arrow_drop_up arrow_drop_down

Google Shopping Ads

Wanneer het aankomt op online marketing dan kunnen we niet om Google heen. Het is de zoekmachine bij uitstek en elk bedrijf of elke webshop wil graag op de eerste plaats staan. Dit maakt natuurlijk dat deze felbegeerde positie steeds moeilijker te behalen is en dat ook Google de lat steeds hoger gaat leggen. Hoe bereik je nu een zo hoog mogelijk plaats? We gaan er graag wat dieper op in.

Wat zijn Google Ads?

Kort samengevat: dit zijn advertenties die je te zien krijgt wanneer je binnen Google een bepaald zoekwoord intypt. Dit is echter een groepsnaam voor alle advertenties die we zien op Google en haar zustersites. In deze familie vinden we tekstadvertenties terug maar ook advertenties in een ander mediaformaat zoals video, links naar webshopartikelen en afbeeldingen.

Wat is Google Shopping?

Deze service van Google uit zorgt ervoor dat klanten op een eenvoudige manier producten kunnen opzoeken, zien of vergelijken binnen verschillende webshops. Wanneer iemand op Google gaat zoeken onder ‘tuinverlichting’ dan verschijnen er gesponsorde (betaalde) Google Ads bovenaan de zoekresultaten met een foto van het product, de omschrijving, de prijs en de link naar de desbetreffende online shop.

Hoe bepaalt Google welke advertenties bovenaan komt te staan?

Google hanteert hier het CPC systeem of Cost Per Click. Dit systeem houdt in dat je betaald per effectieve klik en niet per keer dat iemand de advertentie heeft gezien. Om ervoor te zorgen dat deze kosten niet de pan uitreizen heb je de mogelijkheid om een maximumbedrag in te stellen zodat je campagne offline gaat van zodra dit plafond bereikt is.

Bovendien is het CPC systeem een soort van biedingssysteem waarbij jij als online adverteerder zelf een bepaalde kostprijs kan meegeven aan een bepaald zoekwoord. Dit is vaak een delicate onderneming want je wilt hier de perfecte balans vinden tussen de zoekwaarde van een woord en de uiteindelijke kostprijs. De complexiteit hiervan zorgt ervoor dat vele bedrijven hiervoor een specialist onder de arm nemen.

Welkom bij Merchant Center

Google Merchant Center is de tool die je het meest zal gebruiken wanneer je gebruik wil maken van Google Shopping Ads. Dit programma werkt met zogenaamde feeds. Een feed kan je het best bekijken als een lijst dat alle productgegevens omvat. Zo een lijst is dan weer onderverdeeld in kenmerken waarop potentiële klanten kunnen zoeken.

Hoe duidelijker hoe meer clicks

Google is altijd al een grote fan geweest van duidelijkheid. Wanneer je kijkt naar Google advertenties dan merk je op dat de websites die gestroomlijnde informatie geven vaak het hoogst scoren. Dit is ook zo bij de shopping optie die Google aanbiedt.

Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat de omschrijving van een product tot 150 tekens lang kan zijn maar dat Google enkel de eerste 70 tekens laat zien. Dit wil dus zeggen dat je best de product omschrijving begint met het opsommen van de specificaties. Begin een titel dus niet met een resem aan omschrijvingen maar vertrek meteen vanuit de essentie.

Verdiep je in de materie

Wanneer je wilt investeren in advertenties via Google dan teken je om met de groten in zee te gaan. Bedenk hier echter ook wel dat een succesvolle campagne vaak de nodige diepgang en knowhow vereist. Wees bereid om hiervoor de nodige tijd opzij te zetten of overweeg om een specialist te raadplegen.
Reactie plaatsen