Hoe ga je aan de slag met het gratis advertentietegoed van Google?

Als startende onderneming krijg je van Google een leuk duwtje in de rug onder de vorm van gratis advertentietegoed. Dat is natuurlijk zeer fijn, maar hoe gebruik je dit en zorg je ervoor dat je hier het onderste uit de kan kan halen?

Wat zijn Google advertenties?

Wanneer je via Google iets hebt opgezocht ben je ze ongetwijfeld tegengekomen: de Google Ads. Dit zijn gesponsorde of betaalde advertenties die boven de generieke zoekresultaten verschijnen. Vroeger waren deze advertenties hoofdzakelijk tekst gebonden, maar tegenwoordig biedt Google meer mogelijkheden aan.

Wat heb ik nodig om te adverteren via Google?

Op zich kan je al aan de slag van zodra je een Gmail account hebt. Van zodra je deze hebt aangemaakt kan je een Google Ads account aanmaken en in theorie aan de slag.

Check, hoe begin ik er nu aan?

Alles vertrekt hier vanuit een campagne. Hier zal je in de eerste plaats moeten bepalen wat je wenst te bereiken met je advertenties. Wil je omzet generen, potentiële klanten bereiken, je trafiek van een nodige boost voorzien of misschien heb je andere plannen? Wat je bedoeling ook is met je gratis advertentietegoed, elke campagne zal je automatisch een aantal advertentiemogelijkheden geven.

Binnen een campagne kan je ook een aantal specificaties ingeven die ervoor zorgen dat een bepaalde demografie wordt aangesproken. Zo kan je een advertentie aanmaken die zich voornamelijk richt op een bepaalde leeftijdsdoelgroep, locatie, geslacht en inkomen.

Alles vertrekt bij het juiste zoekwoord

Bij het opmaken van een advertentie dien je te vertrekken vanuit een bepaald zoekwoord. Dit is de kern van de advertentie. De juiste keuze zal niet alleen de populariteit bepalen, maar ook de kostprijs van de advertentie. Een zoekwoord als ‘stoel’ zal ongetwijfeld vaker gezocht worden maar de concurrentie is hier zeer hoog. Aan de andere kant kan je het zoekwoord ‘houten tuinstoel’ gebruiken dat misschien minder vaak gezocht zal worden maar wel een meer gerichte waarde heeft.

Binnen een campagne kan je ook werken met negatieve zoekwoorden. Deze zoekwoorden maken het mogelijk om bepaalde zoektermen uit te sluiten.

Wanneer je ervoor kiest om te adverteren op Google dan neem je hiervoor best even de tijd om je in de plaats van de klant te zetten. Welke zoekwoorden zullen je huidige en toekomstige klanten ingeven wanneer ze Google gebruiken? De afweging tussen populaire zoekwoorden en meer gedetailleerde zoekwoorden bepalen het succes van een campagne.

Kost per klik

Google advertenties werken volgens het CPC systeem (kost per klik). Dit houdt in dat je enkel betaald voor de advertenties die ook effectief worden aangeklikt.

Hier kan je ook een budgetlimiet instellen en een inschatting krijgen van de verwachte respons. Dit kan je overigens instellen per campagne.

De anatomie van een advertentie

Bij het opmaken van een advertentie moet je erop letten dat een titel, omschrijving en link slechts een aantal karakters mogen bevatten. Binnen Google Ads is dit eenvoudig op te volgen aangezien dit programma aangeeft hoe je advertentie er zal uitzien. Let er echter ook op dat je advertentie duidelijk is en dat het zoekwoord dat je wenst te gebruiken x aantal keer voorkomt in de titel en de omschrijving.
Reactie plaatsen