomst niet meer mogelijk. Het wordt dus lastiger om klanten te bereiken via dit ene kanaal.
Onze visie is daarom dat het - zeker in de toekomst - erom draait dat het totaalplaatje klopt. Van branding tot aanbod tot strategie. De omnichannel strategie sluit hier goed bij aan. De consument ervaart geen kanalen meer, maar één bedrijf, één gezicht, met één uniforme ervaring.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Switchom vind je superrelevante blogs rondom thema's als zoekmachinemarketing, adverteren via Facebook, Linkedin, Pinterest & Instagram, e-mailmarketing, funnels en copywriting. Heb je deze blogs al gelezen:
- Google Ads versus SEO: wat is de beste aanpak voor jouw website?
- Adverteren via Facebook of via Google: wat is de beste keuze?
- Adverteren in tijden van crisis: waarom en hoe?
Marketing uitbesteden
Sparren over de inzet van het juiste instrument voor jouw marketingstrategie. Switchom ondersteunt ondernemers in de meest uiteenlopende branches bij de online marketing strategie. Of je nu je Google Ads uit wilt uitbesteden of je Facebook Marketing wilt uitbesteden? Switch staat voor het verschil dat wij kunnen maken voor jouw business, een verschil van donker naar licht, van uit naar aan.
Bij Switchom kun je jouw volledige online marketingstrategie neerleggen. Gooi het maar bij ons over de schutting. Wij zorgen ervoor dat je jouw ideale doelgroep bereikt en een stroom aan nieuwe klanten binnenhaalt terwijl jij je in de tussentijd kunt focussen op waar jij goed in bent of energie van krijgt!