De mogelijkheden van Google Adverteren









Dit zijn de mogelijkheden van Google Adverteren





Google biedt diverse mogelijkheden om betaald te adverteren. Dit is een interessante en laagdrempelige manier om jezelf in de kijker te spelen bij je potentiële klanten. Mits het adverteren goed wordt uitgevoerd kan dit zeer kosteneffectief zijn. Je betaalt namelijk pas als mensen jouw advertentie in de zoekmachine aanklikken. Adverteren in zoekmachines zoals Google heet Search Engine Advertising (SEA). Lees snel verder om er achter te komen welke mogelijkheden je allemaal kunt benutten.
Wanneer je bovenaan de zoekresultaten uit wilt komen in Google kun je ervoor kiezen om een Google-advertentie aan te maken. Dit doe je door een account aan te maken bij Google Ads en je advertentie samen te stellen. Vervolgens bepaal je bij welke zoekopdrachten jouw advertentie moet worden vertoond. Je hebt de keuze uit zeer veel variabelen die je in kunt stellen, om je advertentie zo nauwkeurig mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat deze binnen het marketingbudget valt. Zo stel je onder andere in welk bedrag je maximaal wilt betalen per click (CPC) en welke zoekwoorden je uit wilt sluiten. Dit kun je altijd op een later moment aanpassen, wanneer je bijvoorbeeld aan de statistieken ziet dat bepaalde zoekwoorden niet het juiste verkeer opleveren.

Display Ads

De advertentie die je hebt aangemaakt kan op verschillende plaatsen vertoond worden. Zo kun je ervoor kiezen om de advertentie uitsluitend weer te geven op de SERP (Search Engine Result Page) van Google. Daarnaast is het mogelijk om de advertentie te verspreiden via het displaynetwerk van Google of voorafgaand aan een filmpje op YouTube. Het displaynetwerk bestaat uit een gigantische verzameling van websites die ruimte aanbieden om advertenties van Google weer te geven. Hierdoor kun je jouw advertentie weergeven op relevante websites van derden. Wanneer je aan het browsen bent kom je op zeer veel websites de advertenties van Google tegen.

Google Shopping

Een andere mogelijkheid voor jouw bedrijf om te adverteren in Google is Google Shopping. Deze relatief nieuwe advertentiemogelijkheid is met name interessant voor webwinkels, aangezien je producten met een afbeelding en de prijs in beeld kan brengen bovenaan de zoekresultaten. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op 'blazer wit' krijg je bovenaan de zoekresultaten een overzicht van de Google Shopping-resultaten.

Dit is een zeer overzichtelijke en snelle manier om producten met elkaar te vergelijken en de gebruiker kan direct doorklikken naar de website van de adverteerder. Het opzetten van een Google Shopping-campagne heeft wel wat meer voeten in de aarde dan dat van Display Ads en is dus voornamelijk geschikt voor adverteerders die ruime ervaring hebben met Google Adverteren. Dit kan ook een reden zijn om het opzetten van een Google Shopping campagne uit te besteden.

Hou rekening met het budget

Google heeft een wijziging doorgevoerd op het gebied van het maximale dagbudget. Waar dit voorheen tot 30% kon worden overschreden is dit aangepast naar 100% per dag. Jouw campagne kan dus twee keer duurder uitkomen dan het dagbudget dat je hebt ingesteld. Het is belangrijk om alle activiteiten met betrekking tot Google Adverteren strak te monitoren.

Niet alleen moet je het budget in de gaten houden, maar het is ook belangrijk om te kijken of de resultaten voldoen aan je verwachtingen en of er eventuele aanpassingen nodig zijn. Door de vele mogelijkheden die Google biedt zijn er vele mogelijkheden, maar hierdoor kan het ook moeilijk zijn om het overzicht te bewaren wanneer je geen ervaring hebt met Google Ads. In dit geval kun je er ook voor kiezen om een professionele partner in te schakelen.

Reactie plaatsen