De Google AdWords Keywordplanner

Met de Planner van Google AdWords is het mogelijk om nieuwe zoekwoorden te vinden voor je services, producten of doelgroepen. Zo vind je niet alleen nieuwe bruikbare zoekwoorden, maar je kunt ook statistische gegevens weergeven. Denk hierbij aan zoekvolumegegevens. Aan de hand van deze zoekvolumegegevens kun je zien of de zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf.

Hoe werkt de Google AdWords Keywordsplanner?

Het is belangrijk om eerst in te loggen op je Ads-account. Vervolgens kun je op de button 'Tools en instellingen' klikken. Je ziet het woord 'Planning' verschijnen, onder dit woord staat de 'Zoekwoordplanner'.

Je vind het zoekvak bij 'Nieuwe zoekwoorden vinden', daar kun je woorden of woordgroepen invoeren. Je kunt woorden invoeren in het zoekvak 'Nieuwe zoekwoorden vinden', maar je kunt ook een URL van een wegpagina of een website invoeren. Wanneer je een item hebt ingevoerd, druk je na elk item op de button 'Enter'.

Als je alle items hebt ingevoerd in het zoekvak, kun je op de button 'Aan de slag' drukken. Nu krijg je talloze suggesties voor Keywords. De Planner kan je helpen bij het adverteren, omdat je zo nieuwe Keywords vind die bruikbaar kunnen zijn voor je bedrijf.

Hoe kan je de resultaten verfijnen?

Het is mogelijk om de zoekresultaten te verfijnen door onderscheid te maken tussen je resultaten. De eerste mogelijkheid is om je resultaten te targeten. Door de instellingen in het venster 'Targeting' aan te passen, kun je zelf kiezen welke zoekwoorden je weer wilt geven. Zo kun je bij 'Locatie-instellingen' een geografische locatie, zoals een bepaald land, regio of plaats kiezen of de hele wereld door voor 'Alle locaties' te kiezen.

Daarnaast kun je ook kiezen voor een bepaalde taal, dit kun je ook bij je instellingen aanpassen onder 'Taalinstellingen'. Ook kun je in de instellingen je 'Netwerkinstellingen' aanpassen.

Daarnaast is het mogelijk om je resultaten aan te passen aan de tijd van het jaar wanneer je je campagne uitvoert. Dit doe je met de periodefunctie, waarmee je een periode aanpast om trends tussen zoekwoorden weer te geven en suggesties te vinden voor zoekwoorden die tijdens bepaalde periodes bruikbaarder zijn.

Het is ook mogelijk om je resultaten te filteren met het filterpictogram boven de resultatentabel. Door te filteren op 'zoekwoordtekst', 'concurrentie', 'vertoningspercentage van advertentie', et cetera kun je zoekwoorden zeer gemakkelijk filteren.

Bovendien kun je met de Keywordplanner op verschillende manieren zoekwoorden uitsplitsen.

Denk hierbij aan het splitsen op mobiele trends, overzicht per apparaat of overzicht per locatie. Zo kun je een duidelijk beeld krijgen van welke zoekwoorden je het best kunt inzetten voor je bedrijf en welke je het beste kunt gebruiken voor het adverteren.

Samengevat

Alles overziend is de AdWords Keywordplanner een zeer handige manier op zoekwoordideeën te verkrijgen voor je producten, doelgroepen of services. Door in het zoekvak je woorden of woordgroepen in te voeren, krijg je een groot aantal aan resultaten. Dit grote aantal aan resultaten hoef je niet allemaal zelf uit te zoeken en te sorteren, maar hier heeft de Keywordplanner ook een aantal opties voor. Er zijn talloze mogelijkheden met om de resultaten te verfijnen. Zo kun je gebruik maken van targeting, bijvoorbeeld door onderscheid te maken tussen 'Locatieinstellingen', 'Netwerkinstellingen' en 'Taalinstellingen'. Daarnaast kun je onderscheid maken tussen periodes, maar ook tussen mobiele trens, overzicht per apparaat, et cetera. Dit maakt het makkelijk om relevante Keywords te vinden die bruikbaar zijn bij het adverteren.
Reactie plaatsen