De voordelen van CPC

CPC is de afkorting van Cost per Click en is een afrekenmodel dat toegepast wordt bij online adverteren. Het is meteen ook de meest bekende vorm van afrekenen op basis van kliks. Elke keer dat er op de voor de campagne ingezette advertentie geklikt wordt, moet een bedrag betaald worden door de adverteerder.
Cost per Click wordt nadrukkelijk toegepast als er een banner, link of beeldadvertentie gebruikt wordt. Cost per Click zie je met name terug bij Google Adwords, display advertising en retargeting. Is de strategie van een advertentiecampagne bepaald, dan kunnen een aantal varianten online gezet worden. Zo kan gemonitord worden hoe en hoeveel bepaalde typen advertenties aan kliks opleveren. Aan de hand van die bevindingen kunnen bepaalde advertenties uitgeschakeld worden of aangepast worden.

Ook de Quality Score speelt een belangrijke rol

Aan de hand van je budget en de te verwachten ROI maak je zelf keuzes als je besluit te kiezen voor Cost per Click. Binnen Google Ads bijvoorbeeld, kun je aan de hand van wat geboden wordt op specifieke zoekwoorden jouw advertentie in- of uitschakelen. De concurrentie zal ook gebruik willen maken van bepaalde zoekwoorden binnen de zoekmachine.

Overigens is het niet per definitie zo dat het hoogste bod altijd betekent dat je ook bovenaan staat. Dat is ook afhankelijk van de Quality Score. Deze kwaliteitsscore is een score die Google geeft aan je advertentie voor die online gaat. Google schat de kwaliteit van de advertentie in, de zoekwoorden en de bestemmingspagina’s. Google geeft op basis van de bevindingen een cijfer tussen de 1 en 10. Hoe hoger de score, hoe beter Google je advertentie waardeert en aan vindt sluiten bij de zoekopdracht.

Minimumprijs die per klik betaald wordt

CPC zie je vaker in de zoekmachines, op blogs en op de meer inhoudelijke websites. In feite gaat het bij Cost per Click over een minimumprijs die per klik betaald moet worden. De prijs is afhankelijk van onder meer afhankelijk van het netwerk waarbinnen geadverteerd wordt. Bovendien zijn populaire zoekwoorden in de regel duurder dan minder vaak gebruikte en dus minder populaire zoekwoorden.

Voordeel is dat je de regie steeds zelf in handen hebt en dus zelf bepaalt wat jij per klik wilt betalen. Ander voordeel is dat je betaalt voor een klik van iemand die ook echt naar jouw website zoekt. De kans dat de klikker een klant wordt is dus aanmerkelijk groter.

Laat Google het proces optimaliseren

Bij CPC voer je zelf de regie en stel je zelf in hoeveel je bereid bent per klik te betalen. Je kunt dit proces ook door Google zelf laten verzorgen en optimaliseren. Google zal dan bepalen wat jij per klik betaalt. Daarbij baseert Google zich op onder meer de concurrentie om te bepalen wat jij per klik moet betalen om boven de concurrentie te blijven.

Uiteraard stel je zelf dan wel een maximum in. Cost per Click gebruiken betekent dat je steeds inzicht hebt in de kosten per zoekwoord. Ook kun je op deze manier inzien wat de traffic per zoekwoord is en op basis van die informatie steeds je advertentiecampagne aanpassen.
Reactie plaatsen